• Sång och tavlor

Kan man ge ett porträtt i present?

Kan man ge ett porträtt i present?

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Kan man ge ett porträtt i present?
  • connys hjärta

Beror på vem porträttet är på? Och vad det är för present?

• Sång och tavlor

Ett porträtt på brudparet t ex. Målat i hemlighet. Vad tror ni om överraskningseffekten?

• connys hjärta

Det kan nog bli fint!

• Fenixx

ja det hade väl varit en fin och personlig present.

• bokkei

Nästan alla porträttbeställningar jag får är sånt folk ska ge bort i present, så klart man kan göra det ^^

• Sång och tavlor
    bokkei skrev 2009-09-17 20:57:48 följande:
    Nästan alla porträttbeställningar jag får är sånt folk ska ge bort i present, så klart man kan göra det ^^
    Dina tavlor är fina, jag gick in på din sida. Själv målar jag i akryl, som torkar lite snabbare.
  • Miss Biii

Fin och personlig present, som nån sa. Jättebra present tycker jag!!!!

• Aleta

Men hur funkar det egentligen med porträtt nuförtiden?
    Förr satt man ju för konstnären, men numera verkar det alltid målas efter foto.

Hur väljer man konstnär och motiv rent praktiskt?

Jag har en gräslig tavla här hemma som ska föreställa min pappa, den beställdes som en överraskning (minns inte av vem). Han gör en jättekonstig min med munnen (han sa något på fotot som konstnären fick) och färgerna på hyn är grå och likbleka. Ryyys, den går ju bara inte att hänga upp, det är så himla synd.

• bokkei

Sång och tavlor skrev 2009-09-17 21:47:38 följande:

Dina tavlor är fina, jag gick in på din sida. Själv målar jag i akryl, som torkar lite snabbare.
    Tack :)
    jag klarar inte riktigt av akryl, är ju jättesvårt att få till snyggt. Föredrar att måla i akvarell..eller i vissa fall olja.
  • bokkei
    Aleta skrev 2009-09-24 20:44:16 följande:
    Men hur funkar det egentligen med porträtt nuförtiden?Förr satt man ju för konstnären, men numera verkar det alltid målas efter foto.Hur väljer man konstnär och motiv rent praktiskt?Jag har en gräslig tavla här hemma som ska föreställa min pappa, den beställdes som en överraskning (minns inte av vem). Han gör en jättekonstig min med munnen (han sa något på fotot som konstnären fick) och färgerna på hyn är grå och likbleka. Ryyys, den går ju bara inte att hänga upp, det är så himla synd.
    Är olika hur folk jobbar, vissa föredrar att jobba med levande modell och vissa efter foton. Personligen föredrar jag foton eftersom jag sällan målar en tavla i en sittning utan målar lite då och då när jag har tid.
    Då man väljer konstnär så kolla vad han/hon har gjort tidigare och välj en konstnär som du gillar stilen på.
    Sen är det jättebra att ha ett bra foto att utgå ifrån från början.
  • Aleta

Verkligen svårt det där.
    Tack för tipset.

bokkei skrev 2009-09-24 20:51:03 följande:
    Är olika hur folk jobbar, vissa föredrar att jobba med levande modell och vissa efter foton. Personligen föredrar jag foton eftersom jag sällan målar en tavla i en sittning utan målar lite då och då när jag har tid.Då man väljer konstnär så kolla vad han/hon har gjort tidigare och välj en konstnär som du gillar stilen på.Sen är det jättebra att ha ett bra foto att utgå ifrån från början.
  • Sång och tavlor

Om man ska måla av ett foto, är det jätteviktigt att fotot liknar den porträttet ska föreställa. Konstnären målar av det hon/han ser och kan inte veta om personen är sig lik på fotot eller ej (om man inte känner personen ifråga förstås). Det kan vara bra att skicka med flera foton, också för att konstnären ska få en känsla av karaktär och personlighet. För egen del tycker jag man ska välja foton där ögonen syns tydligt och gärna att de ser in i kameran. Men det finns ju konstnärliga foton också, där det spelar mindre roll -då är det ett speciellt uttryck man är ute efter. Varför man väljer att måla efter foton numera, kan vara att det är bekvämt. Man behöver inte sitta still i flera timmar (särskilt praktiskt om det är barn eller djur som ska avbildas) och man kan välja foton som man själv är nöjd med. Vill man måla av äldre foton och inte enbart digitala, funkar det med då det ju finns scanner idag. Och man kan följa konstnärens arbete -jag t ex fotar mina målningar med digitalkamera under arbetets gång och mailar beställaren om så önskas. Det ska vara kul att måla och beställaren ska bli supernöjd med sin tavla.

Aleta skrev 2009-09-24 20:44:16 följande:
    Men hur funkar det egentligen med porträtt nuförtiden?Förr satt man ju för konstnären, men numera verkar det alltid målas efter foto.Hur väljer man konstnär och motiv rent praktiskt?Jag har en gräslig tavla här hemma som ska föreställa min pappa, den beställdes som en överraskning (minns inte av vem). Han gör en jättekonstig min med munnen (han sa något på fotot som konstnären fick) och färgerna på hyn är grå och likbleka. Ryyys, den går ju bara inte att hänga upp, det är så himla synd.
  • Sång och tavlor

Glömde skriva ytterligare ett skäl -man kan bo var som helst i landet och slippa förflytta sig -man mailar bara fotot man vill avbilda (därför bra med scanner)-och konstnären kan skicka den färdiga tavlan.

• Aleta

Det är förstås praktiskt, då blir man inte begränsad av var konstnären man gillar bor.

Jag ska bara tillägga att oavsett kvalitén på fotot så tycker jag att konstnären i fråga borde ha bett om ytterligare ett foto eller målat munnen stängd. Det är så uppenbart att han pratar.
    Färgvalet kan ju ha varit en konstnärlig fråga, men man ska nog tänka sig för lite innan man målar en person mer eller mindre grå i hyn.
    Nåja, jag var inte inblandad i den beställningen, det var ju som sagt en överraskning från utomstående, men synd var det ju att det blev helt oanvändbart.
    Sång och tavlor skrev 2009-09-24 21:49:06 följande:

Glömde skriva ytterligare ett skäl -man kan bo var som helst i landet och slippa förflytta sig -man mailar bara fotot man vill avbilda (därför bra med scanner)-och konstnären kan skicka den färdiga tavlan.
  • Sång och tavlor

Jo, det var lustigt att konstnären inte bad om fler foton och valde de grå färgtonerna -knappast smickrande för någon.
    Det bästa hade väl varit om någon hade kunnat godkänna tavlan innan den överlämnades -helt säkert hade konstnären kunnat ändra färgerna och munnens uttryck om man sagt ifrån att tavlan inte håller måttet.

Aleta skrev 2009-09-24 22:17:46 följande:
    Det är förstås praktiskt, då blir man inte begränsad av var konstnären man gillar bor.Jag ska bara tillägga att oavsett kvalitén på fotot så tycker jag att konstnären i fråga borde ha bett om ytterligare ett foto eller målat munnen stängd. Det är så uppenbart att han pratar.Färgvalet kan ju ha varit en konstnärlig fråga, men man ska nog tänka sig för lite innan man målar en person mer eller mindre grå i hyn. Nåja, jag var inte inblandad i den beställningen, det var ju som sagt en överraskning från utomstående, men synd var det ju att det blev helt oanvändbart.Sång och tavlor skrev 2009-09-24 21:49:06 följande:
Svar på tråden Kan man ge ett porträtt i present?