• Karlstadtös

vad har tärnan för uppgifter?

Jag ska vara tärna på ett bröllop och jag undrar vad jag har för uppgifter förutom att vara med i kyrkan och ordna möhippa? Vad gjorde du som tärna eller vad förväntar du dig av din tärna?

• Svar på tråden vad har tärnan för uppgifter?
  • Boomtown
    jojoånick09 skrev 2009-08-05 10:17:21 följande:
    grattis Fenixx.. har själv varit tärna men fick inte vara med... var väl mest i vägen för min systers del...
    Men gud, i vägen?? Hur kan man vara det som tärna? Vad taskigt.
  • jojoånick09

när min syster gifte sig så var jag skall vi se... jag skulle fylla 16år,så jag fick inte vara med när hon gjorde i ordning sig,hon tackade inte ens mig att jag gick in med barnen och gjorde hennes dag..
    men jag grämmer mig inte för det... vi är som katt och rått hon och jag...

• Padje

Instämmer med de andra! Fråga bruden vad hon vill att du ska göra! Jag hade inga förväntningar alls på min tärna mer än att vi skulle vara tillsammans på morgonen innan bröllopet, fixa smink osv osv. Hon tog dock en massa egna initiativ som var helt underbara. När hon kom till hotellrummet på bröllopsdagens morgon så hade hon med sig bubbel, jordgubbar, massa praktiska saker som jag glömt totalt (näsdukar, paraply, lakan till bilen osv) plus att hon fixade lunch till oss båda. Hon var en klippa hela dagen, såg till att jag hade det bra!

• Karlstadtös

Tack för era svar! Jag har pratat med henne, men känner mig ändå lite osäker, men nu känns det bättre. Hon vill att jag ska fixa lunch åt oss, men vad fixar man då? De ska gifta sig långt bort där varken hon eller jag bor. Några förslag? Kommer åka upp dagen innan, så kan inte ta med något heller.

Sen undrar jag om någon vet vad en tärnklänning kostar att hyra/köpa på brudaffär? Försöker hitta en i en vanlig affär, men det finns ju inte så många... Måste betala klänningen själv, så vill ju inte lägga ut en förmögenhet (det spar jag till min egen ev brudklänning, hehe). Är på jakt efter en knälång gammelrosa klänning med eller utan axelband.

• Svanboet

Jag tror att en "festklänning" duger bra som tärnklänning och vanligtvis kostar de mellan ett par hundra och ett par tusen. Det är bara ut och leta. Du kan ju alltid ringa till butikerna och höra vilket sortiment de har innan du åker men jag tror nästan att du måste kontakta en affär som har speciella festkläder eller glutta här på BTs köp och sälj eller Blocket/Tradera/EBay.

Karlstadtös skrev 2009-08-06 21:49:30 följande:
    Tack för era svar! Jag har pratat med henne, men känner mig ändå lite osäker, men nu känns det bättre. Hon vill att jag ska fixa lunch åt oss, men vad fixar man då? De ska gifta sig långt bort där varken hon eller jag bor. Några förslag? Kommer åka upp dagen innan, så kan inte ta med något heller. Sen undrar jag om någon vet vad en tärnklänning kostar att hyra/köpa på brudaffär? Försöker hitta en i en vanlig affär, men det finns ju inte så många... Måste betala klänningen själv, så vill ju inte lägga ut en förmögenhet (det spar jag till min egen ev brudklänning, hehe). Är på jakt efter en knälång gammelrosa klänning med eller utan axelband.
  • Piggelinlover
    Tack för era svar! Jag har pratat med henne, men känner mig ändå lite osäker, men nu känns det bättre. Hon vill att jag ska fixa lunch åt oss, men vad fixar man då? De ska gifta sig långt bort där varken hon eller jag bor. Några förslag? Kommer åka upp dagen innan, så kan inte ta med något heller. Sen undrar jag om någon vet vad en tärnklänning kostar att hyra/köpa på brudaffär? Försöker hitta en i en vanlig affär, men det finns ju inte så många... Måste betala klänningen själv, så vill ju inte lägga ut en förmögenhet (det spar jag till min egen ev brudklänning, hehe). Är på jakt efter en knälång gammelrosa klänning med eller utan axelband.
    Ang lunch, ngt gott, ngt som inte kladdar förmkt, ngt som inte gör en gasig eller uppblåst....
  • Piggelinlover
    Attans att man e så snabb=)...

glömde fråga när bröllopet är?
    kanske kan du beställa en klänningn från www.gojane.se
  • Karlstadtös

bröllopet är i januari. tack för era svar!

• Kärleken9

När jag var tärna åt min syster, jag var då 16 år, så fixade jag lunch, en lyxig smörgås mer matig med räkor och grejer, bubbel så jag var den sista som skålade med fröken innan hon blev fru. Vi fixade oss tillsammans, lugnade, skrattade och hade det trevligt. Jag var inte delaktig att hitta på möhippan, det gjorde hennes vänner, men det var jag som såg till att hon åkte till en plats en tid och där anslöt de andra. Jag höll ett uppskattat och känslomässigt tal på festen. Inför hade jag hjälpt till att duka, hitta musik till kyrkan och lite smått hon ville ha hjälp med.

Nu är jag själv i valet av tärna och hade först tänkt min systers dotter på 14 år men börjar tänka om just för att få den där hjälpen, det kanske inte en 14 åring gör, så det lutar åt en god vän istället och hennes sambo kommer då va marsalk. Det är killarna som är barndomsvänner. En annan sak som spelar roll är att vi gifter oss 90 mil hemifrån och hon finns där nere redan medan syrrans dotter bor ju här.

• starfish

Svanboet skrev 2009-08-07 08:00:14 följande:
    Jag tror att en "festklänning" duger bra som tärnklänning och vanligtvis kostar de mellan ett par hundra och ett par tusen. Det är bara ut och leta. Du kan ju alltid ringa till butikerna och höra vilket sortiment de har innan du åker men jag tror nästan att du måste kontakta en affär som har speciella festkläder eller glutta här på BTs köp och sälj eller Blocket/Tradera/EBay.

kolla på halens.se där finns en fin rosa klänning från teatro.

• starfish

eh...sorry....det skulle vara till karlstadtös....

• Holmbride

min bästa kompis ska vara brudtärna.. men det känns inte alls som har tid/lust att vilja hjälpa och planera osv..
    dock tror jag det blir bra till slut.. hon har tagit ledigt dagen innan och dagen d för att hjälpa mig att fixa i festlokalen!.. hon planerar möhippan likaså..
    i övrigt ska hon även vara toastmaster ihop med min goa svägerska.. men svägerskan är lika planerande som jag så hon har nog tagit över toastmasterrollen helt tror jag :) till min stora glädje! känns skönt att någon engagerar sig lika mycket som jag!!

• eli2009

Hon var med mig hela dan, och hjälpte mig med allt!

Karlstadtös skrev 2009-08-04 21:09:54 följande:
    Jag ska vara tärna på ett bröllop och jag undrar vad jag har för uppgifter förutom att vara med i kyrkan och ordna möhippa? Vad gjorde du som tärna eller vad förväntar du dig av din tärna?
  • FramtidaFruSandberg

Bride in the city skrev 2009-08-04 22:23:26 följande:

Bästa lösningen är väl helt enkelt att utse sin blivande man till tärna, han finns ju på plats dygnet runt för de flesta av oss. Dessutom slipper man utlägget i form av tärnklänning, tärnbukett, smink och frisering av "tärnan" då! Min blivande man vore annars en supertärna, kan gärna hyra ut honom efter bröllopet. Ikväll satt han tålmodigt och tittade på när jag gick igenom de trycka servetterna; kollade att alla var rätt. Sedan nickade han deltagande när jag hittade defekter på tre av dem och därefter jublade med mig när jag efter noggrann räkning konstaterat att företaget lagt ner fem fler servetter utöver dem jag beställt så jag slipper reklamera de tre. vem av mina väninnor hade ställt upp på det? Ingen!Ärligt talat, en tärna ska inte vara en bröllopskoordinator eller assistent till bröllopskoordinatorn bruden. Behöver man så mycket hjälp får man anställa någon tycker jag.
    Wow, din man älskar dig verkligen. Håll hårt i honom. Jag tror min sambo hade fått en nervöst sammanbrott innan dess och tvingat mig lägga av (jag skulle nämligen lätt kunna gå igenom alla servetterna).
Svar på tråden vad har tärnan för uppgifter?