• Shiri Mai

Byta eller inte byta när namnet signalerar en viss religion?

Mitt i all glädje över att få planera ett drömbröllop driver namnfrågan mig till vansinne. Min m2b och jag tillhör olika religioner och våra efternamn skvallrar därom. Jag är stolt över både min religion och mitt efternamn, samtidigt som jag gärna skulle heta samma som mina blivande barn. Dubbelnamn kommer inte på fråga pga längden på våra efternamn. Någon konvertering kommer inte på fråga för någon av oss. Har ni goda råd???

• Svar på tråden Byta eller inte byta när namnet signalerar en viss religion?
  • MaybeBride09

Nej barnen får inte automatiskt mammans barn, man får ju när skatteverket fått reda på att man fått barn ett papper hem där man ska skriva i förnamn, mellannamn och efternamn på barnet. Allt är samma blankett.

• anne på grönkulla

Citerar från Skatteverkets hemsida enligt länken jag la in ovan:
    "Gör föräldrarna ingen anmälan får barnet mammans efternamn."

Alltså, fyller man inte i den där blanketten från Skatteverket(och om man inte tidigare har barn där man anmält ett annat efternamn) får barnet mammans efternamn.

• Tess80

anne på grönkulla skrev 2009-09-14 16:18:26 följande:

Citerar från Skatteverkets hemsida enligt länken jag la in ovan:"Gör föräldrarna ingen anmälan får barnet mammans efternamn."Alltså, fyller man inte i den där blanketten från Skatteverket(och om man inte tidigare har barn där man anmält ett annat efternamn) får barnet mammans efternamn.
    Ja exakt så hände oss. Vi glömde, mitt i all lycka när vi fått barn, fylla i det där pappret. Och då fick min son mitt efternamn atomatiskt, innan vi gick och ändrade efternamnet och fyllde i pappret =)
  • MaybeBride09

men då kan ju inte era barn haft ett förnamn heller, eller har dom ändrat till den blanketten jag fick fylla i nyligen?

• 090208

Byt inte namn!!

I min mans hemland har ingen i familjen samma namn. Och jag hade anda vagrat byta, jag har ju redan ett!

Syrrans barn har sin pappas efternamn, av den enkla anledningen att hon tycker vart ar sa fult...
    Och sa far man lasa att man inte hor ihop!!! Snalla ni, beratta inte det for syrrans flickor, dom kommer bli fortvivlade.

Om jag nansin far barn kommer dom fa mitt namn, endast pga att det ar svenskt. Jag vill namligen att dom ska ha fina namn fran min mans hemland, och da kan det hjalpa att ha svenskt efternamn sa man inte ar, ve och fasa, invandrare (ironi...).

• 090208

WORD!
    Flygande taxen skrev 2009-09-14 14:38:04 följande:

Känner ni att ni vill byta namn då?Vi behöll våra egna efternamn då vi gifte oss. Jag ville inte ta hans, och inte ens efter övertalning ville han ta mitt.Vi är ju en familj ändå, fastän vi inte heter samma sak så...
  • nano86
    MaybeBride09 skrev 2009-09-14 17:52:18 följande:
    men då kan ju inte era barn haft ett förnamn heller, eller har dom ändrat till den blanketten jag fick fylla i nyligen?
    Mm, vi fylldi lappen och skicka in. När vi sen skulle fixa nåt papper angående försäkring när vi skulle utomlans på semester visade det sig att det inte fanns nåt namn registrerat... Vår dotter hette då "Peronnummer Efternamn". Inte så kul att få reda på... men det var ju ingen större fara
  • feministbrud

Samma här, inklusive övertalningen

Flygande taxen skrev 2009-09-14 14:38:04 följande:

Känner ni att ni vill byta namn då?Vi behöll våra egna efternamn då vi gifte oss. Jag ville inte ta hans, och inte ens efter övertalning ville han ta mitt.Vi är ju en familj ändå, fastän vi inte heter samma sak så...
  • Allerts

Jag tycker man kan detta detta förslaget i beaktning?

FelizLane skrev 2009-09-14 14:40:58 följande:
    kanske ni kan bygga ett nytt av era?! :)
  • shakynose

Jag heter inte samma som min mamma, fastän mina föräldrar är gifta. Det känns inte ett dugg konstigt, och hon är min mamma lika mycker som pappa är min pappa även om pappa och jag har samma efternamn!

Det är inte heller i alla kulturer som man byter namn som någon sa, och ändå kan dessa kulturer ha starka familjetraditioner.

Så ni kan gott behålla era namn utan att vara oroliga för att ni inte kommer att "höra ihop" lika mycket som de med samma namn.

• Shiri Mai

Tack för alla förslag och kommentarer! Det lutar åt att det blir så att vi blir Herr X och fru Y. Barnen får heta X, men med förnamn från mitt språk. Hoppas det inte leder till någon större identitetskris för de små framtida liven... Men med två olika kulturer i bagaget vad gäller allt annat i livet också, så torde det passa bäst så. Bra poäng av Anne på Grönkulla, det var en stor fråga också för oss!

• 090208

Bra kompromiss med namnen. Jag vill inte att mina barn ska vara vanliga svennar , och namn fran min mans hemland ar valdigt vackra. Arabiska, that is.
    Tycker det ar bra och inte alls blir identitetskris, da blir dom ju mer unika. Och varfor inte ha nat av bada foraldrarna.

Skont att ni lost det!

Svar på tråden Byta eller inte byta när namnet signalerar en viss religion?