• zeldae

Bröllop eller barn!?

Vi har skjutit på vårt bröllop så länge, först fattiga studenter, sedan långdistansförhållande, sedan förlovning men ingen budget.. och sedan barn. Nu var det meningen att vi skulle gifta oss nästa sommar, 2010. Vår dotter fyller ett om en vecka, så ganska så perfekt timing (med att jag hinner komma iform;). Nu satt vi ner idag på allvar med budget-och det blir 70000 dyrare än vi hade satt som budget. Känns så trist, när man väntat så länge vill man ha ett fint bröllop...I stället för att gå ner i antal, eller kvalitet, så har jag nu börjat fundera på att vänta ytterligare så att vi på allvar börjar spara. Men nu är vi ju mitt i barkarusellen och så småningom vill vi ju ha ett till barn, så nu ska allt tajmas med det. Förstår ni kruxet..? Lyxproblem, javisst, men bröllopsplanerande är ju en lyxaktivitet lite.. :)
    Så nu tänker jag lite antingen kör vi på, har drömbröllopet och tar lån. Eller gå ner i standard. Eller kör på nu som kaniner, skaffar barn till nästa sommar (om nu allt går som på beställning som det inte behöver)och sparar och gifter oss 2011.. Åh jag vet inte. Har tagit udden av allt lite. Att allt ska vara så dyrt... :( Nån med samma dilemma?

• Svar på tråden Bröllop eller barn!?
  • fjutjur brajd

Förstår att det är svårt att veta hur ni ska göra. I ert fall hade jag nog gjort en till koll på budgeten (det finns massor av tips här på BT om hur man kan dra ner på kostnaden utan att bröllopet ska kännas alltför "budget"). Kanske finns det något som är mindre viktigt än annat. När du säger att ni har hamnat 70.000 över det ni räknat med så antar jag att ni ska ha ett ganska "dyrt" bröllop, och då brukar det ju finnas fler saker man kan dra ner något på, men att det ändå kan bli ert drömbröllop.

Om du vill kan du lägga in er preliminära budget i tråden så kan jag hjälpa till att fila på kostnaderna... ;)

Lån skulle jag verkligen undvika till bröllop, i så fall hellre vänta lite till eller som sagt dra ner lite på kostnader på sånt som jag inte prioriterar så mycket...

Hoppas att ni kommer fram till nåt bra beslut!

• zeldae

nordisk brud: tack för synpunkterna, du har rätt i att det kan vara stressigt.. och klart mer romantiskt med bebismaking på bröllopsnatten/honeymoonen. Har ni gift er nu eller ska ni?

• Nyårsdagen2011

jag hoppas hinna med en liten innan bröllopet 2011 1/1.
    vårat bröllop går på 30 000 enligt nuvarande budget - utan resan. men det tror jag att jag kan få ner, känns som jätte mycket pengar när jag tänker efter! det är ju maten som är 20 och sedan 10 är mest min klänning, blommor, kort och ring etc.

klänning kan du får för 2000 på Millys. varför inte göra det? folk verkar nöjda. så ska jag göra.

ta inte lån. skaffa bebis. och gift er för 40 000. ? det gör väl inget om du är gravid/ammar etc när ni gifter er? varför inte få allt? :)

• zeldae

Vilket häftigt datum 1/1 2011 !!! Vad är det för dag? Klart jag kan få ner det! Stället vi kollade på senast hade en hyra på 40000! Och det är ju helt sjukt, även när man räknar bort vad som inkluderas, när det inte ens inkluderar att folk kan sova över, som på andra slott med hyra. Håller ni på och försöker nu att bli med barn:) Jag är himla sugen, måste jag säga. Fast ändå, vill INTE vara gravid. Mådde så himla illa länge, trött, och sedan blev jag så uppsvullen. Och på min bröllopsdag vill jag inte vara det utan känna mig fin! :)
    Men ska absolut gå igenom listan i morgon, kan nog få ner en hel del eftersom jag verkligen tog i i överkant. Resa kan vi vänta med, och som sagt, skippar ställen (med alltför hög) hyra. Ska kolla på en massa ställen i veckan och har ett fint på g som vi kanske ska ta, vet ej om ledigt, hoppas!

• zeldae

Alltså, vill inte vara gravid på just bröllopet menade jag-och må illa då. Dessutom vill jag ju skåla i mousserande!

• Niini

Har väntat i tre år nu, en jobbar o andra e än så länge fattig studerande.. Några barn blir det dock inte ännu på nåt år, däremot bröllop 2011 :)

• Nyårsdagen2011

1/1 2011 är en lördag. så det är perfekt för oss.

toppen att du kan få ner budgeten, i min mening låter 40 000 för lokalhyra absurt. :)

nej, jag vill inte heller vara gravid på bröllopet, hoppas därför hinna klart med det där innan så man har en liten näbb istället hehe... men sånt där styr man inte. får vara tacksam bara om det skulle komma, annars glädjer jag mig åt min underbara sambo och bröllop.

• Nyårsdagen2011

skyndar du dig hinner du få ut ungen till juni ;) om du har tur och lyckas på en gång. då kan ni gifta er i augusti?

• feministbrud

Tack zeldae! Kul att du gillar min sida

Angående budget så var min erfarenhet att personalen var det som drog i väg kostnaderna. Måste du vara på ett slott? Det finns andra vackra ställen. Vi hyrde en bygdegård/föreningslokal, som låg vid vatten och var nybyggd och vi tyckte att det var rätt saftig hyra - 8500

• Holmbride

om ni ska ha sommarbröllop, varför inte vara ute om vädret tillåter? var i en bygdegård och beställ catering med serveringspersonal??
    skär ner på antalet gäster..

köp din klänning antingen på rea,begagnad eller så kan du prova ut din drömklänning anteckna nogrannt vad den heter osv.. sen skickar du bilder på den till ett kinaföretag som syr upp den åt dig!(men var ute i god tid isf!millybridal.com är jätteduktiga vad jag har förstått!)..
    köp ringen på nätet..

man kan spara in på så väldigt mycket om man bara klurar lite..
    :))

• CicciA

Om ni behöver dra in på kostnaderna så är mitt tips att inte dra in på gästerna. Gästerna är ju faktiskt de som till stor del gör festen!

• zeldae

Tack för alla tips och kommentarer!
    Vi har varit och tittat på en hel del andra ställen. Och det kan ändå bli betydligt billigare, fast vi inte behöver tumma på kvaliteten. Sedan så gjorde jag ju budgeten alldeles i överkant, där jag tex hade 10000 för klänning (el var det 12?) och då inte inkluderat underkläder, slöja skor etc. Allt detta tror jag att jag kommer undan med hälften tex. Och så har jag gjort i hela budgeten. Så vi kör på med ursprungliga planerna att gifta oss 2010, och vi kommer att superspara nu-kommer lägga undan pengar för mat och räkningar, spara lite till "fickpengar" typ fika, och resten in på bröllopskonto. Jag börjar jobba om 3 veckor, där jag har chans att ta extrapass. Vi kommer inte att ha helt fri bar, utan antingen bara bjuda på vin/öl så får folk köpa starksprit själva, eller ger två drinkbiljetter. Ska sälja av gamla babyprylar, babygym, etc på blocket, och kolla in tradera osm jag inte använt än. Leta på second hand efter smycken och ev tiara eller hårsmycke. Min m2b behöver ju faktiskt inte ha en Boss kostym, utan det kan vi nog hitta en mkt billigare.. OCh ska kolla över inbjudningslistan igen. Ja när jag tänker efter så kommer det nog gå. Igår var vi och tittade på ett ställe, helt annorlunda från hur jag eg tänkt (slott). Det var mer skärgårdsidyll, enklare, med övernattningsmöjligheter för gästerna, naturskönt vid vattnet. Okej, matsalen inte så tjusig, men gemytlig och fick väldigt bra vibbar av stället. Idag ska vi kolla på ett till ställe. SÅ nu känns det bra igen. Bröllopsplanering i fullfart igen. Det här kommer att gå! :D

• KatjaB

Låter som att ni får till det iallafall med budgeten.
    Bygdegårdar är ett hett tips när det gäller att komma ner i pris. Vi ska ha i en bygdegård en bit utanför stan, så vi betalar 1200 kr och då finns allt, servis, champagneglas, vackra silverfat, till och med söta ljuslyktor och vaser att ha på borden.
    Den ligger precis vid en äng, så jag tror att det kommer vara väldigt fint där på kvällen.
    Eftersom vi vill ha vintage hollywoodglamour över festen passar lokalen med sina vackra bevarade 50-tals detaljer perfekt.

Vill ni sy upp en kostym till din sambo finns ju suitopia.se, där blir det ca 2800 kr för kostym med tillhörande väst.

• Nyårsdagen2011

du låter så klok! :)
    toppen.
    du har läst att man kan få vilken fin klänning som helst uppsydd i kina för ca 2-3000 kr? på millys. det har det skrivits mycket om här så varför betala mer? du kan mejla dem bilden på den du vill ha bara.
    vi ska hyra församlingsgården för 300 kr. och skriva "dryck medtages" på inbjudningarna. jag hör att det inte är din stil direkt, men så ska vi ha det. för att kunna bjuda många - min släkt är 40 pers utan barn. och sen blir det 100 till med sambons gäster och mina vänner.
    jag har lyckats få ett kuvert pris med 3 rätters - efterätten är bröllopsårta och huvudrätt lax istället för kött (utan alkohol då) - för 250 per person. då ingår dukning o allt, diskning etc. förrätterna lägger de upp men huvudrätt får man ta på buffé så spar man in på personlkostnaer. då kan de vara 2 istället för 5.
    på en del kyrkor har de brudkronor att låna ut eller hyra ut för 100 kr, så är det här i luleå. så kolla det innan du köper!

lycka till, låter som att du tar steg i rätt riktning för att ni ska få det fint!

zeldae skrev 2009-09-16 10:03:14 följande:
    Tack för alla tips och kommentarer! Vi har varit och tittat på en hel del andra ställen. Och det kan ändå bli betydligt billigare, fast vi inte behöver tumma på kvaliteten. Sedan så gjorde jag ju budgeten alldeles i överkant, där jag tex hade 10000 för klänning (el var det 12?) och då inte inkluderat underkläder, slöja skor etc. Allt detta tror jag att jag kommer undan med hälften tex. Och så har jag gjort i hela budgeten. Så vi kör på med ursprungliga planerna att gifta oss 2010, och vi kommer att superspara nu-kommer lägga undan pengar för mat och räkningar, spara lite till "fickpengar" typ fika, och resten in på bröllopskonto. Jag börjar jobba om 3 veckor, där jag har chans att ta extrapass. Vi kommer inte att ha helt fri bar, utan antingen bara bjuda på vin/öl så får folk köpa starksprit själva, eller ger två drinkbiljetter. Ska sälja av gamla babyprylar, babygym, etc på blocket, och kolla in tradera osm jag inte använt än. Leta på second hand efter smycken och ev tiara eller hårsmycke. Min m2b behöver ju faktiskt inte ha en Boss kostym, utan det kan vi nog hitta en mkt billigare.. OCh ska kolla över inbjudningslistan igen. Ja när jag tänker efter så kommer det nog gå. Igår var vi och tittade på ett ställe, helt annorlunda från hur jag eg tänkt (slott). Det var mer skärgårdsidyll, enklare, med övernattningsmöjligheter för gästerna, naturskönt vid vattnet. Okej, matsalen inte så tjusig, men gemytlig och fick väldigt bra vibbar av stället. Idag ska vi kolla på ett till ställe. SÅ nu känns det bra igen. Bröllopsplanering i fullfart igen. Det här kommer att gå! :D
Svar på tråden Bröllop eller barn!?