• Miss Biii

pengar i present

Alla dessa brudpar som önskar sig pengar/resecheckar/presentkort....

Hur mkt ska man ge?? Vad är brukligt?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden pengar i present
  • Miss Biii

även - Vad har ni sm är gifta fått (ni som önskat er pengar)?

• CeKe

Jag har lärt mig någonstans ifrån att ge present som på ett ungefär motsvarar kuvertkostnaden.. men vet inte om det är kutym... Tänker att det beror på ens egen ekonomi, vilket slags bröllop det är etc...

När min svägerska gifte sig i somras, gick folk ihop och la 250 kr/pers. Vet inte om det kan va nåt? De hade ett enkelt fint bröllop med fika efteråt. Om det är en trerättersmiddag med servering och alkohol , är kuvertavgiften garanterat mycket mer än så... Håller med om att det är svårt!

Ge så mycket som känns bra och lagom för er själva. Tror ni känner det i "maggropen", vad som passar sig!

• konstigabaralillajag

Vi önskade oss bidrag till en resa och ville då ha presentkort hos ticket. Tror kompisarna lade ca 300 kr per par dvs 150 kr/person, men jag vet inte exakt då jag fick ett kräftfat samt en tavla som vännen illustrerat...

• Miss Biii

ok, det låter ju överkomligt... vi är båda studerande o inte superrika som ni förstår... men vi vill ändå veta vad som är normalt så vi har nått o utgå ifrån :))

• CeKe

Förhoppningsvis så blir brudparet glada över att ni vill vara med dem på deras stora dag, och då spelar summan på er gåva ingen roll!

• monkay

vi brukar ge 500-700 per par ungefär. Men som alltid, det är tanken som räknas inte summan i kuvertet!

• Tristan79

Någon sa någonstans, i en annan tråd, att presenten är inte en betalning för middag....det är en gåva som man vill ge brudparet

Så min fråga blir då: ska man faktiskt tänka på kuvertkostnad? Är inte ett brudpar med ett enkelt bröllop värd 500:- lika väl som ett brudpar med slottsbal??

Svar på tråden pengar i present