Håller med!
Stod förövrigt en intressant artikel i dagens GP, en intervju med Jesper Juul, där det påpekades att vi idag sätter barnen för mycket i centrum och att inte bara vi utan främst barnen får lida för detta.
Har själv två barn, 7 månader och 19 månader gamla, och jag förstår inte varför många föräldrar har så svårt att koppla av om de inte är med sina barn 24/7. Våra barn är givetvis mestadels med oss (eller mig) men tycker också att det är skönt att få ett litet break ifrån oss och bara vara med mormor o morfar (som är de personer som näst efter oss står dem närmast). De stunder som barnen är hos dem, om det så bara är några timmar, över en natt eller en helg, båda samtidigt eller bara "storasyter" är guldvärda och gör oss alla fyra mycket gott. Barnen får lite "semester" och vi en chans att vårda relationen mellan bara oss vuxna som par, vilket är A och O för att en familj ska existera. Är barnen med är det alltid en viss fokus på dem.
Och som så många skrivt, det är nog vi som längtat mer efter barnen än de efter oss.
Och visst en vecka kan kännas som en lång tid för alla men det ör absolut inget som skadar er relation till ert barn på något sätt. Skulle det vara så att barn får störd anknytning eller liknande av att vara hos någon annan de är trygga med en vecka skulle större delen av världen bestå av otrygga människor med störd anknytning och problem. Tror säkert att de flesta av oss blev lämnade en stund som barn utan att vi tagit skada av det. Och kan man inte ens koppla av när barnet är med sin pappa har det gott på tok för långt!
Red Scarlet skrev 2009-09-13 10:37:29 följande:
Jag tycker inte att en vecka är lång tid att vara borta ifrån sina barn. Så länge de har bra barnvakter är det ingen fara. Förstår inte varför folk är så rädda för att lämna bort barnen i trygga händer, det verkar mycket oftare vara föräldrarna som mår dåligt över det än barnen. Det där är moderna påhitt om att barnen far illa eller skulle känna sig otrygga, beror helt på hur de är uppfostrade. Barn har lämnats bort i alla tider (till BRA barnvakter) utan att någon tyckt att det var konstigt, men helt plötsligt måste vi vara superföräldrar som aldrig får avlastning eller möjlighet att spendera tid på tu man hand. Inte konstigt att det blir så många skilsmässor...