• Muulin

Fler som väntar på frieri??

Hur många är det där ute som väntar på att mannen ska fria? Varför är det så spännande? Jag t ex vet att vi ska gifta oss nästa år men ändå väntar jag med spänning på att han ska fria...löjligt??

• Svar på tråden Fler som väntar på frieri??
  • MrsTJ

Jag hakar på! väntar också på frieri. Vi är redan förlovade och bröllop kom på tal i början av året.. jag tröttnade på att vänta tillslut och frågade själv. Men det gick han inte med på utan hade visst bestämt att han som skulle fria, så nu går jag här och väntar.. :P men jag anar att det blir i slutet av oktober när jag fyller. tiden får utvisa. Men någon press har han inte på sig om något storslaget frieri, jag har sagt att han gärna får sitta på toaletten när han frågar mig, bara han gör det ;)

• Flodis Hjärtat

Vi är inte förlovade och vi har inte pratat om bröllop, däremot om barn och han vet att det blir inga små innan vi är gifta och vi är 30+ så förr eller senare får han arslet ur.

• mrsJR

Jag väntar på frieri! Vi är visserligen redan förlovade och har bokat kyrka och festlokal så bröllopet är spikat men när vi förlovade oss var det ett gemensamr beslut så min kille vill fria "på riktigt" och gå ner på knä och hela den biten. Jättegulligt av honom tycker jag. Han säger att han vill överaska mig när jag minst anar det så jag väntar med spänning!

• Tausen

Vi hade sagt att vi ville leva tillsammans för alltid och lite sånt..jag hade en vag aning av att det kanske skulle komma. Men ärligt talat så var det nog mer än önskan från min sida än att jag faktiskt trodde att det skulle ske...
    Nu säger han att det är trisst att man bara får göra det en gång...men vi får väl förnya löftena om tio år så då kan han gärna få göra det igen. Läs gärna om hans underbara frieri på min blogg:
    sabines.webblogg.se/2009/september/lyckligast-i-varlden.html

• Muulin

Jag hade anat innan att det skulle bli i sommar eller 090909. Men, eftersom vi var bortbjudna den aktuella kvällen så var jag helt säker på att det skulle bli senare...

På väg hem från middagen lurade han mig totalt.

Vi kom fram till en fin utsiktsplats och jag trodde han skulle visa mig en lägenhet som hade fantastiskt läge (lite invecklat men jag vill fortfarande veta var lägenheten är...). Dessutom hade han kört samma väg tidigare i sommar o då trodde jag att det var på gång men det blev inget den gången...

När vi stod där o han skulle peka ut vart den låg då gick han istället ner på knä. Han sa några jättefina ord till mig o sen frågade han om jag ville gifta mig med honom.

Jag trodde att jag skulle bli glad o så men visste inte att jag skulle bli så rörd! Det var så fint!

Nu har vi bokat kyrka o festlokal, känns helt overkligt!!!

Så ja, det blev 090909 o vi gifter oss 29 maj 2010 =)

Jag är så lycklig!! Lycka till alla där ute!

• ditduvill

Jag är lite förvirrad. Nog vet jag att man inte nödvändigt vis måste fria och trolova sig samtidigt men isf sker väl frieriet först?

Jag vill inte verka dryg, men vad innebär det att vara förlovad om ingen har friat? Ni kan väl försöka föklara?

• Muulin

Antingen så friar väl mannen o i o med det så är man förlovad. Eller så bestämmer väl paret bara sig för att förlova sig. Jag har inte heller förståt varför vissa friar när man redan är förlovad.

• Tarantina
    Muulin skrev 2009-10-11 00:41:40 följande:
    Antingen så friar väl mannen o i o med det så är man förlovad. Eller så bestämmer väl paret bara sig för att förlova sig. Jag har inte heller förståt varför vissa friar när man redan är förlovad.
    Med tanke på att det är vanligt att förlova sig och kanske aldrig gifta sig så finns det en poäng. De flesta jag känner har inte vigsel i tankarna när de förlovar sig.
    Däremot har jag lite svårt för meningen med frieri när bröllopet redan är planerat och datum satt...
  • Niini

Tänkte fria själv när det är exakt 1 år kvar, men 100 rosor ;)

• Miss Biii

Har ni planerat att ni ska gifta er innan någon friat? Om ni planerat behövs det då ett frieri? haha alla gör så olika... vilket kanske är bra iofs. Hoppas han friar snart då
    men annars kanske du kan göra det???

Muulin skrev 2009-08-30 18:42:02 följande:
    Men, vi har inte planerat något än... bara att vi ska gifta oss nästa år.... jag har sagt till honom att det tar ganska lång tid att boka allt o planera så jag hoppas verkligen att han gör det snart så vi kan börja planera på riktigt, det vill jag ju inte göra innan vi har förlovat oss... tror ni han gör det snart???
  • mrsJR

Att fria trots att man redan är förlovade och planerar bröllop är väl inget konstigt, det är ju trots allt bara en symbolisk gest. Jag vet att min kille alltid drömt om att få gå ner på knä och fria till kvinnan han älskar så varför ska han inte få göra det?

Att vår förlovning var ett gemensamt beslut var något som var viktigt för mig. Jag ser oss som ett jämlikt par som tar ett gemensammt beslut om vår framtid, alla andra beslut fattar man tillsammans så varför ska beslut om att gifta sig vara undantaget? Jag tycker inte att kvinnan ska behöva gå och vänta på mannens frieri bara för att det "ska vara så". Kalla mig oromantisk men jag vill ha ett jämlikt förhållande där villkoren är lika för mig och min blivande man.

• Sebastiána
    Muulin skrev 2009-08-30 05:50:33 följande:
    Hur många är det där ute som väntar på att mannen ska fria? Varför är det så spännande? Jag t ex vet att vi ska gifta oss nästa år men ändå väntar jag med spänning på att han ska fria...löjligt??
    Fast om du vet att ni ska gifta er nästa år behöver han ju inte fria. Då är det ju redan bestämt! Eller?
  • Chris24

Förlåt, nu försöker jag inte heller vara dryg men om man redan är förlovad, har man då inte redan friat? Eller har jag missuppfattat det hela?

Eller om man redan bägge två har bestämt att man ska förlova sig, då har man väl "typ" friat eller?

För han överaska mig hemma hos mina föräldrar med att just fria, vi valde ringarna veckan efter och tog på oss ringarna när förlovningen skedde, så nu har han friat och vi ska gifta oss nästa år eller året därefter, vi är lite oklara där.

Eller har jag helt fått det om bakfoten? (kliar mig bakom huvudet och tänker hårt.. hahaha..)

• Mirey

Vi förlovade oss efter ett gemensamt beslut! Fastän vi redan e förlovade så väntade jag ivrigt med ett frieri vilket jag fick förra mån i Paris! Så d e många som gör på olika sätt. Många frågar ba rakt ut o många planerar tillsammans. Fastän ma förlovat sej betyder juh detta inte att man måste gifta sej heller, men för mej så gör d d. Frieriet blev en jättefin gest där han sa ngr fina ord o gav mej en diamantring =) Så jag tycker absolut att man kan förvänta sej ett frieri fastän man inte fått d innan en förlovning =)

• Mirey

Chris, frieri för mej e när killen "går ner på knä" som d heter. Men jag tycker inte att d e ett måste att gå ner på knä hehe. O så får man en diamantring =) Eller? Hehe, alla har juh olika uppfattningar om d.

• Chris24
    Mirey skrev 2009-11-11 16:03:12 följande:
    Chris, frieri för mej e när killen "går ner på knä" som d heter. Men jag tycker inte att d e ett måste att gå ner på knä hehe. O så får man en diamantring =) Eller? Hehe, alla har juh olika uppfattningar om d.
    Jahaaaa! Men förlåt mig, NU hajar jag!

Absolut, nu håller jag med, missuppfatta allt där, ursäkta!

Jaaa, absolut Mirey vännen är det så, underbart fint o det tror jag kommer för min del sen också, fattar inte vad jag tänkte med innan när jag skrev isf,haha.

Aah, du o din Paris resa! Måste ha varit så underbart romantiskt, vi fick ju en wknd resa med hotell,spa, massage & middag/frukost i förlovnings present som vi ska nog åka på i Jan, behövde det VERKLIGEN SÅ!! vem vet
  • Mirey

Hehehe du e så vimsig Chrissan!!
    Aa hoppas att du fååååår d!! =P
    Ja d va juh romantiskt. Vart har ni fått en resa till? LÅter underbart med spa o så!

Chris24 skrev 2009-11-11 20:11:28 följande:
    Jahaaaa! Men förlåt mig, NU hajar jag!Absolut, nu håller jag med, missuppfatta allt där, ursäkta!Jaaa, absolut Mirey vännen är det så, underbart fint o det tror jag kommer för min del sen också, fattar inte vad jag tänkte med innan när jag skrev isf,haha.Aah, du o din Paris resa! Måste ha varit så underbart romantiskt, vi fick ju en wknd resa med hotell,spa, massage & middag/frukost i förlovnings present som vi ska nog åka på i Jan, behövde det VERKLIGEN SÅ!! vem vet
  • ayle

hehe... här hakar jag på.
    Jag och min m2b har sedan 28/6 07 varit förlovade, och jag väntar ivrigt på ett "frieri"
    Vi har köpt innbjudningskorten, vet vilken kyrka och lokal efter cermonin vi ska va i.
    Vi har köpt min kläning och hans kostym skor och dyligt är me fixat. Så det är typ bara det sista som väntas på...

Min m2b har då bara en sak kvar att göra och det tar tid... men å andra sidan så säger han att han väntar på det rätta tillfället så jag får bita i hop..

Kram jag

• Mirey

Haha känner så igen mej!! D kommer när man "minst anar d", i mitt fall ganska så genomskilnigt men spelade med haaha!

ayle skrev 2009-11-18 11:57:03 följande:
    hehe... här hakar jag på.Jag och min m2b har sedan 28/6 07 varit förlovade, och jag väntar ivrigt på ett "frieri"Vi har köpt innbjudningskorten, vet vilken kyrka och lokal efter cermonin vi ska va i.Vi har köpt min kläning och hans kostym skor och dyligt är me fixat. Så det är typ bara det sista som väntas på...Min m2b har då bara en sak kvar att göra och det tar tid... men å andra sidan så säger han att han väntar på det rätta tillfället så jag får bita i hop..Kram jag
Svar på tråden Fler som väntar på frieri??