• vakttjejen

Ska bruden hålla tal?

Jag bara undrar om det ingår att jag ska hålla tal till min man?

• Svar på tråden Ska bruden hålla tal?
  • Hjartafró

Skulle inte säga att det "ingår", men jag har såklart varit på bröllop där bruden hållit tal. Igår var jag på ett bröllop där brudgummen höll tal, men inte bruden...

• mittid

Har läst att det för otur med sig... men det är ju skrock, så de tror vi inte på, eller?

• Burre Präst

Traditionellt sett håller varken brud eller brudgum tal, det överlåtes till deras fäder.

Och eftersom de flesta brudar verkar ju ha en alldeles speciell relation till sina pappor, så passar det väl bra?

Jaja, nu blev jag ironisk igen. Jag *ska* försöka bättra mig!

Men för att svara på din fråga: Det är inget man måste och det förekommer sällen, men vill man så begår man ingen blunder därmed.

• dandelionkid

Och vi brudar som inte har fäder av en eller annan anledning? :P vem ska hålla tal för oss ;)

• Vid havet

Jag höll inte tal. Inte min man heller. Vi tyckte att vi gjort vårt under vigselakten och att det var dags för andra att prata (om de nu hade något att säga ).

• tallkrogen

Jag har varit på bröllop där bara bruden håll tal till sin man och där bara mannen höll tal till sin brud.

Jag kommer nog att hålla tal till min blivand =) Känns helt rätt för mig därför gör jag det =)

• dandelionkid

jag vet inte hur jag ska gära, frågan är väl snarare om jag vågar :P

• Ne11ie

Jag höll ett tal, inget planerat men det kom naturligt att tacka alla gäster för att de kom samt alla som hade hjälpt till

• stinch

Jag gifte mig i lördags, och höll tal till min man!
    Jag var skitnervös precis innan eftersom jag visste att jag skulle lipa och inte var säker på att jag skulle klara av att genomföra det. Men jag gjorde det! Jag lipade flera gånger under talet, men det var ok! För det gjorde han med, och dessutom lipade ALLA våra gäster. Jag skämtar inte, folk satt och bölade till höger och vänster. Efteråt kändes det helt fantastiskt att jag gjort det! Min man var så glad och så rörd så det var lätt värt det!

Sen höll jag också ett tacktal där jag tackade alla som hjälpt till och gjort dagen möjlig. Men det kom helt spontant efter presentöppningen dagen efter.

Kanske bör tilläggas att jag är typen som faktiskt gillar att tala inför folk, så för mig kändes det helt naturligt att hålla ett hyllningstal till honom, även om traditionen inte påbjuder det.

Svar på tråden Ska bruden hålla tal?