• MondayGirl

Fotograf - Hur Dyr?!

Jag är lite nyfiken och har några frågor angående fotograf...

1.
    Hur viktigt ni tycker att det är med en bra fotograf?!

2. Kommer ni boka in en fotograf hela dagen, bara i kyrkan, festen, bara för portträtt eller hur tänker ni göra?

3.
    Vad är ni beredda att betala?

Tacksam för svar =)

• Svar på tråden Fotograf - Hur Dyr?!
  • MondayGirl

Tack för era svar.

Jag tycker också att fotograf är väldigt viktigt och vi har nu bestämt oss för att ha en med oss hela dagen =)

• emilou77

För oss var det viktigt, dels med en riktigt bra fotograf såklart, men hur man får bilderna. Hos en del fotografer ingår 5-10 framkallningar och vill man ha resten digitalt kostar det ett par tusen till. Vi vill ju ha alla bilder och välja i lugn och ro. Även de bilder man inte gillar nu kan ju framkalla fantastiska minnen om tio år :) Jag tycker det känns lite snålt när vi ändå betalar ett par tusen för två timmar att största delen av bilderna bara ska slängas.

Vi betalar 7.500:- för vigsel+porträtt dag 1 och porträtt dag 2

• PennyJenny

Även om du nu redan har bestämt dig, men här är ytterligare ett argument för bra fotograf.

Jag avskyr att bli fotad, jag tycker inte om att se mig på bild. Men det var min bröllopsdag och jag ville ha inte bara ha minnena i mitt huvud utan även på bild. Och just därför var det viktigt för mig med någon som är duktig på att få oss att slappna av och kunna ta fram det bästa hos oss. Vi hade ett fyra timmarspaket där vi fotades innan utomhus, vilket gav härliga spontana bilder i fin miljö, sedan var han med i kyrkan och på minglet efteråt. Och det var också jättekul för då fick vi fina bilder på vår släkt och vänner också.

När vi fick våra bilder och jag såg bildspelet som dessutom var ljudsatt med låten som spelades i kyrkan, då började jag gråta, för jag tyckte faktistk att jag själv var fin. och det är inte ofta jag tycker det när jag ser mig själv på foto.

• MondayGirl

Tack för alla tips, råd och argument.

Det kommer vara värt att lägga de pengar det kostar på en fotograf som är med från de att vi börjar göra oss iordning till sista gästen lämnar festen.

Hiiii, det ska bli så roligt! =)

• nni

Fotografen e jätte viktig, hon/han ska fånga känslan, miljön, ögonblicken, skönheten - allt. O samtidigt vara orginell ville vi.

Vi hade fotograf under vår vigsel, efter vigseln o portätt. Kändes ändå som det räckte, att det va det allra viktigaste o vi ville ha denna fotograf, heldag kom inte på frågan då det var mycket dyrare. Innan bröllopet o på festen har vi ändå hundratals fina foto som tur e.

Vi betalde runt 8 000 för vår fotograf o fick nästintill 500 bilder, e riktigt nöjda!

• JenniSofie

För oss var fotograf bland det viktigaste. Vi ville ha varierande bilder och ville att fotografen skulle vara med hela dagen.
    Vår fotograf Jonas Axelsson (www.jonaldi.com) var med 7 timmar och vi fick 800 bilder högupplösta på CD, varav 15 st redigerade. För detta betalade vi 11000kr vilket vi tyckte att det var värt.

Jonas lyssnade på vad vi ville ha för stil på bilderna och vi pratade på telefon innan om vad vi gillade. Sedan hittade han bra poser/miljöer och resultatet blev fantastiskt.
    Se även bildspel:

• kpt

Bra bilder. Har fotografen skaffat tillstånd från STIM eller Jan Johansen?

• Wella Viva

Vi har anlitat StudioLivia för att fota vårt bröllop. Det kostar ganska mycket men vi tycker absolut att det är värt det. Det känns helt rätt. Vi kommer att lägga 9000-10000 kr på vår fotograf. De tar underbara bröllopsbilder! Titta gärna på deras hemsida för bilder www.studiolivia.se

• MondayGirl

Det känns bra att se att det är fler som tycker att det är lika viktigt som jag med fotograf.

Jag har verkligen fått "prata för min sak" för att få min kille att gå med på att anlita en fotograf hela dagen.
    Sen när han äntligen gick med på det så började jag själv tänka på att det är mycket pnegar, även om jag fortfarande tycker att det är en av de viktigaste sakerna.

Bilderna kommer man ju ha och förhoppningsvis glädjas åt resten av livet. Det är ju en av de få saker man verkligen kan titta på om minnas.

=)

Nu när allt är bokat och klart så känns det i alla fall jättebra, det kommer vara värt pengarna, det är jag säker på...

• solrosen22

PennyJenny: vilken fotograf anlitade ni?

• PennyJenny

Vi hade Leanderfotograf på Gotland.

Svar på tråden Fotograf - Hur Dyr?!