• frupuh2

Båda med samma EN och mellannamn?

Jag och min sambo vill båda ha hans efternamn och mitt som mellan namn. Vet att det inte är något problem för mig men enligt SKV så får han inte ta mitt.

Såg dock i en annons i DN nyss att båda hette båda namnen, hänger ni med?

Är det någon som vet om det går?

• Svar på tråden Båda med samma EN och mellannamn?
  • frupuh2

Undrar om det går, eftersom man inte får ha bindestreck.

• frupuh2
    Niini skrev 2009-08-25 12:42:11 följande:
    Kanske de gjort så att de tagit det som ett helt nytt namn. Förstår du? som om båda skulle bytt namn men egentligen slog de ihop varandras :)
    Kanske. Dom satt inte ihop dock. Var liksom: Nu heter vi båda Svensson Andersson.
  • frupuh2

Grr. Vad spelar det för roll för SKV vad vi heter?

• Alexxxi

Ellerhur! Hellre sånt än folk som får heta cosmo-måne eller va det nu är folk hittar på! Hehe, sjukt

• frupuh2
    Alexxxi skrev 2009-08-25 12:48:18 följande:
    Ellerhur! Hellre sånt än folk som får heta cosmo-måne eller va det nu är folk hittar på! Hehe, sjukt
    Men eller hur? HAHA.

Jag får väl kolla med nån om man kan fuska sig till det.
  • Alexxxi

Haha hoppas det löser sig:)

• Niini

Annars var det ett par här i trakten som gift sig o slagit ihop sina namn till ett helt nytt, var riktigt fyndigt tyckte jag. Såvida man har namn som kan bli ett vettigt nytt :P

• MV85

Det går att lösa genom att byta i olika steg vet jag, men jag kommer inte ihåg hur man gör...
    Det är dock rätt omständigt vill jag minnas - men det GÅR att lösa och "lura" SKV på nått sätt...
    Hoppas nån av de som gjort det kommer ihåg hur man gör så de kan hjälpa er.

• Imma

Hittade följande genom att googla:

"Vi behåller våra efternamn vid vigseln, men min man tar mitt efternamn som mellannamn. Sedan, när det är klart, byter jag efternamn till hans efternamn och tar då mitt flicknamn som mellannamn. Slutsatsen blir att vi båda har mitt flicknamn som mellannamn och hans efternamn som efternamn. Precis som vi ville!"

www.brollopstorget.se/Forum-1-9/m1028771.html

Dubbelkolla att detta verkligen fungerar, så jag inte lurar in er på nått.

• Niini
    Imma skrev 2009-08-25 12:55:35 följande:
    Hittade följande genom att googla:"Vi behåller våra efternamn vid vigseln, men min man tar mitt efternamn som mellannamn. Sedan, när det är klart, byter jag efternamn till hans efternamn och tar då mitt flicknamn som mellannamn. Slutsatsen blir att vi båda har mitt flicknamn som mellannamn och hans efternamn som efternamn. Precis som vi ville!"www.brollopstorget.se/Forum-1-9/m1028771.htmlDubbelkolla att detta verkligen fungerar, så jag inte lurar in er på nått.
    Låter väldigt omständigt
  • frupuh2
    Imma skrev 2009-08-25 12:55:35 följande:
    Hittade följande genom att googla:"Vi behåller våra efternamn vid vigseln, men min man tar mitt efternamn som mellannamn. Sedan, när det är klart, byter jag efternamn till hans efternamn och tar då mitt flicknamn som mellannamn. Slutsatsen blir att vi båda har mitt flicknamn som mellannamn och hans efternamn som efternamn. Precis som vi ville!"www.brollopstorget.se/Forum-1-9/m1028771.htmlDubbelkolla att detta verkligen fungerar, så jag inte lurar in er på nått.
    Tack, vad gullig du är. Får ringa till SKV och kolla med dom och hoppas att jag får prata med nån snäll.
  • Imma

Lycka till! Tänk bara på att på skatteverket kan de vara ovilliga att medge att det finns kryphål i deras regelverk. Det är alltså möjligt att det går att göra som det står ovan, utan att de riktigt vill kännas vid det.

frupuh2 skrev 2009-08-25 13:10:12 följande:
    Tack, vad gullig du är. Får ringa till SKV och kolla med dom och hoppas att jag får prata med nån snäll.
  • frupuh2
    Imma skrev 2009-08-25 13:12:17 följande:
    Lycka till! Tänk bara på att på skatteverket kan de vara ovilliga att medge att det finns kryphål i deras regelverk. Det är alltså möjligt att det går att göra som det står ovan, utan att de riktigt vill kännas vid det.
    Som advokatsekreterare på skatteavdelning har jag verkligen råkat ut för det men det finns snälla.
  • Murmelina

Min blivande har dubbelefternamn och jag vill gärna heta som honom men behålla mitt flicknamn... lite långt det kommer bli bara...3 efternamn..

• Marjo

Vi ville också göra så som ni tänkt. Jag har också läst att man kan "lura" sig till det. Men nu lutar det år att min blivande tar mitt efternamn, vi får se.

Min pappa tipsade om att anmäla detta till diskrimineringsombudsmannen (alla anmäler ju dit nuförtiden) för det är en helt sjuk regel!! Om vi är fler som gör detta kanske det händer något :)

• MhjärtaE

jag o min make har samma mellannamn o samma efternamn...
    vi hittade kryphålet men hjälp av en trevlig kvinna som jobbar på SKV...

• anne på grönkulla

Det beror också på om han har dubbelefternamn på riktigt (dvs båda registrerat som efternamn) eller om det är mellannman+efternamn - för mellannamn får man inte ge vidare. Det bör framgå på hans personbevis. Dubbelnamn får inte nybildas enligt gällande namnlag.

Murmelina skrev 2009-09-20 20:21:12 följande:
    Min blivande har dubbelefternamn och jag vill gärna heta som honom men behålla mitt flicknamn... lite långt det kommer bli bara...3 efternamn..
    Riktigt hur det kan vara diskriminering hur namnlagen är utformad vet jag dock inte - det gäller ju lika för alla? Men förklara gärna!
  • Marjo

Han menar nog så att man får heta så mycket "konstigt" nuförtiden så då är det underligt (och att man kan känna sig diskriminerad) att man inte kan som gifta heta samma mellannamn och efternamn.

Visst gäller lagen för alla, men tydligen inte eftersom vissa har lyckats! Då beror det ju helt på vem man får prata med på SKV om det är någon vänlig som hjälper en och i så fall hjälper en att bryta mot lagen eller om det är någon som håller sig till lagen. Om de som tom. arbetar på SKV hjälper folk att kringgå lagen, då är det ju verkligen ngt som är fel!

• anne på grönkulla

Jag förstår hur du menar, men tror fortfarande inte alls att diskrimineringsombudsmannen/-lagen är rätt väg (= mest effektivt) att gå för att ändra på det! Snarare så att man borde få en jurist som tycker frågan är principiellt intressant att driva frågan både lagvägen och opinionsbildningsvägen om hur Skatteverket tillämpar lagen (att vissa informerar om kryphålet/hjälper till md det och andra inte) - samt kanske få till en ny namnlag generellt. Risken man löper om man börjar röra i principfrågan är såklart att kryphålet täpps till, men det kan nog inte hjälpas, den risken får man nog ta isåfall.

Definitionen i lagen på ett mellannamn är ju ett namn man bär för att visa samhörighet med antingen sin ursprungsfamilj eller sin gifta familj utan att ha det som formellt efternamn (och då kan man t ex inte ge det vidare, t ex till sina barn).

• Rajsi

Halloj, måste bara kolla en grej med er som vet :)

Säg att vi har en man med efternamn Olsson och en kvinna med efternamn Duva.

Både mannen och kvinnan behåller sitt efternamn vid vigseln plus att kvinnan tar mannens efternamns som MELLANNAMN(Pelle Olsson och Maja Olsson Duva).När detta gått igenom så bestämmer sig mannen för att byta efternamn till kvinnans efternamn (Duva) och behålla sitt efternamn (Olsson) som mellannamn. Slutsats: båda heter Olsson (mellannamn) Duva (efternamn).

Stämmer det att det går att göra på detta vis eller är jag ute och cyklar? Jag tänker just på det sista steget, om det är ok för mannen att byta efternamn EFTER vigseln? Nån som vet? Och i så fall var anmäler man det?

Ursäkta om jag snurrar till det, men det är ju verkligen ett virrvarr det här med skatteverket etc.

Svar på tråden Båda med samma EN och mellannamn?