• grönklänningmedsvartspets

lugnande ord till en frustrerad flickvän?

måste bara skriva av mig lite, för jag är alldeles förvirrad!
    vi ska gifta oss näsa sommar och har beställt förlovningsringarna. de har kommit men eftersom sambon tyckte att det kändes dumt att vi liksom bara bestämt att vi skulle gifta oss utan något regelrätt frieri så ska han få överraska mig med när vår förlovningsdag blir.

dagen han hämtade ringarna kom jag hem och skulle bara hämta nåt lite snabbt och sen dra tillbaks till jobbet.. han rullar fram runt hörnet till vardagsrummet ,fortfarande sittandes på datorstolen, och säger med sin skojröst han använder när han ska imitera nån som sagt nåt dumt.. "will you make an honest man out of me?" frågar han och plockar ur ringarna ur asken. jag provar ringen och känner mig ganska glad men lite besviken på avsaknade av romantik..sen säger han " we should take the trash out, it stinks". Jag sätter tillbaks ringen i asken och skyndar vidare, hämtar det jag ska och drar sen iväg till jobbet igen. Innan jag stänger dörren frågar han " so why don't you wear the ring?" så tydligen hade han menat det som ett frieri.. men fan lite mer får man väl försöka? o lite mer fokuserad får man väl vara så att man sekunden efter sitt så kallade frierie kan låta bli att prata om sopor? är det bara jag som är petig eller förtjänar jag ett lite mer fokuserat frieri?. Jag har förklarat det noga för honom hur jag känner, och visst han verkar förstå¨det.. me tror ni jag har nåt riktigt frieri o vänta mig eller ska ajg bara ge upp och ta på mig ringen i alla fall?

• Svar på tråden lugnande ord till en frustrerad flickvän?
  • Alexxxi

Håller med dig=)

Jag fick ett underbart frieri och jag tror inte nån tjej innerst inne inte hade velat ha en liten uns romantik i det hela.

Så till TS jag förstår att du blev besviken, men eftersom du har pratat med honom så borde han förstå att du vill att han gör om det med lite mer romantik i det...

Humlan66 skrev 2009-08-26 09:02:51 följande:
    Jag tror många av oss tjejer är obotliga romantiker och blir gärna friade till a la hollywood ( filmromantik ) ink mig själv. jag är sån *L*.det kanske är för mkt vardag och NÅN gång vill man nog ha lite sån där jätteromantiks kväll/dag eller vad säger ni tjejer ?
  • Vid havet

Jag kan förstå dig! Mig hade det hafsiga i frieriet, och att det inte kändes seriöst (alltså i betydelsen "jag menar det" inte "tråkigt"), sårat.

Att det inte är storslaget med 1000 röda rosor, stor överraskning, fyrverkerier och knäfall tycker jag personligen inte gör något, men man vill ju att ögonblicket ska vara speciellt och viktigt. Det var väl ändå han som vill fria på riktigt eller?

Tycker definitivt han ska få bakläxa!

• Flygande taxen

Jag tror att TS' pojkvän bara var vääldigt nervös. Så tycker jag det låter iaf, just iom att han använde sin "fjnatröst" och detdär.

Helt utan att känna er ÖHT så gissar jag på att han var så nervös inför det hela att han måste fjanta bort det så att det skulle vara lite lättare att klara av.
    Och vill man se det på det sättet, så skulle jag, i ditt fall, känna mig väldigt rörd och glad. Helt enkelt för att han tyckte att det var en så stor, spännande och viktig sak att han blev så nervös, det visar ju bara hur mycket han tycker om dig!

• jojoånick09

ja det lät väl inte så där jättekul.. även om han ville spexa så fattar han nog inte innebörden av ett frieri allvaret och att det kanske skall läggas fram lite finare..
    jag hade också "nobbat" den ringen och gått till jobbet istället.

en kompis trodde han gjorde rätt när han skulle fria.. de hade 1år tillsammans och skulle gå ut på fin restaurang som han sa.. in på mcdonald´s var det och hon blev jätte besviken hans tjej men hon visade inga tendenser då.. så satte dem sig och åt sin hamburgare och sedan friade han till henne inne på mcdonald´s kan väl säga som så att det blev inte så där jättebra.. hans flickvän börja gråta och allt folk undrade vad det var som hände..

så han fick be om ursäkt och göra en fin överraskning till henne då han köpte hem rosor,choklad till hemmet och friade hemma vid istället.. men jag förstår inte hur han kom på att fria på mcdonald´s av alla ställen??

• ElinDaniel

Jag skulle INTE ha blivit glad... Jag hade nog gjort samma sak som du..

Att prata om hur man vill ha det är ju alltid bra. Då vi skulle förlova oss blev det lite improviserat. Men det vart ändå otroligt romantiskt på ett enkelt sätt.

Lycka till!

• Flygande taxen

Hmmm.. lite OT (och inget illa ment åt TS!) men jag kan inte förstå hur någon kan blir så arg eller besviken på att ett frieri är "fel".

Ifall någon (i dethär fallet männen) inte själva tycker att det är så stor sak, så hur kan de då veta att de måste GÖRA en stor sak av det?
    För vad jag har förstått så är det många gånger också så att tjejen inte ens berättat vad hon vill ha, utan hela drömmen om det romantiska frieriet går ut på att han ska överraska henne med nåt "superromantinskt". Men hålla! De är väl inga tankeläsare heller?

Nu vet jag ju förtås inte ifall tjejerna gått omkring och pikat killarna så att de borde förstå ändå... Men en sak har jag iaf lärt mig udner livet, du kan inte vara säker på att någon förstår, sålänge du inte får ett JA på frågan "Fattar du?". Man kanf örsöka pika hur mycket man vill, men det är ändå inte garanterat att någon fattar. Speciellt inte ifall pikarna kanske är något luddiga, för att man vill att de ska "hitta på nåt själv" eller "men de borde ju förstå"...

Dessutom så tycker jag ju också att detta stämmer väldigt bra:
    "Vill du ha nåt gjort, se till att göra det själv!"

Så om man har höga krav på graden av "romantik" i frieriet så kan man ju endera göra detta väldgt klart och tydligt för killen eller så friar man själv.

Då kan man ju också ta i beaktande att kanske killarnas syn på romatnik är något annorlunda en tjejers... Kanske de tycker att det är himla fint att göra det på McDonalnds t.ex. Det kanske var på ett McDonalds som killen först lagt märke till henne, eller där de var på sin första dejt osv.
    Eller så kanske killen visste att BigMac var tjejens favoritmat och därför tog med henne dit? Svårt att veta... men jag tycker det är dumt att bli arg på någon som bara velat en väl.

• Niini
    jojoånick09 skrev 2009-08-26 09:57:16 följande:
    ja det lät väl inte så där jättekul.. även om han ville spexa så fattar han nog inte innebörden av ett frieri allvaret och att det kanske skall läggas fram lite finare..jag hade också "nobbat" den ringen och gått till jobbet istället. en kompis trodde han gjorde rätt när han skulle fria.. de hade 1år tillsammans och skulle gå ut på fin restaurang som han sa.. in på mcdonald´s var det och hon blev jätte besviken hans tjej men hon visade inga tendenser då.. så satte dem sig och åt sin hamburgare och sedan friade han till henne inne på mcdonald´s kan väl säga som så att det blev inte så där jättebra.. hans flickvän börja gråta och allt folk undrade vad det var som hände..så han fick be om ursäkt och göra en fin överraskning till henne då han köpte hem rosor,choklad till hemmet och friade hemma vid istället.. men jag förstår inte hur han kom på att fria på mcdonald´s av alla ställen??
    Jag skulle nog tyckt det var rätt romantiskt o genomtänkt, fast då innehåller ju också vår historia att vi träffades första gången utan för McDonalds..
  • Vid havet

Det handlar väl inte om var (McDonalds kan absolut vara helt rätt) utan om att den som frågar är närvarande och inte hafsar fram eller skojar bort det.

Jag firade själv, men inte för att jag tvunget ville ha det på ett visst sätt utanför att jag inte ville gå och vänta. Jag kan ju lika bra fråga som han

• Bride in the city

Ni visste ju att ni skulle förlova er om jag fattat rätt, så det han bad att få göra var att sköta själva frieriet? Istället för att göra något fint av det (vad är fint är som man ser ovan av alla inlägg förstås individuellt) så gjorde han det inte särskilt trevligt. Måste säga att det var svagt gjort.

Å andra sidan känner du honom, han kanske så här? I så fall borde du anat att han skulle göra så här och försökt erbjuda dig att medverka. Men om han uttryckligen bad att få sköta frieriet så tycker jag att han betett sig dumt, förstår din besvikelse. Han är säkert inte nöjd själv heller.

Det enda rätta är väl att göra om det på något vis så att du kan lämna frågan och gå vidare. Här har ni en chans att lära känna varandra och kommunicera om känlsomässiga behov. Som någon skrev ovan, han kan ha varit nervsö, så gå inte för hårt åt honom. Låt honom själv komma till inskt om sin klumpighet. Försök få honom att själv komma på att ni borde fira lite. Hinta om en bra restaurang, en kul film, vad som helt som passar er två och fira och ha trevligt ihop.

• didis

Bra skrivet!

Vill man ha frieri (eller något annat i livet) på ett visst sätt är det enklast att fixa det själv. Absolut SVÅRASTE sättet måste vara att hinta och hoppas att andra förstår vad man vill fast man inget säger...

Flygande taxen skrev 2009-08-26 10:14:18 följande:

Hmmm.. lite OT (och inget illa ment åt TS!) men jag kan inte förstå hur någon kan blir så arg eller besviken på att ett frieri är "fel".Ifall någon (i dethär fallet männen) inte själva tycker att det är så stor sak, så hur kan de då veta att de måste GÖRA en stor sak av det?För vad jag har förstått så är det många gånger också så att tjejen inte ens berättat vad hon vill ha, utan hela drömmen om det romantiska frieriet går ut på att han ska överraska henne med nåt "superromantinskt". Men hålla! De är väl inga tankeläsare heller?Nu vet jag ju förtås inte ifall tjejerna gått omkring och pikat killarna så att de borde förstå ändå... Men en sak har jag iaf lärt mig udner livet, du kan inte vara säker på att någon förstår, sålänge du inte får ett JA på frågan "Fattar du?". Man kanf örsöka pika hur mycket man vill, men det är ändå inte garanterat att någon fattar. Speciellt inte ifall pikarna kanske är något luddiga, för att man vill att de ska "hitta på nåt själv" eller "men de borde ju förstå"...Dessutom så tycker jag ju också att detta stämmer väldigt bra:"Vill du ha nåt gjort, se till att göra det själv!"Så om man har höga krav på graden av "romantik" i frieriet så kan man ju endera göra detta väldgt klart och tydligt för killen eller så friar man själv.Då kan man ju också ta i beaktande att kanske killarnas syn på romatnik är något annorlunda en tjejers... Kanske de tycker att det är himla fint att göra det på McDonalnds t.ex. Det kanske var på ett McDonalds som killen först lagt märke till henne, eller där de var på sin första dejt osv.Eller så kanske killen visste att BigMac var tjejens favoritmat och därför tog med henne dit? Svårt att veta... men jag tycker det är dumt att bli arg på någon som bara velat en väl.
  • Svanboet

Jag har all förståelse för att TS blev besviken när hon förstod att det var frieriet som blev och att det säkert är lättare att få det liiite mer romantiskt om man förklarar att inte nog med att det är en stor grej för en själv så tycker man att det borde vara en stor grej för honom då han bett om att fkatiskt få ställa frågan "på riktigt".

Lycka till TS och jag hoppas du får ett frieri som motsvarar era förhoppningar.

• ElinDaniel

Frieriet på Mackedonken hade jag nog inte blivit ledsen över :) Jag svarade på trådstartarens inlägg.

Hade nog kunnat se det romantiska över en hamburgare, visserligen lite fel att ge förhoppningar om en fin restaurang innan... Men ändå! Det hade jag kunnat ta lättare än att killen skämtade till det och drog in sopörna i samma mening...

tack allihop:) bra att det är nån som håller med mig:) bra sagt att han kan ha skojat till det för att han var nervös, itne riktigt tänkt tanken förut.. för han är verkligen itne den nervösa typen. jag kanske är lite besviken i största llmänhet på "vardagen" gått så hårt åt oss. När vi var i USA(var som aupair där så vi dejtade ett år inann han flytta tillbaks till sverige emd mig) så var han så romantisk så. väldigt så gentleman med att öpnna dörrar och sånt. fast då förväntades det ju av honom, det gör det ju tyvärr itne i sverige. det var som att han instinktivt förstod det. för första gången vi var ute och åt i sverige så drog han itne ut stolen åt mig som han ALLTID hade gjort innan! skumt det där med "jämställdheten"

hur som helst så för att förtydliga så var det han själv som verkligen ville få till ett frieri eftersom han tyckte att vi gjort saker i "fel ordning". så för honom verkade det ju viktigt då. så det puttade ju förväntningarna på ett lite mer romatiskt frieri uppåt. för min del kan han fria i duschen/badet eller genom att fixa frukost på sängen(han gör ofta frukost åt mig på helgerna kock som han är*lyx*) så det behöver ju inte vara nåt superduperspeciellt:) bara att han inte tappar fokuset o talar om sopor.. det är nog emst det som stört mig.

förresten en sak som ska förtydligas som också gjorde att jag inte tog det på allvar är att meningen han sa var inte den man normalt skulle säg heller.. inte för att en man nånsin skulle säga "would you make an honourable man out of me" utan det är ju för det första en tjejgrej att säga..men så sa han ju "honest" istället, vilket inte var ett misstag utan på flit.

så ja nervös kanske han var men humorn hade han ju itne förlorat i alla fall.. om man nu tycker det var roligt

Svar på tråden lugnande ord till en frustrerad flickvän?