• flizz

Ung och Dum Lr? (lång)

Jag känner att jag sitter i en lite knepig sits,
    jag och sambon planerar att förlova oss ganska snart.
    Jag är 18 (snart 19) och han är 23 vi har varit tillsammans i snart 4 år och vi har bott tillsammans i 1½ år.
    Vi båda känner att det börjar bli dax att ta förhållandet till nästa steg, och båda vill att bröllopet ska stå om ca 5 år.

Hans föräldrar har stöttat oss genom hela vårat förhållande alla upp och nergångar.
    Mina föräldrar däriemot har sagt rakt ut till min sambo att dom inte vill att han ska vara tillsammans med mig. Jag vet inte vad jag ska göra jag vill ju att dom ska bli glada när jag förlovar mig och planerar att gifta mig.
    Men dom vill inte änns att jag ska vara tillsammans med min sambo.

Jag vet att jag är ung och att jag lika gärna kan vänta med att förlova mig men båda känner sig redo.

Jag har ingen bra relation till min föräldrar och är nästan rädd för att vi kommer sluta prata om jag förlovar mig. Jag vet inte änns om jag vågar berätta för dom och vi nu skulle förlova oss.

Vad gör man?
    Jag älskar min sambo och det här är nått jag verkligen vill, men jag vill inte glida ännu längre ifrån min släkt.

• Svar på tråden Ung och Dum Lr? (lång)
  • Imma

Vad är anledningen till att din familj inte gillar din sambo? Finns det en orsak?

Jag tycker att ni kan förlova er redan nu. Ert mål är ju giftemål och jag tycker inte att man behöver vara så nogrann med att bröllopet ska ske inom ett år efter förlovningen, så länge målet med förlovningen (=bröllop) är klart.

Min man och jag var förlovade i 3,5 år innan vi gifte oss. Vi var studenter då och ville vänta med bröllop tills vi kunde samla ihop nog med pengar för att kunna bjuda på en riktig fest.

• Flygande taxen

Till att börja med så vill jag säga att jag verkligen inte tycker att du är SÅ ung. Kanske du hade varit rätt så ung om du tänkt gifta dig NU, men då ni tänkt planera in ett bröllop tills om fem år, du kommer att vara 23 då och han kommer att vara 28. Då är ni nog inte särksilt unga för att gifta er.

Dina föräldrar vill dig säkert bara väl och kanske oroar sig för att du inte ska ha det bra med denhär killen. Synd bara då deras åsikter är så olika dina egna

Kanske de skulle förstå dig bättre ifall du förklarade till dom att ni ska förlova er, men inte gifta er direkt utan faktiskt planera hela festen i fem år. Då kan de ju inte se det som ett naivt och förhastat beslut från din sida.
    Om de sen märker att ni fortsättningsvis, efter fem år, vill gifta er och har det bra tillsammans så får de ju bara se sig själva överbevisade.

• Niini

Tycker ni kan förlova er eftersom ni trots allt tänker gifta er om nåt år. Jag var nyligen fyllda 18 och sambon skulle fylla 23 när vi förlovade oss, 1½ år in i förhållandet. Men visst, vet man att man ska gifta sig så tycker jag det bara är att köra på, är väl ändå du som ska leva med honom inte dina föräldrar ;)

• flizz

Varför dom inte gillar min sambo är för att han står upp för mig, mina föräldrar har inte behandlat mig speciellt väl.
    Dom pressar mig konstant och efter varje telefon samtal jag har haft med dom så sitter jag och gråter.

Sambon fick för ett tag sedan nog och sa till dom att det är inte okej att behandla mig som dom gör och att om deras mening nu är att stötta då förstår han inte varför det ska resultera i att jag är jätte ledsen varje gång vi har pratat.
    Till svar fick han av min pappa att dom inte hade velat att han skulle vara tillsammans med mig fårn första början.

• flizz

Det känns bra att vi ändå har väntat i 4 år, för när vi hade varit tillsammans i någon månad var det många av mina tjejkompisar som bytte ringar med sin kille utan betydelse.
    Jag är väldigt glad att jag har väntat med tanke på hur många gånger mina kompisar bytt pojkvänner sedan dess.

Vi vet att vi vill gifta oss och det är det som är syftet med förlovning (för oss) att det visar att vi i framtiden planerar att gifta oss.

• shakynose

Du är tillräckligt gammal för att fatta dina beslut själv. Det är synd att dina föräldrar inte stöttar dig/er, men man måste ju faktiskt inte vara överrens med sin familj! Jag har gått emot mina föräldrars råd många gånger, men de har stöttat mig (även när det gått åt he****e). Så tycker jag att föräldrar ska göra, och jag hoppas att dina föräldrar ändrar sig när de får veta att ni faktiskt planerar att satsa på ert förhållande. Vad du än väljer att göra så tycker jag inte att ni ska förlova er i smyg. Det kommer bara att göra saken värre tror jag.

Lycka till!

• anne på grönkulla

Trist läge, men det enda du/ni kan göra för att visa att ni är seriösa med er relation är ju att satsa på den öppet, oavsett deras uppfattning.

Vet du alls varför de inte gillar din kille?

• Alexxxi

Som många andra undrar, varför gillar dem inte honom?
    Många ggr så är det så att föräldrar ser grejjer man själv inte ser.

• flizz

Tror att det kan vara så att dom ogillar honom för att jag är deras äldsta dotter vi blev ihop när jag inte var speciellt gammal, tror dom känner ganska mycket att han har tagit mig ifrån dom.

Sen är det väl lite andra grejer som jag bara tycker är ren skit från mina föräldrars sida, tex att han inte tjänar nog med pengar.
    Sen tycker min kille inte om att sitta ner och prata så mycket med min mamma för hon ska alltid ha ur han hur mycket han tjänar och hur mycket pengar han har och massa sån skit, så då blir hon grinig på de.

Sen har jag börjat stå på mig mer mot mina föräldrar sen jag blev ihop med min kille, han har också fått mig att inse att endel saker dom gör är inte "normalt". Vilket jag har sett som normalt hela livet eftersom jag inte har vetat något annat.

Men det är en himla lång historia.

• Alexxxi

Ni kan omöjligt va svenskar? Hehehe, sorry för min ironi med låter som nåt mina föräldrar hade kunnat fråga om.

Men till saken älskar ni verkligen varann så förlova er sen får dem finna sig i det. Och är han den rätta som du säger så kommer dem förstå i slutändan även om dem kanske slutar prata med dig ett tag vilket i mina ögon skulle vara väldigt löjligt om dem gjorde.

flizz skrev 2009-08-24 13:11:16 följande:
    Sen är det väl lite andra grejer som jag bara tycker är ren skit från mina föräldrars sida, tex att han inte tjänar nog med pengar.
  • flizz

jo dom är ju svenskar, därimot är min kille mörkhyad (adopterad).
    Kan ju ha lite med det att göra, vad vet jag.

Men det spelar ingen roll jag älskar honom, det är synd att dom inte kan vara glada för min skull istället.
    Jag skulle ju må tusen gånger bättre av de.

• 090208

Man FAR faktiskt gora slut med sina foraldrar. Nja, lite iaf... Sluta ring om dom bara ar dumma!

• flizz

ja det vore nog en bra idé vi pratar redan nu inte speciellt mycket.
    Jag känner själv att sen jag flyttade hemifrån mår jag mycket mycket mycket bättre

• Alexxxi

Det kan vara för att han e det ja. Men fråga dem. Och förklara för dem att oavsett om han e vit, gul eller mörk så älskar du honom och menar allvar med ert förhållande.

Dem kommer förstå o slutändan ska du se...=)

flizz skrev 2009-08-24 15:45:38 följande:
    jo dom är ju svenskar, därimot är min kille mörkhyad (adopterad).Kan ju ha lite med det att göra, vad vet jag.Men det spelar ingen roll jag älskar honom, det är synd att dom inte kan vara glada för min skull istället.Jag skulle ju må tusen gånger bättre av de.
  • 090208

Tycker ni ska kora ert race bara, du behover inte deras godkannande. Tyvarr manga som inte har det. Sen om dom, mot all formodan, skulle ha ratt och han inte ar nan bra kille- ja da ar det din hjartesorg och huvudvark.

Skit i dom, skicka inbjudan bara sen nar tiden ar inne och latsas som det regnar. Manga (tyvarr) som har foraldrar som inte ar glada, speciellt nar man ska, ve och fasa, gifta sig!

• missemys

Hej!!!!

Självklart skall ni förlova er. Ni älskar ju varandra.
    Det är få förunnat att få träffa den stora kärleken så tidigt.
    Skatta er lyckliga, njut av varandra och livet,

Att dina föräldrar beter sig som avundsjuka barnungar är tragiskt men tyvärr deras förlust. Du kanske har en fin relation till din sambos föräldrar?

Tyvärr kan inte barn väla sina föräldrar frånbörjan då man är liten men man kan välja bort dem då man är vuxen(över 18)

Så du behöver inte dras med dem om du inte vill

Lycka till!!

• flizz

jo det blir nu en förlovning 9/9

ja det är tur att jag har min sambos föräldrar dom hjälper oss med allt och går alltid att prata med.

ja men lite dåligt samvete får man när man inte vill veta av dom :S

tack =)

Svar på tråden Ung och Dum Lr? (lång)