• Lysan

Ytterligaren en fråga om Hindersprövning

Vet att många tycker att man kan kolla historik men jag orkar inte läsa eller leta.

Sitter med med papprena om Hindersprövning & Efternamn.

Ska man skicka in Efternamn samtidigt som Hindersprövning eller ska man vänta tills efter resan??

Det är där jag inte hänger med.

Tacksam för svar rätt så fort då jag tänkte skicka in det idag/morgon.

• Svar på tråden Ytterligaren en fråga om Hindersprövning
  • Galotti

Man kan göra det, dvs. skicka tillsammans med ansökan om hindersprövning - det verkar enklare, gjort är gjort och man behöver ej tänka på det igen. Men det finns också en möjlighet att skicka det senare vid vigseln. Jag tror dock att det är senast i samband med vigseln som efternamnbyte måste meddelas.

Det med resan spelar ingen roll. Man kan resa på sitt gamla pass även efter vigseln - det som är viktigast är att namnet på biljetten stämmer med namnet i passet.

Hoppas att denna info hjälper Det är det som du skulle hitta annars i andra ämnen här

• Lysan

Tack Galotti.

Slänger in en fråga till.

När man har fått tillbaka Hindersprövning är det som är Vigselintyg eller är det något annan man oxå måste skicka in eller är det som Kyrkan el Rådhuset skickar in???

• Imma

De papper som ni får tillbaka från skatteverket (hinderprövning och vigselintyget) lämnar ni till er präst eller vigselförättare som behåller hindersprövningen och skickar in vigselintyget till skatteverket. När detta är gjort registreras ni som gifta och ev. namnändringar går igenom.

Lysan skrev 2009-08-17 14:06:04 följande:
    Tack Galotti.Slänger in en fråga till.När man har fått tillbaka Hindersprövning är det som är Vigselintyg eller är det något annan man oxå måste skicka in eller är det som Kyrkan el Rådhuset skickar in???
Svar på tråden Ytterligaren en fråga om Hindersprövning