• jofman­ytalen­ts
    Äldre 10 Sep 14:22
    3770 visningar
    21 svar
    21
    3770

    Hur vanligt att brudgummen köper sina kläder?

    Hej alla blivande fruar och ni som redan haft er stora dag! Själv har man ett år på sig... Jag funderar dock på detta hur vanligt det är att mannen väljer att köpa sina kläder istället för att hyra dem? De flesta gifta par jag pratat med, där har hon köpt sin klänning och argumenten har i princip varit "kan aldrig tänka mig att låta någon annan ha klänningen som _jag_ ska ha" (vilket jag kan förstå) medan han har mer varit av typen "varför ska jag ha nåt sånt hängande i garderoben och ta plats när jag aldrig kommer att använda det igen?"
    Hur ser det ut för er?

  • Svar på tråden Hur vanligt att brudgummen köper sina kläder?
  • PHE
    Äldre 4 Dec 00:03
    #11

    Att brudgummen köper sina kläder är enligt gammal tradition ett måste. Däremot är det inte ovanligt att bruden hyr sin klänning och det säger traditionen inget om.

  • Helois­e
    Äldre 4 Dec 00:26
    #12

    Min man köpte en ny kostym till bröllopet, han kommer att få använding för den igen.
    Jag hade inga problem med att hyra en klänning, men det kostade runt 2000kr mer att hyra än att sy upp en i Kina så valet vart enkelt.

  • Lennar­ts Fru
    Äldre 4 Dec 01:05
    #13

    jag köpte min klänning. de var roligt med en ny, men den största anledningen var att min drömklänning inte gick att hyra och dessutom får man ju igen en stor del av pengarna sen när man säljer den :) om man nu vill sälja.

    min man köpte sin kostym :)

  • didis
    Äldre 4 Dec 07:59
    #14

    Jag kommer att använda min brudklänning igen!

    Smålänning som jag är köpte jag en röd klänning som funkar utmärkt om jag någongång går på bal. I vilket fall var den inte så dyr att jag gråter om den blir hängande i garderoben - den får väl vara utklädningskläder till barnbarnen då...

    Maken köpte ny kostym. Jag vet inte hur många han har i garderoben, jag tycker han köper en ny till varannan fest vi går på (och ser inte alla kostymer likadana ut, dessutom??).

  • KatjaB
    Äldre 4 Dec 08:49
    #15
    didis skrev 2009-12-04 07:59:00 följande:
    (och ser inte alla kostymer likadana ut, dessutom??).
    Oh, nej.. tydligen är det väldigt viktigt exakt hur det ska och inte ska se ut. Allt som jag tyckte var fint ratade han och hade en massa kommentarer om, så nu har han hittat en som han gillar, som de ska göra om lite i modellen för att det ska vara just som han tänkt sig. Skjortan var ett kapitel för sig och jag började ett tag fundera på allvar om han inte kommer få gå barbröstat till bröllopet

    känns rätt skönt att han hittat sina kläder nu skorna är dock inte klara än
  • femini­stbrud
    Äldre 4 Dec 08:57
    #16

    Min man köpte en snygg kostym soom vi la mycket pengar på. Min mamma sydde min klänning och den gick bara på en tusenlapp (exklusive arbetsinsatsen då såklart). För oss var det ett självklart val att lägga mer pengar på kostymen som han kan ha fler gånger. Men å andra sidan ville jag också att mamma skule sy min klänning.

  • lecaro­line
    Äldre 4 Dec 10:13
    #17

    Min man fick bestämma helt själv
    Sedan ringde min mor och betättade efter förra julen att det var halva rea priset på Herr kläder. Så han/vi (han ville ha med mig)åkte dit.
    Köpte allt inklusive skor för 2000kr Även billigare än att hyra.

    Så ett tipps tilla alla ni som inte har skaffat något ännu. Kolla reorna!!!

  • lillal­yckan
    Äldre 4 Dec 10:41
    #18

    Vi har inte bestämt än hur vi ska göra. Det beror väl på vad han ska ha på sig för nåt. Men jag tror att det blir svårt att få på honom nåt annat än en snygg kostym och det köper vi i så fall. Han tycker nämligen att alla andra kläder gör att man ser ut som en chaufför...


  • Wunder­lich
    Äldre 4 Dec 17:44
    #19

    Min M2B har själv hittat en grå kostym han köpt på ASOS (assnygg, han har bättre smak än mig) och ska ha en vit skjorta, rosa slips (han fick välja ) samt bruna skor och bälte. Helt hans idé och då han är väldigt modeintresserad (mer än mig) så var det inte ens en reflektion att jag skulle vara med och bestämma. Vi vill ha en avslappnad casual stil på bröllopet utan massa måsten... så kostymen är perfekt! Och han kommer kunna ha den igen också, så inget som "ligger och skräpar". Jag ska själv sy upp min i, kortare modell i 50-tals stuk - sen tror jag inte jag kan sälja den, men varför inte färga om den efter... nice cocktailklänning blir det då

  • Sebast­iána
    Äldre 7 Dec 08:38
    #20

    Vi får se hur det blir. Om han hittar en snygg kostym som han kommer att kunna använda senare (om inte någon av hans söner "knycker" den som de gjorde med den senaste kostymen han köpte ) ja då köper han den. Om han istället väljer jaquette eller liknande som han troligtvis aldrig mer kommer att använda, då hyr han.

    Jag har redan idéer för hur jag kan använda min klänning efter bröllopet. Den klänning jag tänkt ha är ganska stilren, utan brodyr, spetsar, volanger, pärlor osv. Jag knyter ett riktigt brett rött, eller svart, band i midjan och bär matchande handskar till. Jättesnyggt!

    En sån klänning skulle vara perfekt för en bal eller fest där klädseln är "högtidsdräkt". Kruxet är förstås att jag aldrig blir bjuden på så fina tillställningar. Var på nyårsgala på operan för ett par år sedan och hade först tänkt ha min tärnklänning, men som tur var valde jag ändå en enklare klänning. Jag tänkte: nyår och gala, då blir det uppklätt. Men det var faktiskt folk som kom i jeans då också.

  • Hemlig­2009
    Äldre 7 Dec 13:02
    #21

    Min man behövde en ny kostym så det var inte så svårt val. Eller ja, han hade ingen svart vilket han ville ha så då passade det bra till bröllopet.

    Kostymer kan de aldrig ha för många av så att hyra var aldrig något alternativ.

Svar på tråden Hur vanligt att brudgummen köper sina kläder?