• sarasarasara

    När får jag mitt nya namn?

    Ja, som rubriken säger, när går liksom namnbytet igenom? Jag vill ju förstås att det ska vara direkt efter att jag sagt Ja, men det antar jag att det inte är

  • Svar på tråden När får jag mitt nya namn?
  • HomerSimpson

    De får uppdateringar från skatteverket automatiskt.
    Det du kan göra när ditt nya namn är registrerat hos skatteverket är att fixa ett personbevis med utdrag ur folkbokföringen, för där står ditt namn som ogift också, och ha med dig till tentor om det skulle bli problem.


    Tooticki skrev 2009-09-08 09:27:48 följande:
    Jag har svårt att tro att de sitter och kollar namnbyten stup i kvarten på universitetet. Du kommer med största sannolikhet få anmäla det själv och gör ju naturligtvis det då allt är klart!
  • sarasarasara

    Ah, tack för tipset!


    HomerSimpson skrev 2009-09-08 16:04:10 följande:
    De får uppdateringar från skatteverket automatiskt.Det du kan göra när ditt nya namn är registrerat hos skatteverket är att fixa ett personbevis med utdrag ur folkbokföringen, för där står ditt namn som ogift också, och ha med dig till tentor om det skulle bli problem.
  • Tess80

    För mig tog det 6 veckor efter vi gifte oss som jag fick brevet.

  • konstigabaralillajag

    Imorgon är det exakt 2 veckor sedan vi gifte oss och i måndags fanns mitt nya efternamn skatteverkets sida. Igår var det nya namnet ändrat på internetbanken (swedbank). Idag kom papprena från transportstyrelsen om nytt körkort och pappret från skatteverket.

  • sarasarasara
    konstigabaralillajag skrev 2009-09-11 13:27:51 följande:
    Imorgon är det exakt 2 veckor sedan vi gifte oss och i måndags fanns mitt nya efternamn skatteverkets sida. Igår var det nya namnet ändrat på internetbanken (swedbank). Idag kom papprena från transportstyrelsen om nytt körkort och pappret från skatteverket.
    Hoppas att det går lika fort för mig! Vill verkligen inte vänta några 6 veckor!
  • sarasarasara
    konstigabaralillajag skrev 2009-09-11 13:27:51 följande:
    Imorgon är det exakt 2 veckor sedan vi gifte oss och i måndags fanns mitt nya efternamn skatteverkets sida. Igår var det nya namnet ändrat på internetbanken (swedbank). Idag kom papprena från transportstyrelsen om nytt körkort och pappret från skatteverket.
    Förresten, hur kollar man om namnet gått igenom på skatteverkets hemsida?
  • Heloise

    Japp i oktober tror jag det var, jag frågade vår kursadministratör om det. De kan/vill/får inte uppdater manuellt.


    HomerSimpson skrev 2009-09-08 16:04:10 följande:
    De får uppdateringar från skatteverket automatiskt.Det du kan göra när ditt nya namn är registrerat hos skatteverket är att fixa ett personbevis med utdrag ur folkbokföringen, för där står ditt namn som ogift också, och ha med dig till tentor om det skulle bli problem.
  • MASS

    Då behöver man alltså inte ordna ett nytt pass om man åker på bröllopsresa precis dagarna efter? För då har man fortfarande sitt gamla namn, eller? Det brukar ju vara väldigt noga att det står rätt namn på passen...

  • HomerSimpson

    Dagarna efter bröllopet är det ingen som vet att du har gift dig och ändrat namn. Inte på myndigheterna i alla fall för pappret från prästen har inte hunnit registreras.


    MASS skrev 2009-09-17 18:37:53 följande:
    Då behöver man alltså inte ordna ett nytt pass om man åker på bröllopsresa precis dagarna efter? För då har man fortfarande sitt gamla namn, eller? Det brukar ju vara väldigt noga att det står rätt namn på passen...
  • konstigabaralillajag

    Jag gick in på skatteverkets sida - e-tjänster - skriv ut personbevis. Logga in med bank-id. Där ser du om namnet är ändrat.

    Jag hämtade ut mitt nya körkort igår och imorgon är det 3 veckor sedan jag gifte mig så jag tycker att det gick snabbt iaf.


    sarasarasara skrev 2009-09-17 17:38:25 följande:
    Förresten, hur kollar man om namnet gått igenom på skatteverkets hemsida?
  • Vid havet

    Det viktigaste är att du har samma namn på biljetten som i passet. Jag ska åka till Thailand i januari och biljetterna ställdes ut innan bröllopet (det blev billigast så) och namnbytet - så jag måste resa med mitt gamla pass och i mitt gamla namn. Men det är ok enligt polisen.


    MASS skrev 2009-09-17 18:37:53 följande:
    Då behöver man alltså inte ordna ett nytt pass om man åker på bröllopsresa precis dagarna efter? För då har man fortfarande sitt gamla namn, eller? Det brukar ju vara väldigt noga att det står rätt namn på passen...
  • ozita

    Vi gifte oss 5 september och igår kom papper från skatteverket! Pappren om nya körkortet kom för några dagar sen. Det gick snabbt, tycker jag. Mindre än 2 veckor.

    Men vi har varit på banken och grejat med en del annat och då sa de att det var mitt nya namn som gällde från att vi sa - Ja. Så jag skulle skriva på med mitt nya namn. Och på personbeviset från skatteverket står att jag har nytt namn från 2009-09-05.

    Så vad jag kan förstå så byter man namn direkt, man får bara vänta lite på att det ska registreras...

  • Bride in the city

    Det tog inte ens en vecka.

    Jag fick automatiskt ett udrag ur folkbokföringsregistret. Där kunde man se dels mitt nya efternamn och dels vilket efternamn jag hade innan jag bytte.

Svar på tråden När får jag mitt nya namn?