• BrideToBe09

    När blir namnet ändrat?

    Gifte oss 8/8 och vigselförättaren sade att hon genast skulle skicka in alla papper för att vigseln skulle registreras osv. Har sedan tidigare skickat in om namnändring.
    Än idag har inget papper ramlat ner i brevlådan om att namnbytet gått igenom och att vigseln är registerad. Vi ska ut och resa 1/10 och jag måste hinna skaffa nytt pass tills dess. Blir stressad när jag aldrig får papper om nytt körkort osv.
    När bör man ringa och kolla upp? Kan jag förvänta mig att få vänta mycket längre till?? Någon som vet?

  • Svar på tråden När blir namnet ändrat?
  • 27juni2009

    tog ett par veckor för mig, gifte mig 27 juni.
    passet tar ju bara en vecka att få gjort, så du kan ta de lugnt Jag ringde runt t alla de som jag har kort hos, hm, lindex, ica osv veckan efter vi gift oss o en del ändrade o skickade nytt automatiskt o fick uppg fårn skattemyndigheten, andra ändrade när jag ringde, ytterligare några kunde inte ändra utan att jag ringde när namnbytet gått igenom.

  • X50S

    Jag pratade med Skattemyndigheten häromdagen. Jag gifte mig den 6/8 och har ännu inte hört något. Dock sa de att de fått in vigselintyget den 11/8 och därefter kan det dröja 3 veckor innan de registrerar det. Sen tar det ju ytterligare någon dag innan de andra myndigheterna fått uppgifterna registrerade. Men du skulle få hem papper på när namnändringen är igenom av Skattemyndigheten. Jag hoppas mitt kommer idag, då jag ser på deras sida att de nu har ändrat.

    Har du e-legitimation kan du logga in på ditt personbevis (för egen utskrift) och se om det är ändrat eller ej.

  • agtiwi

    Gifte oss också 8/8 och mailade skatteverket och frågade. Det kunde ta upp till 3 veckor beroende på hur snabb prästen är med att skicka in papperen.

  • agtiwi

    Såg nu att du skrivit om papper för körkort etc. Detta frågade jag också om. Svaret på frågan blev att det automatiskt kommer hem papper för körkortet ca 3 veckor efter att vigseln registrerats på skatteverket.

  • queenbee

    Vi vigde oss också den 8/8 och jag väntade och väntade. Ringde dem tre gånger udner den tiden och de sa att i princip var det bara att vänta lite till. Vi ska efter vårt "riktiga" bröllop den 5 september åka på bröllopsresa, den 11 september, så vi hade också lite panik. I fredags fick min man till slut spel och ringde upp folkbokföringen. De hade ännu inte skrivit in att vi var vigda eller att jag hade bytt efternamn. Maken förklarade då hur det låg till med pass och resa osv och lyckades bli kopplad till folkbokföringen i Malmö där vi bor. Tjejen där som han pratade med ändrade allt medan de pratade i telefon och mailade ett nytt personbevis för mig till makens mail så att jag samma dag, i fredags kunde gå till polisen och beställa ett nytt pass. De segar sig men de kan fixa det hur lätt som helst! Det enda är att man inte ska prata med dem i växeln/huvudkontoret på folkbokföringen utan kräva att få prata med någon på det lokala kontoret. Hamnar man hos någon medgörlig och förklarar situationen och att det är kris så kan de fixa det på studs och maila ett nytt pbevis till en!

    Prova det och lycka till!

  • BrideToBe09

    Har varit in på Skatteverkets sida nu och ser att mitt namnbyte är registrerat där. Dock ingen post idag ang körkort. Kan ju skriva ut personbevis från nätet och ta med för att fixa passet. Men fungerar det tillsammans med min gamla legitimation? Och hur gör jag för att fixa nytt körkort, OM det dröjer ännu längre innan de papprena skickas hem? Måste ju ha en giltig legitimation. Dessutom har jag mediciner på apoteket (vaccin) som ska hämtas ut innan vi reser, som ligger där i mitt nya namn (för att vaccinationsregistreringen skulle ske i samma namn som resan är bokat, och passet kommer vara). Måste väl ha en aktuell legitimation för att hämta ut dem? *snurrig*

  • BrideToBe09

    Fick pappren för förnyelse av körkort idag!! Kul att få post i sitt nya namn.

Svar på tråden När blir namnet ändrat?