• Runa78

Någon som gifter/gift sig kl 13.00? Hur ser/såg er dag/kväll ut?

Är lite nyfiken på hur er bröllopsdag såg/ser ut!

Själv ska jag gifta mig kl 13 och undrar hur man ska hinna med allt innan.
    Frisör, fotografering, lunch, snygga till barnen (2st) och ändå hålla sig lugn och sansad!?

Såhär i efterhand kanske man skulle ha valt en senare tid.. Men inbjudningaren är ju redan skickade!

Hur skulle du planera tidsmässigt?

• Svar på tråden Någon som gifter/gift sig kl 13.00? Hur ser/såg er dag/kväll ut?
  • Runa78

ingen som vill dela med sig av sitt tidsschema?

• noodi

Vi ska göra såhär:

08.30 - lämnar barnen hos mormor
    09.00 - sambon åker till sin bestman
    09.00 - Tärnorna kommer hem till oss
    Vi gör i ordning oss så gott det går.
    10.30 - vi äter någonting
    11.00 - Åker till kyrkan (en timmes resväg ungefär)
    12.15 - så kommer mamma, som nästan gjort klar barnen

Väl i kyrkan fixar vi det sista, och inväntar folket.

14.00 - så åker vi till festlokalen, tar en välkomstdrink.
    15.00 - fotograferar vi oss
    15.30-16.00 - Vi äter mat
    17.00 - äter vi tårta

Och sen efter det är det mingel och tilltugg. :)

Det bästa är att inte stressa, eller ja försöka, det tar bara längre tid. Det bästa är ju att ta på barnen efter man har ätit innan man åker iväg, så det inte blir kladdigt.
    Vi börjar ju ganska tidigt.

• noodi

glömde att även min mamma hämtar blommorna, som jag egentligen har tid med, men som är skönt om någon annan sköter :P

• suamaca

Noodis schema tyckte jag lät bra och jag hade lagt upp på liknande vis tror jag. I min värld känns det kl 13 extremt tidigt och oavsett om jag skickat ut inbjudningar eller inte så hade jag nog ändrat tid och meddelat det till gästerna - alt meddelat dem att det är "egen tid" mellan vigseln och middag/festen. Om ni nu inte vill att allt ska ligga väldigt tidigt. Ska ni ha 3-rätters med tårta och hela baletten kan jag personligen tycka det är trevligare att ha det på kvällen än ex kl 15. Men det är ju sååå varierande och beror ju helt på vad som passar er bäst och hur ni tänkt?!
    Vi gifter oss kl 16 - räknar med att fota oss ganska snabbt och brudskålen ca 17.30-45 och därefter middag!

• duochjag09

gifter mig på fredag om 6 dagar

nu gifter vi oss borgerligt men så här ser vår dag ut:

09,00 frissan+make
    under tiden så åker m2b och hämtar brudbuketten (kompis som gör den bor 3 mil bort)
    när vi är borta så är min bror+svägerska barnvakt (hoppas jag har inte riktigt kollat...)
    11,00 äter lite mat
    efter maten gör vi i ordning oss+barnen
    12,20 åker vi till vigselplatsen
    13,00 vigsel
    efter vigsel fotografering och lite snittar mad bubbel
    14,45 åker vi till herrgården där vi ska äta o övernatta
    16,00 välkomstdrink
    17,00 3-rätters middag
    senare på kvällen åker våra gäster hem med barnen och vi stannar kvar och tillbringar bröllopsnatten där
    Sen kommer vi inte tillbaka förrän på söndag kl 15,00 då det är bröllopstårta

• Umbraz

Hej, jag gifte mig den 1/8 och hade vigseltid klockan 12.
    Började dagen hos frissan 7.30, där fixades både håret, sminket och påklädning. Min sambo kom till frissan vid 9-tiden med våra två näbbar som blev flätade med pärlor i håret och fick sina vackra klänningar på sig, sambon var då redan ombytt. Lite puder på honom inför fotograferingen och vid 10 hämtade han brudbuketten + andra blommor och 10.30 var det fotografering. Först några familjekort och enskilda kort på våra döttrar, sen tog morfar och mormor med sig dem hem för lite påfyllning i magarna. Vi fortsatte fotograferingen till 11.30, sedan snabbt hem (vi bor ett stenkast från kyrkan) för att gå på toa och hämta döttrarna och sen gärnet ned till kyrkan.

Klockan 10 skulle tårtorna hämtas och det hade vi bett en vän att göra. Cafeét vi hyrde fixade med all framdukning så vi behövde aldrig vara där något i förväg samma dag.

Det var verkligen tight om tid, och jag hade aldrig klarat det om jag hade bokat smink någon annanstans än hos frissan. Det var superskönt att ha det på samma plats, att ta sig mellan olika ställen tar ju massa tid. Jag blev ganska stressad och det var först vid fotograferingen som jag började känna mig lugn, då hade vi bara kyrktiden att passa och vi låg bra till i tid. Det som inte var så bra var att jag inte hann äta något, mumsade dock nötter och godis och frukt som frissan bjöd på så jag var inte alldeles tom i magen. Var dessutom inte alls hungrig heller.

Eftersom vi valt en så pass tidig tid hade vi efterföljande mingel och tårt och kakbuffé. Först smörgåstårta och sedan fika. Det hela varade från 13-16.30. Senare på kvällen åkte vi på bröllopsresa utomlands.

• Bride in the city

Gifter mig kl 13.

Har tid för uppsättning av håret kl 08:30, sedan makeup ca kl 11, räknar med att vara hemma vid 12-12:15. Klär om på en kvart och hälsar på vigselförrättaren. Vi har en borgerlig vigsel i hemmet. Efter vigseln blir det champagne, fotografering och sen lunch.

Medan jag är borta hämtar min blivande man blommor och tårta och besöker frisören.

Vi har nära till allt, utom min frisörska. Hon finns 2 km bort. Att vi gifter oss, har lunch och sedan mottagning på samma ställe och att vi också valt näraliggande konditori, florist och catering minskar stressen och risken för att vi ska komma sent till något och /eller drabbas av trafikproblem.

Svar på tråden Någon som gifter/gift sig kl 13.00? Hur ser/såg er dag/kväll ut?