• evst

Syster som vägrar komma på bröllop?

Vi gifter oss i november, vid en vigsel där bara vi och våra barn skall närvara. Till efterföljande fest är alla gäster bjudna. Vi har inte skickat ut inbjudninarna ännu men berättat för nära o kära om att vi skall gifta oss, och att det blir en fest på kvällen.

Min syster har redan deklarerat att om hon inte blir bjuden till vigseln, tänker hon inte komma alls...

Till saken hör att hon gifte sig förra året och då hjälpte jag till en massa, fotade under hela bröllopet och var ett allmänt stöd under månaderna före när hon diskuterade all planering med mig. Men inte att jag la mig i deras planering...

Nu är inbjudningarna beställda och skall skickas ut snart, med inbjudan just till efterföljande fest.

Hur skall jag hantera när hon opponerar sig, ja rent av hotar med att inte komma alls?

Hon är tio år äldre än mig och har alltid gett sig själv rätten att tycka en massa om vad jag gör och inte gör, vilket jag sällan protesterat mot - har lite svårt att ta konflikter.

Hon har också redan en massa åsikter på vår planering och tycker bland annat att jag absolut inte kan vänta med att köpa klänning till hösten, och att jag är "galen" som vill ha bara några enkla rosor utan arrangemang som jag håller i handen...

*suck*

Hur hade ni hanterat denna uppseglande konfklikt? Jag vet att så snart inbjudningarna går ut kommer hon att bråka kring detta...

• Svar på tråden Syster som vägrar komma på bröllop?
  • Mammilon

Det funkar inte att säga att det faktiskt är ert bröllop och att hon gärna får hjälpa till om hon kan tänka sig att låta bli att kritisera dig, annars klarar du dig gärna själv? Annars får du väl försöka ignorera henne så gott det går och intala dig att du faktiskt har rätt att göra som du vill.

• PennyJenny

Tycka kan hon ju göra som hon vill, men att hålla på och hota och löjla sig kring att hon inte ska komma på festen för att hon inte är bjuden på vigseln är bara barnsligt i mina ögon.

Stå fast vid erat beslut. Skicka ut inbjudningarna. Om hon hör av sig och säger att hon inte ska komma för att hon inte får gå på vigseln, fråga henne rätt ut vad det är som är så hemskt med det? Det är ju inte som att ni har uteslutit just henne. Förklara att det är så ni har valt att ha eran dag och att du skulle bli jätteledsen om hon intekommer på festen. Men som sagt, fråga vad det är som gör att hon reagerar så och be henne förklara. Först då kan du ju egentligen förklara mer ingående och försöka få henne att förstå.

Försök att ha ett öppet sinne och lyssna på hennes anledning, och förklara att du inte älskar henne mindre eller något sådant bara för att ni har valt att ha eran dag som den är.

När det gäller synpunkter på detaljer som när klänningen köps och antalet blommor, mer eller mindre slå dövörat till men låtsas att du lyssnar. Säg saker som, ja det har jag inte funderat på, det kanske kan vara bra och så gör du som du tänkt ändå. Min lärare på en skrivarkurs sa att "kritik, det är som presenter. En del blir man jätteglad för och använder mycket, andra tar man emot, ler och säger tack så mycket och sedan lägger man dem i skåpet och glömmer bort dem." Gör så med hennes synpunkter. Lyssna på dem, men skit i dem, då behöver du inte riktigt ta konfliken.

• Bride in the city

Du skickar inbjudan till henne att närvara vid festen och sedan får hon lösa problemet inom sig. Du bollar inte något med henne ang blommor, mat osv utan ta det här eller med dina vänner eller din blivande man.

Du har inget problem, utan hon har det. Låt henne lösa sitt problem själv. Det kommer att bli väldigt ensamt för henne i hennes hörna, så hon lär säkert komma i slutändan. Bekymra dig inte för det nu.

• MrsPingla

Hej!

Jag tycker att om hon själv säger att hon inte vill komma, kan du kanske inte göra så mycket åt det. Försök tänka att det är hennes förlust. Om hon inte heller vill komma känns det inte som att hon kan komma med några krav eller "tips" på hur du skall ordna med bröllopet. Oavsett vad så är det ju ni som ska gifta er, bry er inte om vad hon anser om blomval och sådant. Hon må vara din syster, men det är inget som skall avgöra hur mycket hon får påverka varken ditt liv eller bröllop.

Hoppas allt löser sig för er.

• Maalina

Grrr... jag känner hur förbannad jag hade blivit!! Vad ger henne rätt att vara krånglig och elak när det är din/er dag!! Så otroligt egoistiskt! Jag hade givit henne en riktig utskällning, men förstår att det är svårt när man inte gillar konflikter..

Hmm.. Kan du inte skriva ett brev eller mail till henne där du beskriver hur besviken det gör dig att hon inte vill stödja dig på dina villkor när det faktiskt gäller ert bröllop...? Om det är svårt att ta diskussionen öga mot öga..

• evst

Tack för alla bra tips och råd!

Jag blir bara alltid så osäker när jag talar med henne, och faller lätt i en undfallande position, därför vill jag ladda med lite argument och olika sätt att hantera det hela, redan INNAN jag skickar ut inbjudningarna.... Så jag inte står där och säger att hon nog kan komma på viseln, fastän vi vill vara själva då!

PennyJenny - jättebra tips överlag om kritik, stämmer ju på pricken

Kommer nog att skriva ner dessa tips o råd som argument, att ta fram som stöd för mig själv när hon ringer då inbjudan kommer fram, för jag vet att hon kommer att ringa....

Och i värsta fall så får hon väl låta bli att komma då. Till och med våra föräldrar har accepterat vårt val utan en enda kommentar.

Usch, fast kul är det inte

• Mammilon

Jag förstår att det inte är kul, det är aldrig kul att vara osams med folk man älskar, speciellt inte om det gäller något som är så viktigt för en som sitt bröllop. Men jag tror att du kommer att känna dig mycket bättre på sikt om du står på dig och inte låter henne "vinna" med sina hot och påhopp. Lycka till!

• Flygande taxen

Om dina föräldrar accepterat ert beslut ang. vigseln så kanske du kunde be t.ex. din mamma prata med din syster?

Då slipper du och hon bli osams men samtidigt kanske hon lugnar ner sig lite grann och inser att hon kanske är lite barnslig (förlåt, men det tycker jag).

Personligen hade jag blivit mer upprörd över att bara bli bjuden till vigseln, men inte festen! det är ju festen som är kul, vigseln är ju bara ett tråkigt "måste" *skratt*

• PennyJenny

Håller med flygande taxen, om jag måste välja får det bli festen framför vigseln. *s*

Om hon är van att få som hon vill så kommer hon säker att protestera och krumbukta, men ge dig inte. Som sagt, förklara och lyssna, men stå fast vid din ståndpunkt. Det är hon som är löjlig och övriga gäster som sedan frågar vart hon är kommer att tycka att det är din syster som är fånig, inte du, om hon väljer att bojkotta allt för att hon inte fick vara med på vigseln, som ingen annan heller fick. Ingen kommer tycka att det är du som är en hemsk syster. Tänk på det. Och jag tror hon kommer inse det också vart det lider, så låt henne tjura och hota.

• 090208

Jag hade bett henne fara och flyga!

Jo, honestly, Det har redan hant nagra ganger nar det galler min aldsta syrra som garna vill bossa. Men icke.

Sag sahar: "Ok, vill du inte komma sa ar det upp till dig" sen latsas som det regnar. Jag lovar, hon kommer bli helt paff. Hon forvantar sig ju att hon ska fa som hon vill. Igen.

Och hall inne med alla detaljer och planer, sa kan hon inte kommentera det heller. Det ar "hemligt" om hon opponerar sig,

Svar på tråden Syster som vägrar komma på bröllop?