• Fröken Skruttis

Vad är ett festprogram? Hur gör man ett festprogram?!

Hejsan!

Känner mig som en fullständig idiot på bröllopsfronten. Jag har aldrig varit på bröllop och vet INGENTING om ett heller för den delen. Vad är ett bröllopsprogram? Jo,vet väl vad det är..men vad innehåller det? Någon som kan tipsa mig om vad man ska ha med? Jag är verkligen tacksam för ALLA tips och råd jag kan få! Tack på förhand!

• Svar på tråden Vad är ett festprogram? Hur gör man ett festprogram?!
  • bellrik

I vigselprogrammet finns det ofta:
    ordningen i kyrkan/under vigseln
    vet som viger
    vem som sjunger/spelar
    vilka psalmer som ska sjungas, antingen hela psalmen så att folk slipper sitta och slå i psalmboken, eller bara numret om psalmbok delas ut (om i kyrkan)

I festprogrammet kan finnas med:
    Meny
    kort presentation av varje gäst
    sånger om det ska sjungas.
    Vissa har med roliga historier, pyssel etc.

Visste inte vilket du syftade på, hoppas det blev lite klarare!

• Aleta

Och inget av dem är ett måste!

Varför man brukar ha vigselprogrammet i kyrkan är om man har valt att ha någon solist (inte heller nödvändigt). Då kan det vara trevligt att skriva ut vem som sjunger/spelar och vilken låt det är.
    Det går alldeles utmärkt att strunta i vigselprogrammet och använda psalmboken istället (om man gifter sig i kyrkan).

Ett festprogram är helt enkelt ett bröllopspimpat sånghäfte. Om man inte vill ha sånger under middagen så behöver man inte ha ett. Vill man göra det lite enklare så gör man helt enkelt ett litet sångblad.
    Vill man slå på stort så lägger man ner timmar på att skriva något roligt om varje gäst, fixa roliga bilder på brudparet som barn och har en massa roligheter för gästerna att sitta och läsa tillsammans med alla sångerna.
    Sedan har jag till och med varit på ett bröllop där det INTE sjöngs alls, men de hade ändå ett festhäfte som handlade om brudparet och deras liv. Fyrfärgstryck från riktigt tryckeri så det var som en minibok.
    Alla varianter finns!

...och all hjälp finns att få på BT!

Svar på tråden Vad är ett festprogram? Hur gör man ett festprogram?!