Föräldrar och svärföräldrar som inte funkar
Hej där ute,
Behöver lätta mitt hjärta lite. Jag ser så mycket fram emot att gifta mig med min älskling, men det finns ett problem. Jag och min m2b kommer från väldigt olika uppväxter. Jag själv kommer från en ganska så konservativ uppväxt där man bryr sig mycket om vett och ettikett, bordsskick, manér, språk m.m. medan min m2b kommer från en familj där sådant inte har spelat lika stor roll. Man kan väl säga att våra familjer kommer från två väldigt olika svenska "kulturer". T.ex. i min m2b familj har det förekommit ganska mycket festande vid alla stora högtider som t.ex. julafton, medan vi i min familj kanske har druckit lite glögg och nån julöl och snaps till julbordet, men det har inte varit snack om att supa sig full på julafton.
Jag och min m2b har funnit en bra balans i allt eftersom jag är lite mindre konservativ än min familj och min m2b är lite mer konservativ än sin familj. Men det känns jobbigt inför bröllopet då våra stora släkter ska mötas. Jag vet att min familj inte skulle uppskatta om någon söp sig under bordet på bröllopet och gjorde bort sig, eller håller tal med en himla massa svordomar eller under bältet skämt.
Jag vet att jag inte ska bry mig om sånt här, och egentligen bara fokusera på vår stora dag och den kärlek vi har för varandra, men det hela gnager inom mig och har skapat en del diskussioner mellan mig och min m2b, vilket känns ledsamt. Någon annan som är i samma sits? Tack för att jag fick lätta på hjärtat.