• Timba

Min oinbjudna kompis bjöd in sig själv!

Jag har varit med om något pinsamt och jobbigt! Min kompis (som jag känt i över 10 år) bjöd in sig själv på mitt bröllop! Vi har inte haft så mycket kontakt på senaste tiden och jag drog gränsen för gästerna vid henne. Festlokalen tar så lite folk så jag var tvungen att stryka många.

Nyss ringde min väninna och blev jättearg och ledsen att hon inte fått någon inbjudan och sa att hon minnsann skulle komma- och att jag var tvungen att bjuda med hennes kille också (som jag träffat vid ett tillfälle och inte alls gillade). Jag skäms jättemycket, vi har haft trevligt tillsammans förr men nu har vi kommit ifrån varandra och hon har bara varit konstig de senaste gångerna vi träffats. Jag sa att det var okej att de kom, jag skulle skicka inbjudan/info via sms. Det känns helt sjukt! Jag skäms både för egen del och för hennes!

Vad skulle du ha gjort i min situation? Nu har jag ju sagt att de kan komma så jag kan ju inte ta tillbaks det iallafall. Har också sagt att det är ett litet bröllop för de närmsta men hon anser tydligen att jag är hennes bästa väninna (medans jag inte bjuder henne...)

• Svar på tråden Min oinbjudna kompis bjöd in sig själv!
  • 090208

OT:
    Min a-kusin (inte sarskilt nara slakt alltsa!) bjod jag for vi har borjat fa kontakt igen och hon kom till min farfars begravning och stottade mig mycket via mail tiden efter.
    Nar hon fick inbjudan sa undrade hon om hon fick ta med sig brorsan. Som jag inte traffat pa minst 10 ar!! Nagra dagar innan brollopsfesten sa sms:ade jag och kollade laget (jag namnde inget om brorsan...) och da var allt lugnt. Sen dok hon inte upp.
    Helt omvand story, men hur fan kan man bara inte komma??? For att man inte far ta med sig vem man vill?? Undrar...

• JanetKim

Bjud henne till vigseln å sen berätta för henne att det är för dom närmsta som är bjuden på festen!
    Så har jag gjort för många min vänner som jag ej umgås med typ varannat år eller nått!

• ElinDaniel

Även om man inte är bjuden på bröllopet, så kan man ju gratuelera eller delta på annat sätt. Att bjuda in sig själv är ju ingen höjdare, kanske. Men som redan nämnt ovan, kyrkan kan alla komma till...

• JustMeAndMyLove

Jag kan inte för mitt liv förstå hur det kan finnas så åinsamma människor :S

Jag skulle smsa eller irnga och säga som det är, personen är inte bjuden, vi har en liten lokal, punkt.

Låter ju inte som en vänskap du skulle må bra av att vårda direkt...

Hoppas det löser sig! Otroligt jobbigt läge för dig :(

• dfk

Det var inte lite fräckt minsann.
    Vigseln som sagt kan ju många komma till som senare inte följer med till själva festen.

• Aleta

Vilken jobbig människa!
    Jag förstår TS precis. Man blir ju så paff av ett sådant samtal att man bara säger ja i blotta förskräckelsen.

Jobbigt att behöva ringa upp henne igen, men följ din magkänsla. Det är inte kul att ha henne där på festen om det ger en dålig smak i munnen.

• Mulken

Alltså... jag har haft en väninna sedan jag var fem år gammal.. Vår vänskap har pendlat en hel del de senaste 4-5 åren nu och alla gånger har hon sagt upp vänskapen för att senare låtsas som ingenting.. (man börjar tappa förtroende till sånna personer efter ett tag) men ja, för gammal vänskaps skull höll jag masken och sa ingenting. Och sist vi träffades hade vi det trevligt men det var något som låg och lurade i atmosfären. Kort efter att hon blev bjuden bröt hon all kontakt under en period, skicka ett kort och torrt meddelande att hon inte tänker komma och det var det. Jag känner varken skuld eller nånting över att hon inte dyker upp. Nu i efterhand känner jag också att jag borde ha lyssnat till min magkänsla och inte bjudit henne i första början men ja, gjort är gjort. Vänner som trampar på vänskapen för ingenting och som beteer sig underligt och inte förklarar i efterhand nånting alls, borde inte bli bjudna! =P Så sluta skämmas och säg att det går inte att ha henne eller hennes pojkvän där! Ingen mening med att du ska må dåligt på din egen dag!

• JanetKim

BRA SKRIVET!!!

Mulken skrev 2009-08-08 00:04:25 följande:
    Alltså... jag har haft en väninna sedan jag var fem år gammal.. Vår vänskap har pendlat en hel del de senaste 4-5 åren nu och alla gånger har hon sagt upp vänskapen för att senare låtsas som ingenting.. (man börjar tappa förtroende till sånna personer efter ett tag) men ja, för gammal vänskaps skull höll jag masken och sa ingenting. Och sist vi träffades hade vi det trevligt men det var något som låg och lurade i atmosfären. Kort efter att hon blev bjuden bröt hon all kontakt under en period, skicka ett kort och torrt meddelande att hon inte tänker komma och det var det. Jag känner varken skuld eller nånting över att hon inte dyker upp. Nu i efterhand känner jag också att jag borde ha lyssnat till min magkänsla och inte bjudit henne i första början men ja, gjort är gjort. Vänner som trampar på vänskapen för ingenting och som beteer sig underligt och inte förklarar i efterhand nånting alls, borde inte bli bjudna! =P Så sluta skämmas och säg att det går inte att ha henne eller hennes pojkvän där! Ingen mening med att du ska må dåligt på din egen dag!
  • KatjaB

men jag tycker faktiskt att man inte ens ska behöva förklara sig med liten lokal tex, jag menar om man tänkt sig bara nrämaste familjen tex, så måste man väl få göra det utan att måla in sig i ett hörn att man minsann inte skulle fått plats med en enda gäst till.

Fast det är klart att det kan vara jobbigt, själv har jag en självutnämnd tärna som jag inte vet hur jag ska göra med för att inte såra.

• 090208

Haller med KatjaB, sager du sa sa ar det sa! Hon kan ju inte gora ett sk*t at det, upp till er vem ni vill bjuda.

En annan grej med detta: Du lar dig nat. Att hanskas med sana har situationer nar folk beter sig markligt. Vaga saga ifran. Jag var forbannat komfliktradd forut. Men sen jag flyttade till London och borjade jobba (har gralar och skriker alla pa varandra och chefer forsoker sparka en etc fast dom inte har ratt, oavsett om du jobbar pa McDonald's eller pa bank...) sa har jag helt enkelt varit tvungen. Inte alls samma grej kanske, for i ditt fall ar det personligt, men du kommer kanna dig stolt och tuff efterat tror jag. Sta upp for dig sjalv och vad du vill, och efterat kommer det kannas saaa mycket battre!

OT: KatjaB, hur fick du en tarna pa halsen..?

• Timba

Tack ännu en gång för era svar!

Det är så jobbigt!! Hon har fortfarande inte sms:at sitt nummer för att få sin "inbjudan" och jag hoppas att hon inte gör det heller. Vågar jag vänta på hennes sms eller ska jag kontakta henne innan? Det var en vecka sedan hon ringde nu...(= borde hon inte hört av sig vid det här laget).
    Och.
    Det finns plats eftersom några tackat nej så visst kan hon få komma även fast det känns konstigt att hon bjuder in sig själv. Jag skulle inte känna mig jätteobekväm om hon kom om jag säger så. Men borde jag säga nej, av princip. Vad tycker ni?

• Wiggy

Jag skulle inte bjuda henne! Speciellt när hon beter sig som hon gör. Be henne fara och flyga om hon inte kan bete sig vuxet.

• Moirie

Om du vill att ni ska vara vänner efter det här så kan du väl låta henne komma. Om inte finns det inget skäl att bjuda henne. Med tanke på hur hon betett sig och att hon inte skickat sms än så tror jag inte hon vill komma. Om det tar en massa energi från dig att vänta in henne så tycker jag du ska ta tjuren vid hornen och höra av dig till henne först, oavsett beslut.

• 090208

Jag hade sagt nej. Av princip. Och pga hur hon betett sig.

• JustMeAndMyLove

Jag hade pratat med henne, bett om en förklaring på hennes beteende. Om hon kan förstå och be om ursäkt vore det ju kul att bjuda henne om du känner att de är en vänskap värd att behålla. Men om hon inte förstår att hon betet sig omoget och illa, ja då är det väl ingen vänskap att hänga i julgran och då kan du lika gärna säga nej av principskäl :)

Hoppas det löser sig för dig!

• ElinDaniel

Denna tråden har hjälpt mig i liknande situation :) Pratade i telfon med en gammal barndomsvän nyligen. Då jag nämnde att vi skulle gifta oss sa hon med detsamma: Åh, är man bjuden...

Utan att bli ställd svarade jag lugnt att inga inbjudningar är utskickade än. Jag sa också att vi förmodligen bara bjuder närmaste släkten.

Så tack! ;)

Till dig som startade tråden: Hur har det gått för dig? Har det löst sig?

• Timba
    ElinDaniel skrev 2009-08-16 18:48:03 följande:
    Till dig som startade tråden: Hur har det gått för dig? Har det löst sig?
    Det har löst sig av sig självt, hon har inte hört av sig med sitt nummer (hon ville ha inbjudan pee sms) och giftermålet är om 3 veckor så nu är det garanterat no no OM hon hör av sig (vilket jag inte tror). Hon blev nog mest ledsen och sårad under samtaket men förstod nog sedan att hon inte ville komma på det sättet, genom att ha bjudit in sig själv.

Jag kommer väl att få äta upp det här i framtiden men det tar jag. Det känns bra som det är nu. Har däremot ångest över två andra kompisar som jag inte heller bjudit men som jag såhär i efterhand skulle ha skickat inbjudan till... men men. Lokalen är liten så det fungerar tyvär inte med att bjuda alla.

Tack för alla råd och synpunkter!!
  • MKAB

Jag har samma problem.folk bjuder in sig själva.och fast jag har sagt att det baa är dem närmsta så säger personen att hon ej ska dricka eller äta nåt utan bara varamed o dansa.o dessutom ta med sin pojkvän ...den tjatar resten av mina arbetskompisar..oohhhh blir så trött!!

• Moirie

Vad trist att hon tjatar fastän du sagt nej. Jag har svårt att förstå personer som gör så. Visst backar man om någon sagt att man inte är bjuden? Låter som hon mest tänker på sig själv, inte på er planering eller lokalens storlek eller vilka ni vill ha med.

MKAB skrev 2009-08-18 10:26:21 följande:
    Jag har samma problem.folk bjuder in sig själva.och fast jag har sagt att det baa är dem närmsta så säger personen att hon ej ska dricka eller äta nåt utan bara varamed o dansa.o dessutom ta med sin pojkvän ...den tjatar resten av mina arbetskompisar..oohhhh blir så trött!!
  • kikki kikki

förra året när jag skulle gifta mig skulle vi ha en liten lokal
    min jobbarkompis som var bjuden ringer och frågar om hon fick ta med sig sin 23 åriga dotter till kyrkan.
    jag svarar då att hon gärna får vara med i kyrkan men att det inte finns plats i lokalen vi skulle fika i efter vigseln (festen skulle vara i en annan lokal senare på kvällen)
    då svarar min jobbarkompis att "det gör inget för vi kan stå utanför och äta tårtan"
    jag höll på¨att svimma....ler....men jag sa till henne att vi har inte plats och att tårtan är beställd efter antal gäster och att någon kanske blir utan tårta då.
    men jag blev så paff av att hon sa så

Svar på tråden Min oinbjudna kompis bjöd in sig själv!