Ytterligare ett inlägg i svärföräldrahögen...
Det här är långt, men jag behöver skriva av mig...
Jag och min sambo lever i ett bra förhållande och har sällan några större problem. Mina föräldrar avgudar min sambo och jag är verkligen glad att de kommer så bra överens.
Men, så har ju även han en familj. Till att börja med ska nämnas att hans familj är mycket förmögen och han har fått pengar av dem, bla för att köpa den lägenhet vi bor i tillsammans. Jag har från start känt mig lite "fel" i hans familj, inte pga av pengarna utan har snarare bara haft en känsla av att deras sätt att bry sig om mig mest är påklistrat och för deras sons skull. Jag har dock tänkt att det nog går över med tiden.
MEN... så kom den här helgen. Min sambo träffade sin mor för att låna deras bil när han kläckte frågan om det var jobbigt för henne att han är tillsammans med mig. Hennes svar blir "oj, den frågan hade jag inte väntat mig". Sen dyker det upp att: jag är otacksam, ohjälpsam, att jag minsann inte ska kalla hans lägenhet för "vår", att jag styr honom osv. osv.
Min sambo kom hem och berättade (efter viss övertalning) allt för mig. Han var ledsen och jag tog förstås mycket illa upp. Så, jag svarade på det sms som min svärmor hade skickat mig under dagen med att "Jag ber om ursäkt för om jag har uppfattats som otacksam och ohjälpsam, det har aldrig varit min mening. Men jag tar oerhört illa upp när jag hör hur ni ser på mig och vårt förhållande". Och det tog ju hus i helvete...
Till saken hör att idag ska min sambos 25-års-kalas för släkten äga rum och igår skulle vi haft fest för vännerna (som vi fick ställa in eftersom vi båda var alldeles för ledsna). Så, för att få någon slags rätsida på problemet, innan tjocka släkten brakar in på kalas, åkte vi hem till dem igår och försäkte prata om problemen. Det slutade med att jag fick sitta och ta skit från min mycket fräcka svärmor samt att min sambo blev uppfostrad i att han borde vara tydligare i sin kommunikation med dem. Samtalet tog runt 2,5 timmar där jag försökte hålla mig i skinnet för att inte fullständigt bränna alla bestående broar. Jag var helt slut efteråt och satt bara och grät. Det är som att tala till en vägg och någon ursäkt till mig var det inte tal om - det var ju bara jag som gjort fel (fel är nog fö det enda de ser i mig då jag aldrig får höra något annat). Jag har helt ärligt inte en aning om vad jag gjort för att förtjäna det här och är helt förtvivlad då det uppenbarligen ligger på mig att lösa problemet i deras ögon.
Jag har nu talat om för min sambo att jag kan försöka vara trevlig och "som vanligt" när jag väl träffar dem, men att jag kommer dra mig undan och inte vilja spendera tid med dem längre eftersom jag inte känner mig varken välkommen eller accepterad. Min sambo står på min sida, men mår fruktansvärt dåligt över hela situationen.
Gör jag rätt här? Eller borde jag försöka lösa problemet på något annat sätt?