• AlaM

När vi flyttar ihop

Fick nyss av min hyresvärd. Jag och m2b har planer på att flytta ihop nu under hösten/vintern innan bröllopet i februari. Vi ska bo poå den ort där jag nu bor och har därför kontaktat hyresvärden. Nu har det kommit in en 3:a som låter jättemysig som är ledig från oktober. Tyvärr kan vi inte kolla på den tillsammans eftersom m2b jobbar under dagarna och hyresvärden vill visa den vardag förmiddag.

Därför kommer jag troligtvis få åka och titta på den själv nästa vecka... Och jag som bara flyttat till en lägenhet i mitt liv och då var pappa med och hjälpte mig :) Finns det något särskilt man ska tänka på att fråga? Viktiga grejer man ska titta eller ta kort på?

Hoppas på hjälp...

• Svar på tråden När vi flyttar ihop
  • mittid

Se till att ALLA skador är dokumenterade och att du/ni har en underskriven kopia på dessa!

• Saga137

Här är några tips... Var sitter TV uttaget? Hur moderna är eluttagen och hur många finns det? Kolla förvaringsmöjligheter (inkl. förråd). Kolla tvättstugan. Lägg märke till ljudnivån från både gatan och trapphuset. Öppna fönstren, ibland är de välisolerade och det är tyst när de är stängda men man vill ju kunna ha dem öppna också. Finns balkong, isf i vilket vädersträck? Hur är ljudnivån från balkongen? Bor ni högt upp, isf finns hiss? Finns det källsortering i huset? Om ni har öppen spis/kakelugn, får man elda i den? När gjordes stambyte? Planeras renovering i huset? Exakt vad ingår i hyran? Hur har hyreshöjningen sett ut de senaste åren? Jag vet inte om ni står i en intern bostadskö men annars är det definitivt värt att kolla upp värden (iaf i Sthlm är det lätt att få fram info genom att googla).

Självklart ska du också känna om du är nöjd med planlösningen, om den passar ert behov och era möbler (om ni inte tänkt köpa nytt) och om den där "här vill jag bo" känsla infinner sig.

• Mammilon

Försök få eller skissa själv en planritning av lägenheten, bra att ha när ni ska planera in era grejer. Kolla också standard på kök, bad och t.ex. fönster. Om det drar in är inte så roligt... Om något verkar trasigt eller saknas, ta upp det med hyresvärden direkt så kan de förhoppningsvis fixa det innan ni flyttar in. Fråga också hur mycket ni har rätt att fixa själva om det skulle vara aktuellt (måla om, fixa golv, skruva upp saker...)

• Saga137

Och kolla ventileringen...

• AlaM

Tack så jättemycket för förslagen! Angående hyresvärden så är det samma hyresvärd somjag haft i 3 år och det har funkat väldigt bra med snabba åtgärder om något är fel osv.

Saga137: Vad är det man ska kolla med ventileringen? Vad är stambyte?

• Saga137

Förlåt, jag menade alltså ventilationen. Hur kommer frisk luft in i lägenheten? Vi bor i ett gammalt hus där ingenting har gjorts åt ventilationen på 30-talet verkar det som. Vi har ingen ventilation utan bara en "lucka" under fönstren, dvs. luften kommer in i lägenheten direkt ifrån gatan. Ventilationen i badrummet funkar inte heller särskilt bra, och i köket har vi ingen fläkt! Stambyte, hum när man byter vatten och avloppsystem? (rätta mig om jag har fel). Om det inte är gjort men planeras kommer det bli en jobbig renoveringsperiod för er, samt att hyran ev kommer höjas efteråt.

• 090208

Skriv ner allt detta pa en lapp och ta med dig sa du inte glommer nat... Och kanske ta lite foton om din sambo vill veta hur det ser ut innan ni skriver pa.

• Stefan09

Inte så värst mycket att tänka på, kolla alla dolda kostnader såsom internet, el, vatten osv. Annars ska man väll kolla listerna, tapeterna, golvet, köket. Glöm inte att fråga när det renoverades sist. Kolla badrummet noga också. Mer än de sakerna är det inte. Man ska inte vara för kräsen i en bostadskris!

• KatjaB

har du ingwn mobilkamera? du kan ju säkert ta lite kort o skicka till honom så han får ett hum om hur det ser ut

• Nicossambo

ja glöm inte att ta kort med mobilen eller vanlig kamera så ni kan se hur det ser ut tillsammans.

• AlaM

Hehe... Nja... Bostadskris är det ju inte om man kan tänka sig att pendla en halvtimme om dagen. Men vi tar nog lägenhten som vi nu redan kollat på om det inte är för höga halter radon i den.

Stefan09 skrev 2009-09-26 00:48:59 följande:
    Inte så värst mycket att tänka på, kolla alla dolda kostnader såsom internet, el, vatten osv. Annars ska man väll kolla listerna, tapeterna, golvet, köket. Glöm inte att fråga när det renoverades sist. Kolla badrummet noga också. Mer än de sakerna är det inte. Man ska inte vara för kräsen i en bostadskris!
Svar på tråden När vi flyttar ihop