• Philippine

Tvåspråkig borgerlig vigsel+

Min sambo och jag har bestämt oss för en borgerlig vigsel nästa sommar. Men vi har stött på ett litet dilemma: språket!
    Jag är nämligen från Nederländerna, min sambo är svensk. Min släkt kan knappast svenska, hans släkt är inte så bra på engelska (eller holländska för den delen...).
    Så vi skulle vilja ha någon som kan viga oss på både holländska och svenska, så att alla förstår.

Är det någon som känner igen problemet? hur har ni i så fall löst det?

Och kan ni tipsa om någon som både kan holländska OCH är vigselförrättare i Östergötland är det ännu bättre! ;)

• Svar på tråden Tvåspråkig borgerlig vigsel+
  • Alexxxi

Jag kan tyvärr inte tipsa men jag har varit på bröllop där den ena prästen är svensk och den andra arabisktalande, detta gäller då kyrkan och det va inga problem.

Så jag tror inte det kommer va nåt problem om du vill ha 2 st. Men att hitta en annan kanske e lite svårt. Ingen som kan tolka då?

• Philippine

Ja jag själv! Men jag är nog lite upptagen då... ;)
    Min ena syster kan flytande svenska, men jag vet inte om det är ett alternativ...
    I Holland kan alla få vara 'extraordinär vigselförrättare', men bara en enda gång i sitt liv. Så om du vill kan du bli vigd av din syster, pappa, bästa kompis etc. Men jag har nog inte hört om sådant här i Sverige... Tyvärr!

• marlinire

Vi har ett liknande problem, men i lite större utsträckning - jag är svensk och min m2b luxemburgare-fransman-vietnames. De äldre släktingarna på hans sida kan enbart luxemburgska och tyska, och på min sida enbart svenska.

Funderar starkt på att försöka ha någon typ av projektor med rullande text eller liknande (beroende på omgivning), alternativt en liten bröllopsfolder, med de språk som inte kommer att talas, och kanske ha ceremonin på två språk - franska och svenska.

• Alexxxi

Hehe ja det är nog inte smidigt om du ska vara tolk med, hehe.
    Nää vet inte om sånt funkar i sverige med att va 'extraordinär vigselförättare' men ovanståendes tips kanske är nåt?

Hoppas det löser sig=) Lycka till

Philippine skrev 2009-08-23 07:55:15 följande:
    Ja jag själv! Men jag är nog lite upptagen då... ;)Min ena syster kan flytande svenska, men jag vet inte om det är ett alternativ...I Holland kan alla få vara 'extraordinär vigselförrättare', men bara en enda gång i sitt liv. Så om du vill kan du bli vigd av din syster, pappa, bästa kompis etc. Men jag har nog inte hört om sådant här i Sverige... Tyvärr!
Svar på tråden Tvåspråkig borgerlig vigsel+