• Sanna J

Hjälp.. :( Facebook.

Hej alla

är i en liten knivig sits där ja inte vet vad ja ska göra. Är tillsammans med min pojkvän sen ca 2 mån tillbaka. Vi båda har facebook. Idag kika jag in på hans sida o såg att han blivit vän med en tjej (som jag är nästan helt säker på att han inte känner). Hon är väl modell, stora bröst o fin figur o hela köret. Ser inte ut som grannen bredvid direkt om man säger så. Sen en timme senare går jag in igen och ser att han tagit bort detta från loggen. Dvs så ingen kan se att de blivit vänner, fast hon finns med på vänner listan än. jag frågar honom om detta, och han blir smått sur o säger att han känner folk han har på fb. men ja är typ säker på att han inte känner henne, tror inte ens hon bor i svea. Han går lite till försvar o säger att jag är löjlig o att han inte ska behöva förklara sig. Sen undrar jag varför han ens tagit bort det från loggen o han säger att han inte ens vart inne på datan. Medans jag såg att han var inne en liten stund (såg de via chatten på fb), men han säger att han inte ens hunnit sätta på datan (han var på väg ut när jag ringde). Vet inte vad jag ska göra, är jag onödigt svartsjuk här eller vad tycker ni? något o "oroa" sig för? annars har vi det bra o så, men eftersom det är rätt nytt så bygger jag upp tilliten till honom dag för dag..

Hjälp snälla.. :(

• Svar på tråden Hjälp.. :( Facebook.
  • hamåsa

Jag tycker du överreagerar. Och om ni bara har varit tillsammans i två månader så har förhållandet knappt börjat. Det är inte bara du som ska lita på honom. Han ska kunna lita på dig också. Och om du fick totalt utspel över en sådan liten detalj som Fb så förstår jag om har funderar runt det nu. Då måste du nog visa att du inte är en galen hysterisk brud nu och be om ursäkt och förklara dig. Jag tycker inte att han har all skuld. Min erfarenhet är att om människor blir anklagade för något så går de in i försvarsställning om de har gjort eller inte har gjort. Det är mänskligt. Försök prata med honom LUGNT! och så hoppas vi att ni kommer över det. Lycka till.

• feministbrud

Tänk på att facebook inte är pålitligt alla gånger! Han kan ha synts på chatten, men inte cvarit sär. Konstigare saker har hänt på fb. Jag trodde att en tjej ogillade mig för att hon tog bort min från sin vänlista två gågner (vi blev vänner igen däremellan). Nu har vi pratat om det och ingen fattar vad som hänt. Så man ska ta fb och infon där med en liiiten nya salt.

• Junebug

Hej!
    Visst är det tråkigt och kanske tillochmed lite sunkigt om han har addat en tjej för att han tyckte att hon var snygg. Men jag skulle nog inte göra någon jättegrej av det om jag var du, gör klart för honom VARFÖR du reagerar och förklara att ärlighet är viktigt för att kunna bygga upp förtroende.

Samtidigt måste jag säga att det känns som det skulle vara en större grej om detta hände när ni varit ihop i ett år, efter 2 månader är man ju inte så superetablerade än kanske.

Så mitt råd blir; förklara hur du känner utan att anklaga eller bråka, och släpp det sen.

• anne på grönkulla

Jag skulle heller verkligen inte uppskatta om min man konfronterade mig och jag behövde förklara exakt hur jag känner varje person på facebook (eller i mobilens adresslista eller vadsomhelst) - man har massor med strökontakter, från jobbet eller BT-bekanta eller vadsom helst.

Jag förstår att det inte handlar om det egentligen utan om tillit i ett nytt bräckligt förhållande. Men jag tror du tjänar dina egna syften bättre genom att ta upp saken på ett annat sätt. Och lita på hans ord, det väljer du ju till slut att göra eller inte.

• Mörk Ängel
    Junebug skrev 2009-08-14 14:03:39 följande:
    Hej!Visst är det tråkigt och kanske tillochmed lite sunkigt om han har addat en tjej för att han tyckte att hon var snygg. Men jag skulle nog inte göra någon jättegrej av det om jag var du, gör klart för honom VARFÖR du reagerar och förklara att ärlighet är viktigt för att kunna bygga upp förtroende. Samtidigt måste jag säga att det känns som det skulle vara en större grej om detta hände när ni varit ihop i ett år, efter 2 månader är man ju inte så superetablerade än kanske.Så mitt råd blir; förklara hur du känner utan att anklaga eller bråka, och släpp det sen.
    Å andra sidan är man väl dödligt förälskad och ser inte ett enda fel personen har, efter bara två månader.
  • Divina73

Jag förstår att du reagerade som du gjorde. Jag var själv väldigt svarstjuk förut, och kan fortfarande känna av det ibland. Men det jag gjorde var att jag förklarade helt enkelt för min kille (och detta tidigt i relationen) hur jag kände, att jag är osäker och känner mig svartsjuk och jobbar med att inte känna så men att jag behöver få förklarat för mig hur han tänker, känner och agerar i en viss situation så att jag på så sätt får hans hjälp att jobba med det här inom mig.

Vi har en överenskommelse och förståelse så ingen av oss blir sur, försvarsinriktade etc. för att den andre visar att den är osäker/svartsjuk. Utan vi bemöter det kärleksfullt och ger till varandra det vi behöver ha: en försäkran om att det är vi och inga andra som kommer emellan oss.

• Silla69

FACEBOOK = Problem.

Om han ljuger för dig så borde du springa bort ifrån honom redan nu. Annars så kommer du bara slösa tid på honom o bli sårad.

Det finns andra bra killar.

• Maalina

Ouch, så dömande!

Först måste man ju snacka om det, det kanske finns en anledning..

Silla69 skrev 2009-08-14 23:20:25 följande:
    FACEBOOK = Problem.Om han ljuger för dig så borde du springa bort ifrån honom redan nu. Annars så kommer du bara slösa tid på honom o bli sårad.Det finns andra bra killar.
  • Tessthemess

Nätet är tyvärr ett lätt ställe att träffa nya människor på. Jag har en kompis vars MAN addar sk "snygga brudar" hela tiden. Han söker upp dom medvetet och tycker säkert att det är jättetrevligt att sexiga Angelique ifrån mexiko vill vara vän med honom. Oroa dig inte.. även om många, och då speciellt killar som behöver bekräftelse gör på det här viset, så kommer dom aldrig eller sällan träffa tjejen i fråga. Tjejen som han har blivit vän med har han garanterat träffat på en av FB's alla applikationer som man kan lägga till (önskar så att FB bara var en vanlig sida utan allt trams) och hon har garanterat en jäkla massa "vänner" som hon inte känner.
    Försök att inte tänka på det, trots att jag vet att du är sårad. Synd att han gör så här efter bara 2 månader... eller så är det kanske just därför han gör det? Innan det blir för seriöst? Vad vet jag...

• Red Scarlet
    Maalina skrev 2009-08-14 23:21:19 följande:
    Ouch, så dömande!Först måste man ju snacka om det, det kanske finns en anledning..
    Jag håller med, klart man inte ska ljuga för varandra men det blir ju rätt lätt att slänga bort förhållande efter förhållande om en sån här 'liten' sak ska vara anledning varje gång. Bevismaterialen är ju inte direkt jättestarka heller.

Skulle jag varit TS hade jag blivit rätt irriterad men om han senare erkänt att han ljög är det ju en annan sak. Många har varit i väldigt svartsjuka och kontrollerande förhållanden tidigare och då är det 'lätt' att ljuga snabbt och försvara sig för att man är rädd för bråk eller att den andre ska tro något när det egentligen är helt harmlöst. Då kan det vara lättare att blåneka istället för att gå in i en diskussion. Det är fel men ingen är ju perfekt.

Om du inte får några som helst andra vibbar från din kille att han ser sig omkring efter annat tycker jag att det här låter rätt harmlöst. För min del låter det mer som att TS kille tänkte så här "Oj hon var snygg, okej jag accepterar vänrequesten/klickar henne som vän på kul. Hmm... det här kanske inte var så smidigt förresten, lite onödigt. Jag hade inte varit så glad ifall tjejen addade halvnakna killar på FB, äsch jag tar bort den innan hon märker det!"
  • Malmöbrud 2009

Om han ljuger nu om något sånt här banalt kommer han att fortsätta ljuga.

Försök känna av hur han beter sig. Om han verkar väldigt kall när ni pratat om detta är det ett typiskt killspel och då ska du definitivt se upp! Många killar bygger upp relation med andra tjejer i början av en ny relation, det är något slags skithögs beteende som de har.

Mitt bästa tips är att spela iskall och svårfångad om du nu vill ha han, killar har en tendens att fly när tjejer är krävande, kvävande eller helt enkelt beter sig desperat. Få han runt ditt lillfinger, inte tvärtom.

Svar på tråden Hjälp.. :( Facebook.