• BrudSeptember10

Present om man inte är bjuden

Hej
    Jag skulle behöva lite råd från er. Min kusin ska snart gifta sig men har inte bjudit oss. Inget konstigt med det för vi står inte så nära varandra. Min fråga är om vi ändå ska köpa present? Eller gör man bara det om man blir bjuden på bröllopet?

• Svar på tråden Present om man inte är bjuden
  • Meria84

Det är nog som man själv tycker.

Vi hade inte bjudit kusiner och andra släktingar som vi inte står nära. Några av dem hade skickat med en present med makens farmor, andra hade inte gjort det. Vi själva hade inte förväntat oss något av de som vi inte bjöd. En fin gest var det iaf, så om du känner att du skulle vilja ge present ändå - gör det

• KatjaB

ni kan ju skicka en cokladask med kort tex.. lite lagom speciellt när ni inte går på bröllopet. www.gottogram.se tex

• Miss Biii

present "anses" som betalning av kuvertet på festen, så hårddrar man det så behöver ni ju inte det... Men jag hade nog skickat nått litet, nån liten hälsning...

• BrudSeptember10

Tack för er hjälp. Chokladask var bra idé! Då visar man att man tänker på dem men behöver inte göra något jättearrangemang!

• lecaroline

Jag fick presen av min kusin som inte kunde komma.

Hade självklart gett en liten själv även om jag inte var bjuden med ett grattis kort

• anne på grönkulla

Uppvakta gärna, med telegram eller annan hälsning o tom en present om ni känner att ni vill det - det kommer att uppskattas. Vi räknade inte alls med nåt sånt då vi bjöd väldigt få, men fick massor med hälsningar o gåvor skickade till oss - oerhört glädjande och roligt!

Present är heller inte nån sorts "kuvertavgift" utan just en uppvaktning.

• jaao

De som gift sig och jag inte har varit bjuden har fått presenter ändå, för att jag ville gratulera dem helt enkelt!
    Vad det varit för presenter har varierat beroende på relation,
    vissa variant dyrare andra ett telegram eller en blomma.

Jag tror det uppskattas och jag skulle uppskatta det själv.
    Den bästa presenten är den som kommer från hjärtat!

• Snart Andersson

Om ni inte står varandra nära och då du inte är bjuden så behöver du inte köpa en present!

• Imma

Nej, nej, nej! En present är verkligen inte betalning för kalaset, utan helt enkelt bara en lyckönskan till ett par som ingått äktenskap. Handlar det om personer man inte står nära alls blir kanske present "overkill", men som någon säger, en chokladask och ett vackert kort låter bra.

Miss Biii skrev 2009-09-15 11:16:51 följande:

present "anses" som betalning av kuvertet på festen, så hårddrar man det så behöver ni ju inte det... Men jag hade nog skickat nått litet, nån liten hälsning...
  • tågjäntan

Det får du nog avgöra. Själv älskar jag att ge bort saker, både små och stora. Helst saker som är praktiska, som de behöver eller som man vet att de önskar sig. Sedan kan man ge något symboliskt. För ett par år sedan hade de jätte-söta små typ badankor på Lagerause, 7 kr/st. De är röda med små hjärtan på. Jag köpte hem en hel hög för att kunna ge bort när folk förlovar sig eller gifter sig. Nyligen gifte sig min sjukgymnast. En person som jag inte har någon nära relation men som jag tyckte kunde få ett par sådana ankor, så det fick de. Och de tyckte de var väldigt söta och gulliga.
    En annan present jag brukar ge är boken "Kärlekens fem språk" av Gary Chapman, Marcus förlag. Själv har jag läst den 5-6 ggr och min man menar att jag köpt halva upplagan i present till folk .

• Panzerfaust

Skicka ett telegram med lyckönskning, borde räcka.

• lecaroline

I våras!! Dem köpte min man för han ville ha dem på tårtan
    Liten fajt mellan honom och min mor innan tårtan skulle skäras. Slutade med den traditionella brudparet på tårtan och ankorna framför. Han gav sig när han insåg att de inte fick plats

tågjäntan skrev 2009-09-15 13:06:11 följande:
    Det får du nog avgöra. Själv älskar jag att ge bort saker, både små och stora. Helst saker som är praktiska, som de behöver eller som man vet att de önskar sig. Sedan kan man ge något symboliskt. För ett par år sedan hade de jätte-söta små typ badankor på Lagerause, 7 kr/st. De är röda med små hjärtan på. Jag köpte hem en hel hög för att kunna ge bort när folk förlovar sig eller gifter sig. Nyligen gifte sig min sjukgymnast. En person som jag inte har någon nära relation men som jag tyckte kunde få ett par sådana ankor, så det fick de. Och de tyckte de var väldigt söta och gulliga.En annan present jag brukar ge är boken "Kärlekens fem språk" av Gary Chapman, Marcus förlag. Själv har jag läst den 5-6 ggr och min man menar att jag köpt halva upplagan i present till folk .
  • The only Titrania

*fnissar hejvilt åt tanken med en fin bröllopstårta med ett par badankor på toppen*

lecaroline skrev 2009-09-15 13:35:15 följande:
    I våras!! Dem köpte min man för han ville ha dem på tårtan Liten fajt mellan honom och min mor innan tårtan skulle skäras. Slutade med den traditionella brudparet på tårtan och ankorna framför. Han gav sig när han insåg att de inte fick plats
  • konstigabaralillajag

Vi fick ett postogram av min systers fästmans familj. En fin gest att de tänkte på oss på vår dag.

Svar på tråden Present om man inte är bjuden