• annak82

Dum fråga kanske men vad är det för ris man kastar?

Ja...hm..som jag skrivit ovan så undrar jag vad det är för "sorts" ris man kastar på brudparet?

Är det "vanligt" ris eller vad är det för typ? Kanske inte spelar sådär jättestor roll, men ändå!

/Anna

• Svar på tråden Dum fråga kanske men vad är det för ris man kastar?
  • Red Scarlet
    Wiggy skrev 2009-08-10 10:24:32 följande:
    Är inte nån djurrättsaktivist för fem öre, men lite grymt är det väl att små pippifåglar exploderar av riset folk kastar... Fåglarna äter riset, sen sväller riset i magen trycker på lungorna vilket leder till kvävning - fågeln dör och kyrkvaktmästaren får ett evigt jobb att plocka döda fåglar överallt. Därför har vi såpbubblor istället. Blir inga fläckar på kläderna av det heller.
    Myt myt myt. Sprid vidare till alla du känner att detta är en MYT. Blev väldigt trött på att behöva förklara för väldigt många att denna myt inte stämmer och att de gärna fick kasta ris om de ville. Riset hinner ut genom andra änden på fåglarna innan något skulle hända, det sväller ju inte och suger upp mer vatten mer än vad bröd gör i magen.
  • Wiggy

Är inte så insatt i fåglars matsmältningsprocesser och kapaciteter att jag kan göra ett expertuttalande. Har bara hört att många kyrkor ber folk att inte använda ris, just pga nedskräpning, att det drar till sig fåglar och råttor m.m. Och jag fick rådet att lägga ut ris i stuprännan för att fåglarna som byggde bo där skulle äta det och dö. Men det testade jag aldrig. Fågeln tröttnade efter ett tags meningslösa försök att få boet att fästa. En skata får liksom inte plats på en 15 cm bred markisplåt...

Men vi ska inte ha ris ändå. Bubblor är roligare.

Det står inte vad bubblorna innehåller.
    "Self contained wand in cap
    Use instead of birdseed or rice
    Safe for the environment
    Will not stain"

• Besservvisser

Gah.

Jag är insatt i fåglars matsmältning.

Att fåglar DÖ pga av att äta ris är en mycket seglivad och tröttsam MYT.

De exploderar INTE. Ris är INTE farligt för fåglar.

Den som sade till dig att lägga ris för att döda skatorna är panndöd och har bara bigragit till att föra MYTEN vidare.

Jag blir så trött.

• Wiggy

Ja, det låter ju lite panndött... Tuggummin däremot är väl inte så bra för de små liven. Fast jag tror inte det är så många som kastar tuggummin på brudparet

• Bluebride

nä, tuggummin är inte vanligt att kasta. Min kompis hade havre, men det vill jag inte ha. Jag själv kommer fixa ris till mina gäster, vill då veta vilket ris som är bäst att använda, så jag köper rätt.

• Hjartafró
    bröllopsblomma skrev 2009-08-10 08:28:57 följande:
    vi har köpt bröllopsris
    Vad är "bröllopsris", extra dyrt vanligt ris?
  • Sail on Silvergirl

Vill upplysa om att såpbubblor visst kan göra fläckar! Beror bara på vilket tyg man har i kläderna.

• Blivandefrueriksson

Åh att en del tror på den gamla myten var på ett bröllop föra några helger sedan där ett äldre par ojade sig om de små fåglarna att det var så synd om dem när riset kastades. Villa bara storma fram och berätta men men inte läge när man står framför kyrkan.

Myten ska väll ha uppkommit just för tat en del kyrkor inte vill ha ris och fåglar som hämtar mat stup i kvarten.

Vi gifter oss nyår vet inte om det blir ris eller såpbubblor då jag hört att det kan va svårt att blås bubblor om det är för mycket minus ?!

• KatjaB

Enda anledningen till att inte använda ris, vad jag kan se, är dels pga nedskräpning. Då kan bröllopsris vara bra för det smälter bort sen. Men är det en regnduggig dag kanske det inte är bra i så fall, så inte kläderna får fläckar!

Sen kanske man inte vill ha masor med ris i håret ifall man ska fotas efter vigseln, så då kan bubblor vara bättre. Fast jag tror nog att bubblor kan ge fläckar på en sidenklänning också.

• KatjaB

Men ett regn av rosblad är ju jättefint annars.. Man kan ju köpa 10-packs rosor på tex ica i olika färger och lägga rosbladen i varsin strut eller nån form av påse.

• Tess80

Vi hade safflor istället för ris och såpbubblor! Det var jättebra!

• MKAB

jag köpte ett hjärtformat ris på nätet,det smälter när det når marken om det e fuktigt:) inte farligt för fåglarna om man nu tror på den myten.men riset skräpar ej ner.så fort det blir regn ute så smälter det bort:)

• feministbrud

Det spelar väl ingen som helst roll vilket ris man köper???

• Tarantina
    Tess80 skrev 2009-09-16 10:02:00 följande:
    Vi hade safflor istället för ris och såpbubblor! Det var jättebra!
    *ASG* Jag läste VÅFFLOR först!! Vilka syn....
  • tallkrogen

Man kanske vill ha Uncle Ben som inte klibbar... ;)

• Tess80

Det är frö från en tistelblomma. Dom liknar lite som solrosfrön fast lite mer "puffade".

tallkrogen skrev 2009-09-16 10:32:52 följande:
    Vad är safflor??
  • Tess80

Åh herregud ha ha ha! Ja det hade ju varit någe det

Tarantina skrev 2009-09-16 11:02:53 följande:
    *ASG* Jag läste VÅFFLOR först!! Vilka syn....
Svar på tråden Dum fråga kanske men vad är det för ris man kastar?