• M Magdalena

Måste man säga något mer än "ja"?

Vid en borgerlig vigsel (eller en kyrklig, för den delen), är det brukligt att man säger något mer än bara "ja"?

"Måste" man ha egna löften? Är det vanligt? Blir folk bestörta om man inte säger något mer än just "ja"?

• Svar på tråden Måste man säga något mer än "ja"?
  • lolca

I den kyrkliga vigseln så säger man löften till varandra.

"Jag NN tar dig, NN, nu till min man
    att dela glädje och sorg med dig
    och vara dig trogen
    tills döden skiljer oss åt"

Här läser prästen först och sedan de som ska gifta sig.

• Miss Biii

vill man så är det ganska vanligt idag att man byter ut.."tills döden skiljer oss åt" till "hela livet", många tycker inte det är kul m just ordet DÖDEN

• Kjell Präst

Miss Biii skrev 2009-09-10 22:10:53 följande:

vill man så är det ganska vanligt idag att man byter ut.."tills döden skiljer oss åt" till "hela livet", många tycker inte det är kul m just ordet DÖDEN
    Vanligt vet jag inte, jag har inte varit med om det överhuvudtaget- men det är absolut fullt möjligt.
  • minimusen

det räcker att säga "ja", ni blir lika mkt gifta utan egna löften!!

• fru okt

Skiljer sig kanske åt i Finland och Sverige, men vid den kyrkliga vigseln här kan man välja om man svarar "ja" eller säger löftet "ja NN tar NN till min äkta make...."

Verkar vara upp till brudparet hur de vill ha det...
    Många säger just bara "ja", tycker det räcker bra

• Kjell Präst

fru okt skrev 2009-09-11 10:49:28 följande:

Skiljer sig kanske åt i Finland och Sverige, men vid den kyrkliga vigseln här kan man välja om man svarar "ja" eller säger löftet "ja NN tar NN till min äkta make...." Verkar vara upp till brudparet hur de vill ha det...Många säger just bara "ja", tycker det räcker bra
    Så är det kanske i Finland. I Sverige måste man säga löftena, det räcker inte med "ja".
  • missIsen

Vi ska ha borgerlig vigsel....vi vill gör en fin ceremoni lite längre än att bara säga "ja". Ngn som skrivit egna löften och läst upp dem vid vigselakten?

• Andreas flicka

Lite OT,

men jag fattar inte hur jag ska kunna hålla mig från att fullständingt bryta ut i gråt när löftena uttalas... Blir ju tårögd bara jag läser dem här i tråden.

• Lemmy

@ Andreas flicka: Samma sak för mig, det var värsta pärsen att hålla rösten stadig när jag skulle läsa löftet!

• soon and very soon

kan säga att när jag sa löftena och ja lät det som jag var totalt uttråkad o less.... bara för att jag inte skulle stor tjuta...!

• connys hjärta

Min väninna började gapskratta!! Vilket faktiskt lättade upp stämningen rejält.Vi var många som fnissade när hon srattande om än frustande lovade sin make evig trohet.10 år sen och dom är fortfarande lyckligt gifta

Svar på tråden Måste man säga något mer än "ja"?