• trebarnsmamma

Åka på bröllopsresa utan vår 1-åring?????

Lite råd tack!
    Vi har 3 barn 7,5 resp 1 år och vi vill gärna komma iväg själva i höst efter bröllopet, va tycker ni/vad hade ni gjort!?
    Vi har pratat om en weekend, men skulle hellre åka 1 vecka till sol o bad! eN WEEKWND ÄR JU INTE SÅ LÄNGE ATT VARA BRT6A IFRÅN EN 1-ÅRING MEN EN HEL VECKA ÄR DET VERKLIGEN ok?

• Svar på tråden Åka på bröllopsresa utan vår 1-åring?????
  • HallonGumman

Jag har själv inga barn så därför ingen koll på saken men i nyhetsmorgon menade en psykolog att man kunde/skulle vara borta från sitt barn max en natt per barnets ålder....kanske längre beroende på vem man lämnade barnet hos här kan du se inslaget spola fram till 3.50 tv4play.se/aktualitet/nyhetsmorgon

• carolaj83

vi åkte till new york förra hösten när sonen var 1,5 år, var borta 5 dar, ALDRIG MER.....efter 3 dagar ville jag bara hem....nu åker vi på bröllopsresa till paris 28 sep o båda barnen följer med 2,5 år och 9 mån....sen har vi bestämt att varje år runt våran bröllopsdag ta en ensam weekend....

så jag lägger min röst på en weekent kanske fre-mån?

• Red Scarlet

Jag tycker inte att en vecka är lång tid att vara borta ifrån sina barn. Så länge de har bra barnvakter är det ingen fara. Förstår inte varför folk är så rädda för att lämna bort barnen i trygga händer, det verkar mycket oftare vara föräldrarna som mår dåligt över det än barnen.

Det där är moderna påhitt om att barnen far illa eller skulle känna sig otrygga, beror helt på hur de är uppfostrade. Barn har lämnats bort i alla tider (till BRA barnvakter) utan att någon tyckt att det var konstigt, men helt plötsligt måste vi vara superföräldrar som aldrig får avlastning eller möjlighet att spendera tid på tu man hand. Inte konstigt att det blir så många skilsmässor...

• Mörk Ängel

Riktigt så är det väl inte? Hur ska ett så litet barn som en 1-åring förstå att mamma och pappa kommer tillbaka om en vecka om de inte långsamt fått vänja sig?

Red Scarlet skrev 2009-09-13 10:37:29 följande:

Jag tycker inte att en vecka är lång tid att vara borta ifrån sina barn. Så länge de har bra barnvakter är det ingen fara. Förstår inte varför folk är så rädda för att lämna bort barnen i trygga händer, det verkar mycket oftare vara föräldrarna som mår dåligt över det än barnen. Det där är moderna påhitt om att barnen far illa eller skulle känna sig otrygga, beror helt på hur de är uppfostrade. Barn har lämnats bort i alla tider (till BRA barnvakter) utan att någon tyckt att det var konstigt, men helt plötsligt måste vi vara superföräldrar som aldrig får avlastning eller möjlighet att spendera tid på tu man hand. Inte konstigt att det blir så många skilsmässor...
  • KatjaB

våra kommer vara nästan tre och 1,5 när vi gifter oss. och visst tror jag att våra föräldrar skulle ta alldeles utmärkt hand om barnen, så är de ju ändå våra små skatter som känns så små. Tror inte vi skulle kunna njuta av resan om vi var borta en hel vecka.
    Tänker ta en fyradagars weekend och det känns rätt lång tid bara det.
    Vi var iväg över 2 dagar när äldsta tjejen var runt 1 år och det var faktiskt rätt jobbigt, så jag skulle inte vilja vara borta längre. Skulle vi åka bort längre skulle vi hellre ta med oss barnen.

• KatjaB

oj --här hade jag ju redan svarat en gång *dement* hehe

• Red Scarlet

Mörk Ängel skrev 2009-09-13 10:59:48 följande:

Riktigt så är det väl inte? Hur ska ett så litet barn som en 1-åring förstå att mamma och pappa kommer tillbaka om en vecka om de inte långsamt fått vänja sig?Red Scarlet skrev 2009-09-13 10:37:29 följande:
    Jo fast det beror ju på hur de är uppfostrade skrev jag ju också..menade med det att om de blivit vana med att bli bortlämnade någon natt här och där till trygga människor så är det inte så stor omställning för dem. Men de ska ju gärna ha slutat amma iaf, är väl inte alla 1åringar som gjort det..då kan jag tycka att det är lite tidigt..
  • Nordiskbrud

Håller med!
    Stod förövrigt en intressant artikel i dagens GP, en intervju med Jesper Juul, där det påpekades att vi idag sätter barnen för mycket i centrum och att inte bara vi utan främst barnen får lida för detta.
    Har själv två barn, 7 månader och 19 månader gamla, och jag förstår inte varför många föräldrar har så svårt att koppla av om de inte är med sina barn 24/7. Våra barn är givetvis mestadels med oss (eller mig) men tycker också att det är skönt att få ett litet break ifrån oss och bara vara med mormor o morfar (som är de personer som näst efter oss står dem närmast). De stunder som barnen är hos dem, om det så bara är några timmar, över en natt eller en helg, båda samtidigt eller bara "storasyter" är guldvärda och gör oss alla fyra mycket gott. Barnen får lite "semester" och vi en chans att vårda relationen mellan bara oss vuxna som par, vilket är A och O för att en familj ska existera. Är barnen med är det alltid en viss fokus på dem.
    Och som så många skrivt, det är nog vi som längtat mer efter barnen än de efter oss.

Och visst en vecka kan kännas som en lång tid för alla men det ör absolut inget som skadar er relation till ert barn på något sätt. Skulle det vara så att barn får störd anknytning eller liknande av att vara hos någon annan de är trygga med en vecka skulle större delen av världen bestå av otrygga människor med störd anknytning och problem. Tror säkert att de flesta av oss blev lämnade en stund som barn utan att vi tagit skada av det. Och kan man inte ens koppla av när barnet är med sin pappa har det gott på tok för långt!

Red Scarlet skrev 2009-09-13 10:37:29 följande:

Jag tycker inte att en vecka är lång tid att vara borta ifrån sina barn. Så länge de har bra barnvakter är det ingen fara. Förstår inte varför folk är så rädda för att lämna bort barnen i trygga händer, det verkar mycket oftare vara föräldrarna som mår dåligt över det än barnen. Det där är moderna påhitt om att barnen far illa eller skulle känna sig otrygga, beror helt på hur de är uppfostrade. Barn har lämnats bort i alla tider (till BRA barnvakter) utan att någon tyckt att det var konstigt, men helt plötsligt måste vi vara superföräldrar som aldrig får avlastning eller möjlighet att spendera tid på tu man hand. Inte konstigt att det blir så många skilsmässor...
  • lecaroline

Denna frågan var upp på tv4 morgonnyheter..

Experterna tycker att man kan åka ifrån sin ett åring OM de lämnas till någon som de träffar varje dag och känner sig trygg med.

Men de gamla sederna är att man inte lämnar ifrån sig ett barn alls innan de är 1 år.

Sedan är det ju som alla skriver här. Vad man själv klarar av och tycker är rätt..

• Heloise

När jag var 6 månader vart min mamma väldigt sjuk och var tvungen att läggas in akut på sjukhus, hon låg på sjukhus i ca 4 månader och min pappa kunde inte ta hand om mig själv eftersom de hade en stor hästgård utan anställda.
    Jag bodde hos min mormor och morfar och jag kan inte påstå att jag har några men efter det. Jag har en väldigt nära relation till mina föräldrar, men även med min mormor och morfar, och det är en bonus för mig. Jag är tacksam för att jag fått vara så mkt hos mina morföräldrar.

Det är klart att man inte ska åka ifrån sina barn om man inte vill det, men så länge barnen är trygga med dem de är hos, borde det väl inte vara någon större fara?

• delirious

vi kommer åka på en veckas charter och våran yngsta är 1 år och 2 månader, hon kommer få vara med mormor/farmor/farfar. De är personer hon ofta träffar. För oss är denna bröllopsresa "once in a lifetime", vi kommer inte resa utan barnen förräns de är stora efter detta.

Svar på tråden Åka på bröllopsresa utan vår 1-åring?????