• 123ost

Gäster?

Det är säkert en fråga som någon redan frågat.

Men vilka ska man bjuda på bröllopet egentligen? Vi vill ha alla nära och kära där, men samtidigt inte lägga ut hur mycket pengar som helst på bröllopet. Ni tänker säkert att man kan snåla på annat, men det är inget vi vill göra.

Frågan är vilka ska man bjuda på bröllopet? Det blir så himla många eftersom att alla närmaste släktingar + vänner har partner och de flesta barn. Det blir dubbelt så mycket gäster + lite till.. Hur har ni gjort?

• Svar på tråden Gäster?
  • Martinaa

Det är ingen annan som kan säga till sig vilka ni ska bjuda på ert bröllop, det avgör ni helt själva! Ni bjuder ju dem ni vill ha där, eller hur?

Själva har vi resonerat som så att vi bjuder våra familjer (såklart), vänner som vi umgås med, och endast de släktingar vi träffar. Jag ser ingen som helst anledning att bjuda nån gammal faster som jag träffar en gång om året. I mitt fall innebar det en kusin med respektive, samt resten vänner. I sambons fall blev det några fler släktingar, men fortfarande övervägande vänner.

Gör upp en budget hur mycket pengar ni vill lägga på bröllopet. Prata med er festlokal eller caterer hur mycket kuvertpriset ligger på, så ni får ett hum om hur många ni har råd att bjuda och gå lite därefter.

Angående barn är det många som väljer att ha barnfritt, det är helt upp till brudparet. Många bröllopsfester är ju egentligen sällan lämpade för små barn, men visst kan man ha barn med också om man vill.

Men som sagt, ni ska bjuda dem NI vill, inte vad någon annan säger eller tycker!

• 123ost

Martinaa: Jo, det har du helt rätt i! Det känns som att man borde få bestämma helt själva vilka man vill ha där. Men vad ska man säga till släktingarna som frågar varför man bjudit kusin1 och inte kusin2 + 11425barn? Usch! Vill inte ens tänka på vad släkten ska säga när dom får veta att vi ska gifta oss utan att dom fått en inbjudan.

Låter kanske lite konstigt eftersom att det är vårat bröllop. Men både min och hans släkt är sådan som tycker att "släkten är livet" om du förstår hur jag menar?

Nu har jag räknat ungefär hur många gäster de skulle bli.
    Min släkt ca 49 och hans släkt 52. Redan där har vi 101 personer. Då har vi våra älskade vänner kvar som vi inte ens räknat med där, utan det är bara släkten.

Det kommer bli dyrt om vi inte väljer ut! ;s

• Hjartafró

Vi bjuder familjen och några få släktingar, totalt blir familj och släkt typ 15 personer, utöver det bjuder vi bara gamla och nya vänner, typ 55 personer.

Vårt val känns helt rätt för oss.

• Hjartafró

Vi har förresten inte bjudit några barn, eftersom vi inte vill ha ett barnkalas med 30 ungar mellan 0 och 5 år, vilket det annars skulle ha blivit.

• älskarlivet

Vi bjöd min släkt (min man har ingen släkt) och sen rätt mycket kompisar. Däremot bjöd vi inga barn förutom mina syskonbarn! Det blev då totalt 60 pers.

• Svanboet

Vi resonerar som så (har inte börjat bjuda än) att vissa delar av släkt och familj måste bjudas och vi vill ha dem där. De som vi itne har kontakt med bjuds inte för det finns ingen anledning och sen bjuder vi de vänner som vi inte vill vara utan och som vi tror kan bidra till att göra vår dag fantastisk. När vi har räknat på det lite löst tror vi att vi närmar oss 50-60 gäster vilket gör ett medelstort bröllop.

• älskarlivet

Skrev fel ovan, vi bjöd runt 80 gäster, men 60 kom (en del från USA och så kom inte, därav så stort bortfall).

• Martinaa

INGEN ska behöva tjura för att de inte blev bjudna på ett bröllop. Har man lite vett innanför pannbenet så förstår man att alla brudpar måste dra gränsen nånstans. Visst kan säkert några bli besvikna, men det är bara att gilla läget i den situationen. Är det släktingar du sällan träffar bör de förstå varför de inte fick nån inbjudan.

Blir era släktingar väldigt besvikna och kinkiga, varför inte fixa en extrafest för bara dem och bjud bara på typ kaffe och kaka? Så får de fira er också, fast dagen/veckan/månaden efter?

Lycka till!

• Vid havet

Vi ville inte ha ett jättebröllop och skar rätt hårt när vi skulle bestämma vilka som skulle bjudas. Det blev så att vi bara bjöd våra familjer - dvs ingen släkt alls, vi umgås i princip inte med dem ändå, min kära gamla mormor är virrigare än virrig och hade bara blivit ännu virrigare av den här tillställningen - och de vänner som vi båda umgås med.
    Inga barn till våra vänner blev bjudna - då skulle det blivit fler barn än vuxna! - utan vi hade med våra egna barn och deras jämnåriga kusin.

Ingen har tjurat eller sagt något negativt vad vi vet...

Totalt 29 pers

• BlomAnna

Jag måste ställa en fråga...eller mer höra era synpunkter.
    Jag har en moster och en morbror, min moster har jag kontakt med men min morbror ser jag bara enstaka gånger typ när morfar fyller år... Min moster har tre barn som jag har kontakt med. Min morbror har 4 barn som jag inte har nån vidare kontakt med bara sporadiskt...tre av morbrons barn är i 20 års åldern och har respektive, en har barn. Det blir helt plötsligt VÄLDIGT många gäster bara av dem... Hur gör jag? Jag vill gärna bjuda min moster och hennes barn(barnen är 20,17 och 9) som jag ju faktiskt har kontakt med, men om jag bjuder dem "måste" jag ju bjuda mina andra kusiner eller? Kan jag bjuda min morbror med fru och yngsta barnet som är 11 och inte de andra som är vuxna?

Hur skulle ni gjort?

• Moirie

Om du inte tror att du kommer vilja ha mer kontakt än vad du har med morbror och hans barn så finns det inget skäl att bjuda honom av någon sorts rättviseprincip. Eftersom ni inte har något självständigt umgänge utanför morfars födelsedagar så tycker jag att morbror borde kunna acceptera och fatta varför han och hans familj inte blir bjuden. De bjuder förmodligen inte dig på släktkalas? Angående att bara bjuda morbror, hans fru och yngsta barnet så tycker jag det är ok att dela upp så om de vuxna barnen inte längre bor i samma hushåll.

• BlomAnna
    Moirie skrev 2009-09-03 15:48:03 följande:
    Om du inte tror att du kommer vilja ha mer kontakt än vad du har med morbror och hans barn så finns det inget skäl att bjuda honom av någon sorts rättviseprincip. Eftersom ni inte har något självständigt umgänge utanför morfars födelsedagar så tycker jag att morbror borde kunna acceptera och fatta varför han och hans familj inte blir bjuden. De bjuder förmodligen inte dig på släktkalas? Angående att bara bjuda morbror, hans fru och yngsta barnet så tycker jag det är ok att dela upp så om de vuxna barnen inte längre bor i samma hushåll.
    Tack för dina råd Lutar mot att bjuda morbor och hans fru så får de väl ta med yngsta barnet om de vill.
  • Mörk Ängel

Vi kommer att bjuda närmsta familjen och så närmsta vännerna. Vi tänkte exkludera barn då vi inte tycker att de hör hemma i sammanhanget.

Jag tycker iofs inte att man kan bjuda bara kusin1 men inte kusin2, utan då får man kanske dra gränsen innan det.

Men som vanligt, så är det ju ert bröllop och ni som bestämmer.

• Svanboet

Jag tycker det är helt ok att bjuda släktingar som man umgås med och rättvise-principen tycker jag är dålig att använda i denna situation.

T.ex.
    Min blivande har ganska många kusiner och jag har väldigt sällan träffat min = jag känner henne inte och moster jag har ingen kontakt med alls. Varför ska de få komma på bröllopet bara för att vi råkar vilja dela vår dag med sambons kusiner? Vad gäller sambons kusiner så har han vuxir upp ganksa nära sin mammas sida men längre ifrån sin pappas sida och därför har jag också i det närmaste umgåtts uteslutande med hans mammas sida. Vi vet ju inte ens vad alla hans kusiner heter Var frö ska de bjudas för att vi vill bjuda dem som står oss nära även som vänner?

Vad gäller ålder på gäster/barn så drar vi gränsen vid 18. Är man under 18 är man inte bjuden på festen - punkt slut. Är man över 18 så räknas man som vuxen och då är det den personliga realtionen till oss som avgör om man blir bjuden eller inte. Det spelar ingen roll tycker jag om man bor hemma eller inte.

• lecaroline

Vi sparade så att vi hade råd att bjuda dem vi ville. Släkten, nära vänner och vänner alla med partners..

Svar på tråden Gäster?