• gumzan

Råd tack!,

Vi vill ha ett barnfritt bröllop förutom vår dotter som kommer vara 1 år o 2 månader ungefär.(småttningar är ju välklommna som ammas),
    Nu har minn svärmor börjat underminera och tjata på min M2B systrar att hon tycker att deras barn ska få följa med.
    Grejen är den att den yngsta syrrans 2 pojkar på 2 o 5 år är HULIGANER!! Jag vill inte ens försöka kräva av dem att de ska sitta still och "uppföra" sig, visst är hans äldre systers barn 13 o 15 år och kan passa dem, men ändå hur roligt är det för dem att sitta på hotellrummet som svärmors förslag var? det kommer aldrig att gå *suck* tycker barn att det överhuvudtaget är kul med brölllop när de är i den åldern?

Samtidigt så känner vi att bjuder vi deras barn då måste ju andras barn oxå få komma, då har vi 11barn från 1år till 15 år det är ju för tusan en halv dagisgrupp.

Samtidigt så sitter hon och säger till min dotter att:
    Då Emma får du allt hålla käften den dagen!
    Och hur tråkigt det var när hennes äldsta dotter gifte sig när det var en långvarig middag och upp stolar och alla tal sååå tråkigt!!!

Hjälp mig innan jag blir galen!!!!!

• Svar på tråden Råd tack!,
  • Humlan66

Förstår att detta inte alls är lätt. Vi har ännu inte gått ut med att vi ska ha barnfritt bröllop för det är som du säger, inte ens roligt för barnen att vara på bröllop med en massa vuxenprat och dyl och göra det med barnlekar är ju inte direkt vad man vill göra denna dag. Försök att förklara att detta är ERAT val och be dem respektera detta. säg det att barnen har MASSA andra dagar då det kan handla om dem och att nu har föräldrarna chans att få EN dag för dem själva som dom kan agera vuxna utan att behöva springa efter barnen och hålla koll vad dem gör.

Önskar dig verkligen lycka till

• Moirie

Det här låter som ett ämne som ni inte ska diskutera med svärmor mer. Ju mer jag läser om hur folk lägger sig i detaljer i planeringen, desto mer övertygad blir jag om att den bästa lösningen är att inte berätta någonting för gästerna innan inbjudan dimper ned och sen bara säga att allt är planerat och klart, icke förhandlingsbar, ny pratar vi om något annat.

Barnfritt är barnfritt. Brudparet berättar om förutsättningarna för sitt bröllop. Sedan är det upp till gästerna att bestämma sig för om de vill delta enligt förutsättningarna. Man kan inte alltid förvänta sig att få gå på fest enligt sina egna önskemål.

• gumzan
    Moirie skrev 2009-08-10 19:39:12 följande:
    Det här låter som ett ämne som ni inte ska diskutera med svärmor mer. Ju mer jag läser om hur folk lägger sig i detaljer i planeringen, desto mer övertygad blir jag om att den bästa lösningen är att inte berätta någonting för gästerna innan inbjudan dimper ned och sen bara säga att allt är planerat och klart, icke förhandlingsbar, ny pratar vi om något annat. Barnfritt är barnfritt. Brudparet berättar om förutsättningarna för sitt bröllop. Sedan är det upp till gästerna att bestämma sig för om de vill delta enligt förutsättningarna. Man kan inte alltid förvänta sig att få gå på fest enligt sina egna önskemål.
    Grejen är den att allt är inte spikat och klart än, vi har ju delat med oss av våra funderingar dumt nog så här i efterhand. Vi tog fa´ktiskt förgivet att de kunde skaffa barnvakt, men tydligen så är det bara min svärmor som "får" passa de barnen.
    Lillasyrrans man sa tydligen att han kunde stanna hemma och passa barnen för han ville inte ha 32 mil hem om det hände något, visst det kan jag förstå ett vis.

Tyvärr är hon van att få som hon vill hela tiden när det gäller hennes döttrar iallfall, Jag och min M2B är inte lika påverkbara tydligen.

Men jag betackar mig verkligen hennes spydiga kommentarer och "fula spel", jag är en stor flicka och jag har tagit ner värre sura tanter än hon på jorden. Fast jag skulle helst vilja slippa att konfrontera henne, men slutar hon inte så.....
  • jaao

Jag har en 2åring och en 5åring här hemma, de är ganska välartade men jag skulle aldrig frivilligt ta med mig dem till ett bröllop! Stackars dem, stackars brudpar och stackars mig

vad säger din svägerska? Vill hon ha sina barn med sig?
    Annars är det ju snabbt ett avklarat ämne.

• tempest

Har du ingen möjlighet att ha dom i ett närliggande rum under själva festen där de kan rita, leka m.m. Där de inte stör någon typ ett lekrum med tv eller så?

Bara en fundering.

• gumzan

hihi, jag tror nog att hon gör som sin mamma säger, det brukar vara så:)
    När min M2B pratade själv med henne i telefon innan svärmor satte den stora stora snöbollen i rullning så lät det på min svägerska att det inte skulle vara något problem att pojkarna inte skulle få följa med. Hon sa till och med att vi inte bara kan bjuda med hennes barn och inte andras tex.

jaao skrev 2009-08-10 21:51:39 följande:
    Jag har en 2åring och en 5åring här hemma, de är ganska välartade men jag skulle aldrig frivilligt ta med mig dem till ett bröllop! Stackars dem, stackars brudpar och stackars mig vad säger din svägerska? Vill hon ha sina barn med sig?Annars är det ju snabbt ett avklarat ämne.
  • 090208

What??? Vilken j*vla k*rring!!

(Sorry...)

gumzan skrev 2009-08-10 19:31:56 följande:
    Samtidigt så sitter hon och säger till min dotter att:Då Emma får du allt hålla käften den dagen!
  • mittid

Ursäkta... hamnade på fel tråd!!!

• PennyJenny

Eg tycker jag att det är något hon ska ge blanka fan i och att du kanske får ta ner henne på jorden med en konfrontation ändå, men jag har ett tips om du inte vill det.

På vårt bröllop var barn välkomna, men vi ville att föräldrarna ändå skulle kunna få slappna av lite mer (vi hade bröllop på gotland och många gäster kom från fastlandet och skulle kanske inte kommit om inte barnen kunde varit med) så vi ordnade med en barnvakt som var med hela dagen. Hon satt med barnen under middagen och efteråt tog hon med dem till en av stugorna brevid festlokalen och hade myskväll med dem med video, godis, chips och läsk. Föräldrarna kunde kika in till dem om de ville och de fanns nära om det var något. Fungerade jättebra och alla var supernöjda. Kan ju vara en lösning om du vill.

Svar på tråden Råd tack!,