• Boomtown

Problem vid honnörsbordet :-)

Jag tycker att mitt problem är lite smålustigt, men jag skulle vilja vädra mina tankar med er så får jag se om jag är helt ute och cyklar.

Vid honnörsbordet får det plats 6 st. Vett och etikett säger väl att föräldrarna ska sitta där. Nu till problemet.
    Min morsa och farsa har nya sambos. Min killes föräldrar är ilag. Då är vi uppe i 8 personer.

Morsan tycker att GIVETVIS ska föräldrarna sitta vid honnörsbordet för så säger vett och etikett. Märk väl, vi har fri sittning, ej bordsplacering. Ja så är väl allt väl. Men hon vill placera sig och sin nya gubbe där. Det ser hon som en självklarhet. Farsans nya har inget där att göra. Men hon förstår inte att isåfall ska inte hennes nya sitta där heller. Vi får ju inte plats. Gäller inte sånt biologiska föräldrar?? Om inte hon och hennes gubbe får sitta där så får väl barnen sitta där då. ÖÖHH! Vad som helst bara för hon inte får sitta där. Herregud. Måste man va sån. Jag vill gärna ha mina barn nära mig. Och det skulle va kul att ha bestman och tärna nära. Men det har hon inte kollat av. Vi kör ju bara en middag med de närmsta. Ja, ni fattar va? Hon ska gå över lik för att hon och hennes nya ska sitta på hedersplatsen och farsans nya får placera sig någonstans långt borta. Hm trevlig stämning. Barnen har heller ingen given plats nära oss enligt hene. Men det är väl upp till oss. Just nu känner jag för att sätta henne långt bort. Även fast vi inte har bordsplacering.

• Svar på tråden Problem vid honnörsbordet :-)
  • Mrs4ever

Jag var på ett bröllop en gång, där de "nya" satt på kanten av honnörsbordet. Var fint tyckte jag,
    men det var lite större bord, det får ju inte bli trångt.

Eller så har ni inget honnörsbord, utan ni sitter själva =)

• 090208

Sa mamsen ska ha sin nya dar och det ar helt normalt, men hon tycker det ar jaaaattekonstigt att pappas nya ska sitta dar?? Det ar ju for 17 samma sak!! Gullis...

Satt dina biologiska dar sa far "dom nya" sitta nara er vid dom vanliga borden. Eller?

• 090208

Ni kan ju ha bordsplacering endast vid honnorsbordet... Stall dit sma placeringskort sa vet ALLA vad som galler.

• Maalina

Håller med om att det bör vara biologiska föräldrar vid honnörsbordet! Tycker att det är barnsligt av skilda föräldrar att inte kunna begrava stridsyxan under ens barns bröllop och inte komma med slag som "min nya skall sitta där, men inte hans"..

Hon säger ju att hon måste sitta bredvid sin nya gubbe, så säg till morsan att han kommer inte att sitta vid honnörsbordet men om du gärna vill sitta bredvid honom så är det varsågod att sätta dig vid de andra borden... Då kanske du slipper ha henne så nära ;)

• Svanboet

Bra idé! Ingen kommer ju av misstag vilja sitta på brudens plats

090208 skrev 2009-08-05 11:02:48 följande:
    Ni kan ju ha bordsplacering endast vid honnorsbordet... Stall dit sma placeringskort sa vet ALLA vad som galler.
  • Boomtown

Ja bordsplacering vid honnörsbordet får det bli!

Men vet ni inte att det är skillnad på folk o folk??? Det säger min mor mellan raderna.

Ja allvarligt så kommer jag att störa mig på henne. Det bästa vore om det bara fick plats två. Men då slåss hon väl om resten av de närmsta platserna. GRR

• Svanboet

folk och folk - hon verkar ju vara lite mer än folk i sina egna ögon. Skulle inte tro annat än att hon tänker: Jag är ju för bövelen brudens mor! Detta är en trimf för mig! *vänligen notera ironin*

Boomtown skrev 2009-08-05 11:10:15 följande:
    Ja bordsplacering vid honnörsbordet får det bli!Men vet ni inte att det är skillnad på folk o folk??? Det säger min mor mellan raderna.Ja allvarligt så kommer jag att störa mig på henne. Det bästa vore om det bara fick plats två. Men då slåss hon väl om resten av de närmsta platserna. GRR
  • 090208

Smart, tummen upp!

Maalina skrev 2009-08-05 11:04:06 följande:
    Hon säger ju att hon måste sitta bredvid sin nya gubbe, så säg till morsan att han kommer inte att sitta vid honnörsbordet men om du gärna vill sitta bredvid honom så är det varsågod att sätta dig vid de andra borden... Då kanske du slipper ha henne så nära ;)
  • Bride in the city
    Boomtown skrev 2009-08-05 10:38:35 följande:
    Vi har borden i ett T mest för platsbristens skull faktist. För att få in så många som möjligt i rummet. Vi blir 34 st. Har lite panik över hur vi ska få plats faktist. Och jag tror inte alla barn går med på att sitta i ett annat rum. Det är mycket barn. hm, krångel. Annars hade man kunnat lösa det lättare utan honnörsbordet.
    Angående barnen så kommer de att få lite speciella snacks som står på bara deras bord. Har också funderat lite kring särskilda dekorationer där som de kan få ta med sig hem sedan, om jag hinner. T e x små grodor med krona på. När de ser bordet så tror jag att de är jättenöjda att slippa det mer formella vuxenbordet.

Om ni gör ett E-bord då utan mittbalk och sitter på långsidan, kan det funka? Kan det ge plats för 6 perosner? Då kan era föräldras nya sedan sitta på kortsidan; ni och era respektive föräldrar blandas på långsidan enligt traditionen och sedan din mor resp fars nya precis på kanten där de utstickande balkarna börjar?
  • Mammilon

Jag hade gjort en bordsplacering för honnörsbordet, sätt era (biologiska) föräldrar på respektive rätt plats och säg inget mer om saken. Tänk om man skulle lyssna på allas åsikter om allt, då skulle man aldrig bli klar. Dessutom finns det ju faktiskt "regler" för just detta.

• Boomtown
    Svanboet skrev 2009-08-05 11:17:19 följande:
    folk och folk - hon verkar ju vara lite mer än folk i sina egna ögon. Skulle inte tro annat än att hon tänker: Jag är ju för bövelen brudens mor! Detta är en trimf för mig! *vänligen notera ironin*
    Jag kanske ska börja kalla mig ers höghet, eftersom det verkar så förbannat viktigt att sitta bredvid mig

E-bord är helt klart något att ta sig en funderare på. Och så smäller jag ner röven mitt i så blir alla förvirrade. Skojigt. Men allvarligt, en bra ide att ta utan mitten tungan.
  • Wanjan

Vi hade också problem med familjeplaceringen så vi gör ett litet honnörsbord med brudpar bestman och tärna. Sedan har vi 2 mindre bord till som familjebord och sedan långbord för vännerna.

Lyssna inte på din mamma! tror att det enklaste trots allt är bordsplacering, vi tänkte fri placering först men ändrade oss för att få folk att blanda sig lite.

• soon and very soon

jag hade mina barn vid honörsbordet 4 &6 år gamla (nästan)det fungerade jätte bra de satt hela middagen, ett barn till varje förälder.... farmor på ena sidan mormor på andra o farmors nya man satt bredvid min mamma o mammas nya bredvid farmor, ingen av våra pappor satt vid honörbordet o det hade vi berättat o pratat om innan, alla var nöjda o glada ( mamma o hennes man betalade halva bröllopet o svärmor med man hjälpte till med lite pengar o massa tid i bil framotillbaka för att fixa saker)
    så du kan lösa honörsbordet precis som DU vill!!

• Piggelinlover

Nu har jag inte läst hela tråden och ngn kanske har svarat detta redan...

Men ni har 6 platser....
    Det innebär 4 platser utöver era....
    har ni många barn?
    Många tärnor, marskalkar? kanske kan ha dem där istället för era föräldrar..

• Boomtown

Vi har 2 barn och en tärna och en bestman.
    Nu har sambons mamma brytit ihop och börjat gråta för att hon trodde att vi skulle ha bordsplacering och för fint för henne. Men hon har förklarliga själ psykiskt.

Snart bryter jag ihop.

• mittid

Verkar solklart i detta fall: Ni, era barn, bestman och tärna.
    NI bestämmer!!!

• agtiwi

Om jag varit i era kläder hade jag satt biologiska föräldrarna vid honnörsbordet, sen barnen närmast honnörsbordet och biologiska föräldrarnas nya bredvid era barn.

Svar på tråden Problem vid honnörsbordet :-)