• Nijo7776

Jo.. ja HJÄLP!? Borgerlig vigselceremoni..

Hej

Vi har nu en vecka kvar tills vi ska vigas. Jag har velat fram o tillbaka med klänning men har nu fått klart allt!

Ceremonin däremot.. Vi ska ha en borgerlig vigsel utomhus men under tak och havet väldigt nära. Vi vill att det ska vara lite mer än bara själva löften och behöver verkligen hjälp med att få lite utfyllnad. Ev har vi i familjen två som ska sjunga och spela en låt men vad kan man göra mer för att det ska bli lite längre?

Alla tips mottages tacksamt. Det är en ceremoni endast för de närmaste och vi kommer att vara ca 17 st.

Tack!

//Johanna

• Svar på tråden Jo.. ja HJÄLP!? Borgerlig vigselceremoni..
  • KatjaB
    Nijo7776 skrev 2009-08-15 22:10:24 följande:
    Ja tack så jättemycket!! "dumt" eller inte är det bara du själv som avgör.. anser jag. Jag är inte kyrklig av mig o inte min blivande make men om det finns någon text i bibeln som skulle tilltala mig så skulle jag inte ha något emot att ha med det även om det är borgerligt... Det får du känna efter själv
    nej, det har du ju förstås rätt i.. ska kolla med m2b vad han tycker.. det är "kärleken är tålmodig och god..." som jag tänker på och den är ju rätt vanlig på kyrkliga bröllop. Tycker det är ett fint stycke och talar om kärleken i sig
  • giz83

jag tycker inte heller att det är dumt att ta något från bibeln...=) det är ju en smaksak. och eftersom vi inte heller är så kyrkliga så kan det ju kännas fint med nån fin bit från bibeln.

men det jag INTE vill ha är allt det där med att GUD ska välsigna mitt o m2bs äktenskap o allt annat sånt. för jag tror inte på GUD och jag kommer inte att göra det heller.

och jag respekterar andra som göra det missuppfatta mig inte, men jag tycker ändå att det är hyckleri att stå i kyrkan (för egen del, hoppas ingen missuppfattar) och gifta mig. 

jag vet jag vet...nu blir det en fråga om religion. men jag tycker snarare att det är bättre för oss icke troende/icke kyrkliga att inte gifta oss i kyrkan. för jag skulle heller aldrig gå in i en moské eller ett judiskt tempel eller likande och säga att jag vill gifta mig där när jag inte är troende av deras religion...

är det nån som tycker annorlunda eller likadant?

jag diskuterar gärna...men uppskattar inte påhopp. det är min åsikt och inget annat.

*kärleken är evig*
  • Boomtown

Så här ska vi ha det:

Ingångsmarch Mendelssohn

VF:
    Kanske är han den ende i världen
    som tycker sig veta att hon är den underbaraste kvinnan på jorden.

Kanske är hon den enda som uppskattar hur fantastisk han är i varje liten sak han gör och i varje liten tanke.

De tycker sig höra en underton av godhet i allt vad den andre säger och tror att de flesta kanske missar det hos den andre.

Och de förstår inte hur man kan passera den andre utan att förstå att man just passerat den finaste människan i världen.

Han har förstått, hon har förstått - därför är vi här idag.

Solist:
    "Håll mitt hjärta" med Björn Skifs

VF:
    Närmare än nästan nära
    kommer du aldrig din älskade
    Fjärmare än ett avskeds "på återseende"
    kommer du aldrig din älskade
    Ifrågasätt inte
    vem av er som gav mest
    eller vem av er som tog mest
    Vågen är fiende till kärleken -
    anlitar du dess balanskonst
    är det inte längre fråga om kärlek

Låt det givna och det mottagna
    malas samman i vardagens kvarn -
    det är genom denna fina sammansmältning
    ni ska fortsätta ge mera liv åt er Kärlek
    mera kärlek åt ert Liv

Solist:
    "Du är allt" med Sonja Alldén

VF:
    Förättar vigseln, växla ringar

Solist:
    "Det vackraste" med Cecilia Vennersten

Dela ut brudskål
    Toastmaster Skålar för brudparet

Solist:
    "Annies song"

• Nijo7776

Åhh vad vackert!
    Detta var verkligen jättefint!

Tack för att du delade med dig!

Lycka till!

Boomtown skrev 2009-08-16 20:35:45 följande:
    Så här ska vi ha det:Ingångsmarch MendelssohnVF:Kanske är han den ende i världensom tycker sig veta att hon är den underbaraste kvinnan på jorden.Kanske är hon den enda som uppskattar hur fantastisk han är i varje liten sak han gör och i varje liten tanke.De tycker sig höra en underton av godhet i allt vad den andre säger och tror att de flesta kanske missar det hos den andre.Och de förstår inte hur man kan passera den andre utan att förstå att man just passerat den finaste människan i världen.Han har förstått, hon har förstått - därför är vi här idag. Solist:"Håll mitt hjärta" med Björn SkifsVF:Närmare än nästan närakommer du aldrig din älskadeFjärmare än ett avskeds "på återseende"kommer du aldrig din älskadeIfrågasätt intevem av er som gav mesteller vem av er som tog mestVågen är fiende till kärleken -anlitar du dess balanskonstär det inte längre fråga om kärlekLåt det givna och det mottagnamalas samman i vardagens kvarn -det är genom denna fina sammansmältningni ska fortsätta ge mera liv åt er Kärlekmera kärlek åt ert LivSolist:"Du är allt" med Sonja AlldénVF:Förättar vigseln, växla ringarSolist:"Det vackraste" med Cecilia VennerstenDela ut brudskålToastmaster Skålar för brudparetSolist:"Annies song"
  • KatjaB
    Boomtown skrev 2009-08-16 20:35:45 följande:
    Så här ska vi ha det:Ingångsmarch MendelssohnVF:Kanske är han den ende i världensom tycker sig veta att hon är den underbaraste kvinnan på jorden.Kanske är hon den enda som uppskattar hur fantastisk han är i varje liten sak han gör och i varje liten tanke.De tycker sig höra en underton av godhet i allt vad den andre säger och tror att de flesta kanske missar det hos den andre.Och de förstår inte hur man kan passera den andre utan att förstå att man just passerat den finaste människan i världen.Han har förstått, hon har förstått - därför är vi här idag. Solist:"Håll mitt hjärta" med Björn SkifsVF:Närmare än nästan närakommer du aldrig din älskadeFjärmare än ett avskeds "på återseende"kommer du aldrig din älskadeIfrågasätt intevem av er som gav mesteller vem av er som tog mestVågen är fiende till kärleken -anlitar du dess balanskonstär det inte längre fråga om kärlekLåt det givna och det mottagnamalas samman i vardagens kvarn -det är genom denna fina sammansmältningni ska fortsätta ge mera liv åt er Kärlekmera kärlek åt ert LivSolist:"Du är allt" med Sonja AlldénVF:Förättar vigseln, växla ringarSolist:"Det vackraste" med Cecilia VennerstenDela ut brudskålToastmaster Skålar för brudparetSolist:"Annies song"
    åh, där är den ju.. det som vf säger i början i er ceremoni.. såg et någonstans förut och kunde sen inte komma ihåg vart jag sett det. Det är ju så fint! tur att bt finns
  • Boomtown
    Nijo7776 skrev 2009-08-17 09:12:40 följande:
    Åhh vad vackert! Detta var verkligen jättefint!Tack för att du delade med dig! Lycka till!
    Tack, vad glad jag blir! Jag känner mig faktist väldigt nöjd med upplägget. Jag har filat på det länge.

Lycka till ni med!
  • Boomtown
    KatjaB skrev 2009-08-17 09:27:10 följande:
    åh, där är den ju.. det som vf säger i början i er ceremoni.. såg et någonstans förut och kunde sen inte komma ihåg vart jag sett det. Det är ju så fint! tur att bt finns
    Visst är det en perfekt start på ceremonin? Ja tack herregud för bt, för det är här jag har fått tips om alla dikter och mycket annat. Vad skulle man annars ta sig till.

Lycka till!
  • Nijo7776

Hej

Jag håller fullständigt med dig! Det är därför vi har valt borgerligt.

//J

giz83 skrev 2009-08-16 20:25:36 följande:
    jag tycker inte heller att det är dumt att ta något från bibeln...=) det är ju en smaksak. och eftersom vi inte heller är så kyrkliga så kan det ju kännas fint med nån fin bit från bibeln.
    men det jag INTE vill ha är allt det där med att GUD ska välsigna mitt o m2bs äktenskap o allt annat sånt. för jag tror inte på GUD och jag kommer inte att göra det heller.
    och jag respekterar andra som göra det missuppfatta mig inte, men jag tycker ändå att det är hyckleri att stå i kyrkan (för egen del, hoppas ingen missuppfattar) och gifta mig. 
    jag vet jag vet...nu blir det en fråga om religion. men jag tycker snarare att det är bättre för oss icke troende/icke kyrkliga att inte gifta oss i kyrkan. för jag skulle heller aldrig gå in i en moské eller ett judiskt tempel eller likande och säga att jag vill gifta mig där när jag inte är troende av deras religion...
    är det nån som tycker annorlunda eller likadant?
    jag diskuterar gärna...men uppskattar inte påhopp. det är min åsikt och inget annat.
  • giz83
    Nijo7776 skrev 2009-08-17 19:20:12 följande:
    HejJag håller fullständigt med dig! Det är därför vi har valt borgerligt. //J
    tack va skönt att nån gör det...=) ingen annan iof som svarat innan dig...men det är verkligen så det känns för oss.
    *kärleken är evig*
  • tågjäntan

giz83
    Jag tycker det är mer ärligt att göra som ni gör när ni tänker och tror som ni gör. Absolut inget fel i det. Jag känner mig iaf inte påhoppad .
    På ett sätt kan jag förstå de som vill gifta sig i kyrkan - som tradition och vacker lokal och många drömmar. Men nu är det ju så att kyrkan är religiös och då får man ju välja hur man vill ha det.
    Här på BT är det några som har berättat om deras vackra, borgerliga bröllop och en del just i avsikt och menar att det går, man behöver inte nödvändigtvis göra det i kyrkan för att få det pampigt.

• giz83
    tågjäntan skrev 2009-08-22 18:56:55 följande:
    giz83Jag tycker det är mer ärligt att göra som ni gör när ni tänker och tror som ni gör. Absolut inget fel i det. Jag känner mig iaf inte påhoppad .På ett sätt kan jag förstå de som vill gifta sig i kyrkan - som tradition och vacker lokal och många drömmar. Men nu är det ju så att kyrkan är religiös och då får man ju välja hur man vill ha det. Här på BT är det några som har berättat om deras vackra, borgerliga bröllop och en del just i avsikt och menar att det går, man behöver inte nödvändigtvis göra det i kyrkan för att få det pampigt.
    nej det är så sant så sant!! {#lang_emotions_sunny}

men sen känner jag att det är ju sååå vackert i de flesta kyrkorna, men det skulle iaf kännas fel.

så om man tänker för utseendet i kyrkorna så skulle jag lugnt kunna gifta mig där. 

*kärleken är evig*
  • workoutgirl

Vi har också valt att ha ett borgerligt bröllop av samma anledningar som giz83, men samtidigt förstår jag verkligen de som väljer kyrkbröllop av ren bekvämlighet. Gifter man sig i kyrkan får man ju hela kitet med lokal och allt, gifter man sig borgerligt måste man ju fixa det själv om man inte vill ha 5-minutersvarianten.
    Visst är det bra att man kan göra en väldigt personlig ceremoni men det vore skönt om det fanns ett standardkit för oss som inte tycker det är sååå kul att engagera oss i alla detaljer.

• tågjäntan

Förresten, i bland har ja bläddrat förbi Rachel Ray på tv. Hon har en eget talk-show i USA. Vid nåt tillfälle berättade hon att det var hennes man och mamma som hade planerat och allt med deras bröllop för det var hon inte intresserad av. Annars hade det inte blivit något bröllop . Så det finns de som inte tycker det är så roligt, även om man kan tro motsatsen här på bt .

• giz83
    tågjäntan skrev 2009-08-23 13:19:22 följande:
    Förresten, i bland har ja bläddrat förbi Rachel Ray på tv. Hon har en eget talk-show i USA. Vid nåt tillfälle berättade hon att det var hennes man och mamma som hade planerat och allt med deras bröllop för det var hon inte intresserad av. Annars hade det inte blivit något bröllop . Så det finns de som inte tycker det är så roligt, även om man kan tro motsatsen här på bt .
    hahahaha...ja fast jag skulle inte vilja att min m2b och mamma skulle planera allt...(om det nu hade varit att jag ite tyckte det var kul att göra allt själv) för jag litar inte på att min mamma vet vad jag vill ha...hihi

*kärleken är evig*
Svar på tråden Jo.. ja HJÄLP!? Borgerlig vigselceremoni..