• Alexxxi

Inga presenter men gärna pengar i gåva?

Jag och min fästman har funderat mycket och vi tänker att vi inte vill ha presenter av våra gäster som ska komma på bröllopet. Vi tänkte att vi öppnar ett bröllopskonto och den som vill bidra får göra det.

Är det dumt??

Vi tänkte att istället för att få dubletter och hålla på att springa fram och tillbaka med en massa byten och kvitton så kan vi köpa grejjerna som vi vill ha.

Har fått lite blandade känslor när det gäller detta.

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Inga presenter men gärna pengar i gåva?
  • ElinK

Det gäller ju att formulera det bra, jag tycker att pengar är en present i allra högsta grad. Istället för TING önskar vi oss pengar så vi kan boka något från VING. Skit dåligt rim på fastande mage men jag ville bara förklara vad jag menar =)

• Hjartafró
    Lanloun skrev 2009-08-21 20:21:58 följande:
    Haha, jag har haft exakt samma funderingar som du Alexxxi Jag vill inte heller ha presenter av gästerna, känner att jag faktiskt redan har allt jag behöver. Dessutom ligger det i min blivandes tradition att de ger pengar till brudparet. (Jag vet att det även är så i ert "ursprungsland" ).MEN - det känns så dumt... man är rädd att folk ska ta illa upp Att de inte tycker det känns "kul" att ge pengar eller att de ska skämmas över summan.Tänkte på att skriva det i inbjudningskortet... men hur ska man formulera det snyggt?Tyckte det lät som en bra idé att man säger att pengarna går till bröllopsresan, då kanske det känns bättre för gästerna o veta exakt vad pengarna går till, vad de bidrar till, o bröllopsresa är ju trevligt Man kan ju typ piffa upp en resväska, skriva destinationen på (som ex animo skrev), o sen får de stoppa ett kuvert i med pengar om de vill bidra.Man får väl knepa ihop ett rim om det på något sätt... jag hör av mig om jag får ngn idé så får du göra detsamma hörru
    Jag tycker inte att det är "kul" att ge pengar när någon gifter sig, men jag tar absolut inte illa upp.
  • CeKe

och jag tycker det istället är smidigt, då behöver man inte våndas o vrida på sig för att hitta den perfekta presenten som antagligen ändå inte blir perfekt o kanske aldrig kommer till användning! Fast kan hålla med om att det där med summan är svårt. Beror ju lite på vilken slags bjudning det är på bröllopet. Jag har för mig att jag blivit uppfostrad att köpa present/ge pengar som motsvarar kuvertkostnaden, typ. Ingen aning om det är "kutym" eller nåt jag bara snappat upp ngnstans.

• Alexxxi

Hehhe rim och sånt funkar inte för libaneser dem skulle tyvärr tycka det är urlöjligt:s Jag vet konstigt... men asså det är vanligt att få pengar OCH presenter men jag vill inte ha presenter jag vill att jag och min m2b ska köpa allt själva efter vår egna smak...

Lanloun skrev 2009-08-21 20:21:58 följande:
    Haha, jag har haft exakt samma funderingar som du Alexxxi Jag vill inte heller ha presenter av gästerna, känner att jag faktiskt redan har allt jag behöver. Dessutom ligger det i min blivandes tradition att de ger pengar till brudparet. (Jag vet att det även är så i ert "ursprungsland" ).MEN - det känns så dumt... man är rädd att folk ska ta illa upp Att de inte tycker det känns "kul" att ge pengar eller att de ska skämmas över summan.Tänkte på att skriva det i inbjudningskortet... men hur ska man formulera det snyggt?Tyckte det lät som en bra idé att man säger att pengarna går till bröllopsresan, då kanske det känns bättre för gästerna o veta exakt vad pengarna går till, vad de bidrar till, o bröllopsresa är ju trevligt Man kan ju typ piffa upp en resväska, skriva destinationen på (som ex animo skrev), o sen får de stoppa ett kuvert i med pengar om de vill bidra.Man får väl knepa ihop ett rim om det på något sätt... jag hör av mig om jag får ngn idé så får du göra detsamma hörru
  • Alexxxi

Jag har oxå hört att det är så. Summan i sig är inte det viktigaste. Jag känner att man kan bidra med så mycket man vill. Istället för att lägga dem på en present som inte kommer användas kanske, som du sa, så kan man lägga pengar istället...

CeKe skrev 2009-08-21 21:50:29 följande:
    Jag har för mig att jag blivit uppfostrad att köpa present/ge pengar som motsvarar kuvertkostnaden, typ. Ingen aning om det är "kutym" eller nåt jag bara snappat upp ngnstans.
  • HurraViSkaGiftaOss

Det är supertrist att ge pengar i present!!

• Alexxxi

Kanske, men tråkigt att få dubletter med. Och det är inte alltid man gillar ALLT man får, tyvärr.

• Niini

Vi kommer endast begära pengar eftersom vi redan har allt vi behöver o dessutom sitter med lägenhetslån men ändå vill börja bygga hus så småningom.

• emilou77

Vi har skrivit att vi redan har för mycket av det mesta och inte behöver presenter. Vill man ändå ge uppskattas bidrag till bröllopsresa, upplevelser eller bidrag till välgörenhet.

De som tycker det är trist att ge pengar ger helt enkelt något annat, men många jag pratat med tycker det är skönt att inte behöva leta efter den perfekta presenten.

• Alexxxi

Perfekt tillfälle att få pengar då istället för onödiga grejjer =)

Niini skrev 2009-08-25 15:01:27 följande:
    Vi kommer endast begära pengar eftersom vi redan har allt vi behöver o dessutom sitter med lägenhetslån men ändå vill börja bygga hus så småningom.
  • Alexxxi

Ja verkligen, vill man inte ge pengar så kommer jag knappast vägra ta emot presenten liksom.

emilou77 skrev 2009-08-25 15:04:54 följande:
    Vi har skrivit att vi redan har för mycket av det mesta och inte behöver presenter. Vill man ändå ge uppskattas bidrag till bröllopsresa, upplevelser eller bidrag till välgörenhet. De som tycker det är trist att ge pengar ger helt enkelt något annat, men många jag pratat med tycker det är skönt att inte behöva leta efter den perfekta presenten.
  • emilou77

Haha, vad roligt det hade varit annars...

"Nejtack, BARA pengar! Gå hem med din vas!"

• Alexxxi

Hahaha ellehur! Inga pengar?? DU kommer inte in på festen! hehehe=P

emilou77 skrev 2009-08-25 15:13:46 följande:
    Haha, vad roligt det hade varit annars..."Nejtack, BARA pengar! Gå hem med din vas!"
Svar på tråden Inga presenter men gärna pengar i gåva?