• Mexina
    Äldre 10 Aug 19:46
    10733 visningar
    6 svar
    6
    10733

    Krav för bolån?

    Som rubriken lyder, vad har bankerna egentligen för krav för att ett par ska få ta bolån? Fast jobb? En viss inkomst? Har sökt runt lite men inte fått något ordenligt svar! Hoppas på bra svar från er:)

  • Svar på tråden Krav för bolån?
  • älskar­livet
    Äldre 10 Aug 19:48
    #1

    Det är nog lite olika, vi har lånelöfte hos SEB, och där gör de en kalkyl där man ska ha en viss summa kvar efter att ränta och driftskostnader och så är betalda.

    Fråga gärna mer så kan jag kanske svara

  • didis
    Äldre 10 Aug 19:58
    #2

    När vi tog lånen för 10 år sedan var det mer eller mindre krav på att ha fast jobb, jag hade visserligen vik men inom ett "säkert" yrke så det gick bra efter lite knot. Kraven har nog inte minskat med åren och bankkriserna.

    Bankerna har schabloner som de följer - hur mycket man behöver ha "över" efter att lånet är betalt + att man måste räkna med betydligt högre räntor i framtiden så man klarar av det också.

    Vi fick ta över några lån när vi köpte huset (bara några månader) som låg på ca 9% ränta och det var LÅGT när förra ägaren tecknade dem, räntorna har varit uppe i över 15%.

  • Mexina
    Äldre 10 Aug 19:59
    #3

    Okej. Fallet är som så att jag och min pojkvän fortfarande bor hemma hos våra föräldrar:P Han har ett jobb(inte fast dock.)
    och jag letar för fullt. Vi hade tänkt söka bolån när jag också fått jobb, tittar de bara på inkomster? Är det till vår nackdel att vi är "unga"?
    Tack för svaret :)

  • Linaaa
    Äldre 10 Aug 20:03
    #4

    Hej, jag jobbar som personlig Bankman på en av storbankerna i sverige. Det ni behöver göra är helt enkelt att besöka en bank för att disskutera lånelöfte eller att söka ett lånelöfte på nätet. Krav ett är fast jobb (eller tillsvidareanställning som det numera heter) sedan så kräver de flesta banker att ni själva har 10% av Köpeskillingen i egen insats dvs köp 3 mille lägger ni själva 300 000 kr. Sedan ska ni ha återbetalningsförmåga för den summa ni lånar. Det är oerhört svårt att svara på vilken inkomst som krävs för att få låna en viss summa då ni bedöms personligen alla familjer har inte samma utgifter. Exempelvis har ni barn, ett eller flera? Har ni hundar? Båt/bil? Andra dyra hobbys, har ni redan lån idag? Vad är månadskostnader för dessa mm. Mitt förslag är att helt enkelt kontakta den bank ni har för att få ett svar. Den bank jag jobbar på kräver att ni ska klara av en ränta på 8% plus övriga levnadskostnader för er familj.

  • ettem
    Äldre 23 Aug 17:51
    #5

    Tog själv bolån (nordea) på bostadsrätt i maj. Vi har två fasta inkomster (normalgoda löner...), ett billån och ett studielån sedan innan.
    Det banken krävde var att vi hade 10% i kontantinsats, och bankdamen sa själv att de hade varit ganska lösa på det kravet innan, men att det nu var ett krav de hade för alla som ville ta ett bostadslån.
    Sedan är det bra att göra en egen kalkyl och ta med till mötet, så att ni kan visa att ni har full koll på alla era inkomster och utgifter.

    Lycka till!

  • brudju­li2010
    Äldre 1 Sep 08:46
    #6

    När vi skulle ta lån så krävde banken fast jobb och att vi efter att vi skulle ha betalt den månliga avgiften (beräknad på 7 procent) ha 10 000 kr kvar att leva för.

Svar på tråden Krav för bolån?