• randig

Nybörjare. Ringfrågor!!

vad är det för skillnad på förlovningsringar och "vanliga" ringar? är guldfynd billigare på förlovningsringar än andra smyckesaffärer?

• Svar på tråden Nybörjare. Ringfrågor!!
  • JollyO

Ja jag sitter ju hemma och har tråkigt så jag kan göra en liten utläggning.

Guldfynd är inte direkt billigare än andra guldaffärer och har ganska litet sortiment. Det kostar inte så mycket mer att gå till guldsmed.
    Men, vill man ha vanliga klassiska ringar, så finns det ju inte så hemskt många olika varianter möjliga. Det finns förutom matt/blank fyra kategorier till att välja mellan.

1. Gult guld, vitt guld eller titan
    2. Rundning på ringen. Rund, halvrund eller helt rak som ett rör.
    3. Bredd på ringen. Alltså hur bred den är på fingret.
    4. Tjockleken på guldet.

I Sverige får både mannen och kvinnan ring när man förlovar sig, det är inte så vanligt med diamant i förlovningsringen här men jag har det, och det är väl en uppkommande trend.

Ta med dig din blivande och gå ut och titta. Vi gjorde det och beställde sedan från nätet, blev ungefär 2000 kr billigare per ring! www.vigselbutiken.se var billigast och har massor av snygga modeller i eget märke

Om ni har tänkt att gifta er snart kan du ni ju fundera på hur vigselringen ska se ut också så att de kan "passa ihop". Det är bara tjejen som har även en vigselring, killen har bara en ring, förlovningsringen.

Good luck

• randig

tack för de snabba svaret!

• Flodis Hjärtat

Glöm ej Platina eller palladium!

• JollyO

Flodis Hjärtat skrev 2009-09-14 10:23:12 följande:

Glöm ej Platina eller palladium!
    Överkurs? Ser ju ungefär likadant ut som vitt guld...
  • emilou77

...men skiljer sig i beteende, kvalitet och pris :)

• lecaroline

Min bröllopsring är en helt vanlig rea ring inför förra julen.

Och jag älskar den!! Kollade runt lite och i vissa butiker blev försäljarna sura bara för att man inte ville tala om om det var till bröllop. Till slut skrek jag nästa JAAA det är det. och wips så var de dyra ringarna fram plockade ingen under 10 000kr...
    och inte kom de fram heller. Gillar de stora kedjorna pga av att de har allt framme!!

Lycka till med letandet!!

• Hemlig2009

Och sen brukar det vanliga svenska guldet kallas rött guld. Och mannen kan också ha vigselring, om han vill.

När det gäller vitt guld är det viktigt att känna till palladiumhalten, den ska vara minst 16% så att inte vitguldet gulnar. De allra flesta vitguldsringar är rhodierade (ett lager utanpå) och är då inte själva vitguldet av bra kvalitet så gulnar ringen när rhodieringen nöts bort. Man kan välja att rhodiera om ringarna eller ha vitguldsnyansen som är lite gråare.

Detta känner guldsmederna till men kunskapen är sämre på Guldfynd mfl. Jag är sån att jag vill gå till ett proffs när det ska inhandlas smycken som ska sitta på resten av livet så jag går inte till kedjorna.

Svar på tråden Nybörjare. Ringfrågor!!