• Snödroppen80

Bidrag till bröllopsresa eller kuvertavgift?

Har inga behov av bröllopspresenter (saker) och funderar då på att önska oss "bidrag till bröllopsresa". Ett alternativ är att ta ut en kuvertavgift (hur mycket är rimligt?) och meddela gästerna att detta är presenten. Hur har ni gjort? För- och nackdelar med alternativen?

• Svar på tråden Bidrag till bröllopsresa eller kuvertavgift?
  • ascensionday

Min rent personliga åsikt är att det är enklare och bättre att önska sig bidrag till bröllopsresan. Då kan alla ge efter förmåga. Gästerna kan göra en insättning på ett konto, och ingen behöver veta vem som gav hur mycket. Det känns rättvist och diskret, tycker jag.

• Martinaa

Jag skulle som gäst föredra att ge ett bidrag till bröllopsresa framför kuvertavgift också. Bra att själv bestämma hur mycket man vill ge.
    Däremot tycker jag "sätt in pengarna på detta konto" känns väldigt...illa, och hade hellre sett att man köpte resecheckar till brudparet. Vill man kan man ju fortfarande ge anonymt om man nu är känslig för att visa siffran.

• Fenixx

jag hade då hellre tagit bidrag till bröllopsresan än kuvertavgift faktiskt.

• Mangos

vi önskade oss bidrag till resan, som vi redan hade beställd o klar. Dessa sattes in på svärfars konto och vi fick veta hur mycket vi fått totalt o vilka som varit med o bidragit.

Tycker som "ascensionday" att detta är ett bra sätt då alla får ge vad de känner för och inte måste ge en specifik summa. Vissa ger säkert mer än vad ni skulle satt som kuvertavgift och några ger även mindre o det känns inte så påtvingat, de kan ju välja att ge en "vanlig" present istället.

• Moirie

Jag skulle föredra att ge bidrag till resan av samma skäl som redan nämnts. Det blir mycket kostnader för gäster ändå inför bröllop (kläder, resor och ev boende) och jag tror jag skulle föredra att storleken på ytterligare en kostnad som presentpengar eller kuvertavgift var något gästerna kunde påverka själva. Kuvertavgift kan bli en ganska stor kostnad om man är en hel familj som är bjuden. Hellre gäster som tackar ja och ger ett litet bidrag till resan än gäster som tackar nej för att de tycker det blev för dyrt.

• Hofsan

Håller med övriga. Bidrag till resan. Då kan man själv välja hur mycket man har råd att lägga.

• charmed84

vi valde tvärtom vi vill inte att våra gäster ska betala våran bröllops resa så vi har kuvert avgift så alla betala sin mat ( naturligtvis bjuder vi på tårta, kaffe och välkomst drink. Men övrig mat och dryck ingår för våra gäster i kuvert avgiften.

• KatjaB

ni gör ju som ni vill, men personligen skulle jag hellre önska bidrag till bröllopsresa än ta kuvertavgift. Alla har ju olika ekonomi och tex en familj på fyra personer får ju då betala 4 kuvertavgifter vilket kan bli rätt saftigt för dem.

• CeKe

gör som känns bäst för just er. Jag hade faktiskt uppskattat kuvertavgift mer än att ge bidrag... då vet man vad man ska ge, behöver inte fundera mer över det och vet att det går till nåt som brudparet själv vill göra med pengarna. men det är jag det =)

• charmed84

katjab glömdde säga att vi inte har barn på bröllopet så då blir ju en familj bara två stycken.

• Jossebosse

Själv hade jag inte valt kuvertavgift, det känns lite som man behöver betala inträde...
    Som gäst tycker jag att det känns bättre att få välja själv hur mycket och vad man vill ge(för det är ju faktiskt en önskan med resebidrag inget tvång).

• KatjaB
    charmed84 skrev 2009-09-20 11:24:39 följande:
    katjab glömdde säga att vi inte har barn på bröllopet så då blir ju en familj bara två stycken.
    ja då är det ju en annan sak.
    beror ju förstås på vad man har för kuvertavgift.. vissa har ju kuveravgifter på 1000 kr, och i mina ögon så är ju det rätt saftigt, men det där är ju så individuellt
  • one

Jag är också för att önska sig ett resebidrag istället för att ta en kuvertavgift. Vi ska också önska oss ett bidrag till bröllopsresan och visst hade det kännts bättre att önska sig presentkort på en resebyrå, men resan kommer att bokas ett bra tag innan själva bröllopet...

• Plutten2010

Vi har redan köpt vår resa och har i princp allt vi behöver i hemmet så det som kvarstår är bidrag till resan.. =) Det kanske kan kännas lite "platt" att bara önska sig pengar så vi funderar på att önska oss olika saker som vi kan uppleva på vår bröllopsresa. Vi åker till New York och Hawaii så exempel kan vara att min farbror med familj kan köpa oss en tur med häst och vagn i Central Park medan min vän och hennes kille kan köpa oss en brakfrukost på en riktigt amerikanske diner osv osv..
    (OBS! Har ingen koll på vad mina exempel kostar men ni får iaf ett hum om vad jag menar.. =) ) Oftast finns det ju något specifikt som man "måste" göra eller uppleva på sin resa. Det här funkar ju oavsett vart man åker.

• one

Vilken bra idé! Snor den om det är OK;)

• Plutten2010

Tack! =)

Inga problem! Kul att du tyckte det var en bra idé. =)

Svar på tråden Bidrag till bröllopsresa eller kuvertavgift?