• 20090725

    skatteverket?? ang namn byte

    jag loggade in mig på skatteverkets hemsida för att se om mitt namn blivit ändrat, men det hade det inte, men i mitt person bevis står det att jag är gift, men inget namn som är ändrat.

    kan någon svara på om detta görs samtidigt, eller om det tar lä'ngre tid att ändra namnet...?

    jag tänkte bara om jag skall avvakta, eller om jag skall ringa till skatteverket å kolla, avstår gärna det, då det e så långa köer där...

  • Svar på tråden skatteverket?? ang namn byte
  • 20090725
    Julia78 skrev 2009-08-22 14:04:30 följande:
    jag gifte mig den 1 Augusti och fick papper på att namnet var ändrat den 14 augusti, papprna om nytt körkot kom den 13:de. jag måste haft tur!
    då måste du haft tur ja, väntar fortfarande, va inne hos dem förra veckan, å då sa dem samma sak till mig att de hade fått in dem å de låg å väntade på att handläggas....

    jag vill ju NUUUUU!!!! vi funderar på att resa igen, å då vill jag ju ha ett nytt pass innan dess, men än sålänge kan vi ju inte bestämma något!
  • Tess80

    Jag gifte mig den 25 juli och har fortfarande inte fått några papper på efternamnändringen. Jag kontaktade skatteverket här i veckan. Dom sa att dom hade fått in papprena men att det nu väntas på att en handläggare skulle kolla igenom dessa först. Men dom visste inte när handläggaren kunde kolla på just mina papper...

  • 20090725

    det va så dom sa till mig oxå, har det inte hänt något nästa vecka skall jag ringa igen!


    Tess80 skrev 2009-08-22 21:34:39 följande:
    Jag gifte mig den 25 juli och har fortfarande inte fått några papper på efternamnändringen. Jag kontaktade skatteverket här i veckan. Dom sa att dom hade fått in papprena men att det nu väntas på att en handläggare skulle kolla igenom dessa först. Men dom visste inte när handläggaren kunde kolla på just mina papper...
  • AnnBo

    Mitt är klart Gifte mig 8/8 och ringde till dem förra veckan (13/8) och då sa de som jag skrivit ovanför att jag skulle ringa på tisdagen och att de skulle stressa på den lite

    pratade med dem i tisdags och då fick jag höra att mitt namnbyte blivit klart redan på fredagen och på tisdagen fick jag även med posten från skatteverket!!
    Så det gick sjukt fort inte ens en vecka!

  • eizne

    Fast om du vet att du gift dig och byter namn behöver du ju inte använda ditt gamla mer för att du söker jobb.

  • Heloise

    jag fick papper från trafikverket och skatteverket om att namnbytet gått igenom( antar jag eftersom breven var adresserade till mitt "nya" namn) det tog ca 10 dagar, efter vårt bröllop den 25 juli. Verkar jättekonstigt att det ska ta så himla lång tid( som 3 månader).

  • 20090725

    jo, men det finns ju risk att de kollar upp namn å sådant i register, å då står det ju mitt gamla namn, å jag andvänder mitt nya, å jag har ingen lust direkt att skriva att jag precis har gift mig å håller på att byta namn i alla ansökningar... tycker bara att det e konstigt att för vissa tar det jätte lång tid å för vissa bara några dagar...


    Heloise skrev 2009-08-23 12:17:19 följande:
    jag fick papper från trafikverket och skatteverket om att namnbytet gått igenom( antar jag eftersom breven var adresserade till mitt "nya" namn) det tog ca 10 dagar, efter vårt bröllop den 25 juli. Verkar jättekonstigt att det ska ta så himla lång tid( som 3 månader).
  • 20090725

    oj, jag citerade fel inlägg, det va det ovanför dig jag skulle citera ju...

  • eizne

    Väldigt få blivande arbetsgivare söker i register i ett första skede, det är det första. För det andra så tar det längre tid för Skatteverket att skicka ut dokumentationen om namnbytet än vad det tar att få igenom det. Beställ ett nytt personbevis - eller logga in på internetbanken och kolla - så står säkert det nya namnet på detta inom någon vecka.

  • BrideToBe09

    Gifte mig 8/8 och har inte fått hem några papper ännu (skickade in namnändringsblanketten tillsammans med hindersprövningen). Åker på resa 1/10 och resan är bokad i nya namnet.....börjar bli stressad. Loggade dock in på sktteverket nu och såg att namnändring har gått igenom där. Kanske att något kommer med posten idag då!!

  • BrideToBe09

    Papper från Skatteverket kom i måndags och jag fick idag pappren för förnyelse av körkort!! Kul att få post i sitt nya namn.

  • 20090725

    nu e det klart för mig med, dem ringde förrut för att kolla så att de gjorde rätt, eftersom jag skickat in två lappar...

    så nu heter vi samma, äntligen!!!

Svar på tråden skatteverket?? ang namn byte