• lindah85

När efter bröllopet "brukar" man åka på bröllopsresa?

Undrar lite hur ni har gjort med bröllopsresa. Det finns ju en del drömscenario att man direkt efter festen på natten drar på sig något bekvämt och sen sticker direkt till arlanda som tar en till något exotiskt ställe med avgång kl 07 på morgonen. Eller så kanske man väntar tills fakturorna är betalda, tackkort gjorda, lokal städad och allt annat praktiskt fixat och SEN åker. Många önskar sig ju pengar till en resa och då kan man ju liksom inte boka innan man har fått pengarna.

Hur har ni gjort? Och Hur tror ni de flesta har gjort?

• Svar på tråden När efter bröllopet "brukar" man åka på bröllopsresa?
  • KatjaB

vi har inte bestämt oss än.. sambon tycker det vore kul att åka på en gång nästan, iallafall inom ett par dagar. Och jag kan tycka att det vore skönt att landa lite och sen åka iväg. Nu ska vi bara iväg på en 4 dagars weekend så det är ju inte så länge men kan ändå känna att det vore skönt att vänta lite iallafall eftersom det är en hel del fixande inför bröllopet bara, så slipper man tänka på allt packande mm också

• charmed84

vi åker en vecka efter för då hinner vi smällta bröllopet. Nästan alla som vi känner har åkt dagen efter och de rekomenderar att vänta några dagar.

• Ashley

Vi kommer att åka tre dagar efter bröllopet

• Heloise

Vi åker på en kortare resa nu i november(gifte oss 25/7) sedan kommer vi åka på en längre resa i juni nästa år.

Jag gillar att ha ngt att planera/se framemot och genom att lägga resan nästa år så drar vi ut på det lite, dessutom så blir det som en belöning eftersom jag får ut min master examen i juni.

• tomlinn

vi kommer åka iväg på en fyradagarsresa ett par dagar efter bröllopet och planerar att åka på vår 'riktiga' bröllopsresa senare på hösten så att vi hinner planera den ordentligt (och samla ihop mer pengar...)

• nano86

Vi åker samma kväll MEN vår bröllopsresa består av två nätter på hotell i sthlm utan vår dotter. Min bror har lovat att ta hand om städningen.

• Hubba

Vi gifte oss på en lördag och åkte på onsdagen... det var perfekt för då hann man både att lämna in kläderna som var hyrda... fixa klänningen till kemtvätt och packa i lugn och ro...

• källerudd

Vi funderar oxå på hur vi ska göra...antingen åker vi några dagar efter, gifter oss 28 juli, eller så får vi vänta till jul/nyår.

• PennyJenny

Vi gifte oss på lördagen på Gotland, åkte därifrån på måndagen, hem till Stockholm och packade om och på tisdagen åkte vi till 10 dagars vistelse i Barcelona. Och det var helt underbart. Att få tid bara med varandra, smälta allt, vi var kvar i romantikens "rus".

Vi hade önskat oss bidrag till resan, men räknade eg inte med att få något alls, och hade bokat resan innan och hade reskassa klar. Vi fick mot vår förväntan ganska mycket pengar och de hade betalats in till min pappa, så han förde bara över pengarna till oss på måndagen. Men då hade vi ju redan som sagt allt fixat med det, så vi behövde dem inte för att kunna göra resan.

• Bride in the city

Vi bytte om och åkte iväg till hotell på kvällen på vår bröllopsdag. Dagen därpå åkte vi sedan direkt från hotellet till Arlanda och iväg på bröllopsresa. Det var oerhört skönt och passade oss perfekt. Bröllop i alla ära, men bröllopsresan var minst lika viktig som själva bröllopsdagen för att fira att vi gift oss. Eftersom vi hade hjälp med att röja kunde vi bra lämna allt. Jag är så här i efterhand glad över att vi inte behövde leva i vardagen direkt efter bröllopet! Men om man inte kan komma iväg utan att ordna div praktikaliteter först så är det såklart bättre att göra det så att man kan koppla av när man väl åker iväg.

• puppis

Vi gifte oss 090606 men vi var av praktiska skäl, tvungna att vänta med vår resa. Så vi åker till Mauritius 091023 och det är så HÄRLIGT att ha resan kvar!! Jag tror att det blir väldigt "tomt" om man avklarar både bröllop och resa på en gång.

• Plutten2010

Vi gifter oss den 12/6 nästa år och åker iväg på morgonen den 14:e. Vi känner att en dag är lagom för att "smälta" bröllopsdagen.

Efter bröllopet hoppas vi på barn och eftersom det inte går att förutspå när det blir (och hur jag isf kommer må) så kände vi att vi vill åka i anslutning till bröllopet i stället för att vänta.

• delirious

vi kommer åka på en veckas charter torsdagen efter bröllopet...vi ville åka i anslutning till bröllopet men samtidigt vänta några dagar så våra barn hinner landa innan jag och min m2b åker iväg :)

• FiaoJonny

Vi gifter oss nu på lördag 19/9 och far iväg på eftermiddagen på söndagen 20/9. Vi har lagt upp vår resa så att vi stannar en natt i England på hotell, för att ladda om lite. Sen på måndagen så åker vi till Karibien och är borta i tre veckor. Det har varit lite mickligt med tanke på att man måste fixa så att räkningarna är betalda och packning osv.

Kan råda andra att kanske vänta ett par dagar åtminstone så man hinner suga in lite och inte är stressad både över bröllop och resa.

• Alexxxi

Vi gifter oss i juni nästa år och vår bröllopsresa kommer förhoppningsvis bli en hel smekmånad i Thailand och dit kan vi inte åka förrän november typ, för vi vill att det ska sol och bad säsong med. SÅ Det är nästan ett halvår emellan. Men funderar på att vila en dag och ta en 3-4 dagars tripp nånstans nära här. Men vi kan egentligen inte kan åka en längre bit ändå, lillsyrran tar studenten en vecka efter bröllopet, så man e bunden till en tid =D

• Vid havet

Vi åkte på bröllopsresa några dagar efter bröllopet. Och så här i efterhand så hade jag inte velat ha det annorlunda. Vi var höga efter bröllopet, uppfyllda av allt som hänt och alla minnen, alldeles som nyförälskade och ville verkligen bara vara med varandra. Så hade det inte varit om vi väntat - då hade det varit som en vanlig resa. Härligt det med, men inte samma känslorus, det är jag helt övertygad om.

• lecaroline

Jag tycker att det beror lite på hur mycket man sliter själv innan bröllopet och vart man ska åka.
    Vi gjorde ju allt själva med hjälp av vänner dekoration osv.
    samma sak med städning dagen efter.
    Jag var helt slut och behövde ca 3-4 dagars vila när all spänning och nervositet släpper.
    Visst det hade jag kunnat göra på ett hotel här i sverige. Men om jag vill till en exotisk plats eller något ställe jag aldrig varit på. Så vill jag orka med att turista också!! Och då rekomenderar jag inte resa direkt efter bröllopet..

• Lappgeten

Vi gifte oss 15/8 och åker till USA om två veckor. Vi behövde en viss planering då vi har åkeri och jordbruk, då är det inte bara att sticka iväg... Men snart så =)

• Mammilon

Vi gifte oss i juni efter 5 månaders planering och valde bort att planera resan också under den tiden. Så vi åker till Kuba i november istället, och tar med oss sonen och magen med nästa barn. Kanske inte lika romantiskt men ingen av oss vill vara utan vårt barn i två veckor.

• camilla 32

vi ska gifta oss på våran bröllopsresa 2 flugor i en smäll

Svar på tråden När efter bröllopet "brukar" man åka på bröllopsresa?