• Avalon75

Skriva ut på färdigvikta kort?

Hej!

Går det att skriva ut på färdigvikta kort?
    Det jag tänker på är kort i t.ex. storlek 15x15 cm, och då istället för att skaffa en stämpel och stämpla på framsidan, lägga i en skrivare och skriva ut.
    Att köpa vanliga ark, tex A4, och vika på längden så att det blir stående (annat format förvisso), blir den vikningen lika bra som de färdigvikta korten man köper?

• Svar på tråden Skriva ut på färdigvikta kort?
  • Hemlig2009

Jag köpte färdigvikta kort, skrev sedan ut på ett transparant papper och fäste på insidan. Tycker inte att vikningen blir lika snygg när man gör den själv.

• Avalon75

Precis så har jag tänkt göra på insidan. Transparent papper och sen fästa med något som är klistrigt...

Det är framsidan jag är frågande till.
    Där som du stämplet och embossat cecilia/daniel, om det är möjligt att få snygg utskrift där på färdigvikta kort.

Som jag misstänkte då med att vika själv, blir inte lika bra...

• Flygande taxen

Tror nog det ska gå bra, ifall du viker upp kortet innan du sätter det i printern. kan hända att kortet blir lite knöligt (och att skrivaren protesterar) ifall du försöker printa nåt på det dubbelvikta kortet.

Så i bildbehandlingsprogrammet så väjer du pappersstorlek 15*30 istället för 15*15 och så plockar du bara in bilden så att den hamnar rätt när man sen viker kortet.

• Ore

Om man bigar korten brukar man få en snygg vikning.

Det som ska bli veckets "utsida", lägg en linjal där och dra med något hårt, halvrundat föremål (baksidan på en kökskniv funkar rätt bra). Sedan viker man kortet. Ska det bli precis som färdigvikta kort bör man även lägga kortet i press ett tag.

• Flygande taxen

Jo, ang. vikningen så har jag förstått att det kan bli riktigt bra när man gör det själv, ifall man först ristar i pappret med nåt halv-vasst. Dvs. du drar en virknål eller nåt (längs en linjal) där vikningen ska komma. Det mosar väl sönder fibrerna i pappret eller nåt, så att vikningen blir snyggare och jämnare.

• Avalon75

Tror att jag köper ett och testar.
    tack för tipset om att byta storleken på utskriften! Det hade jag aldrig kommit på tror jag...

Om det inte funkar testar jag att "biga".

Svar på tråden Skriva ut på färdigvikta kort?