• Thuss

Hjälp! Vad heter dessa blommor?

Vad heter blomman med vita kronblad och svart i mitten? Och vad kallas det som man ofta virar runt brudbuketter? Bilder finns i mitt galleri.
    VÄLDIGT tacksam för all hjälp!

• Svar på tråden Hjälp! Vad heter dessa blommor?
  • popcorn o dip

Är det inte en Anemon? Hmm...

• KatjaB

en vallmo eller anemon, kolla med din lokala florist så hjälper de dig

• MilosMamma

Hon menade på den andra bilden och jag ser inte heller vad det är.
    Det är ju nån rot eller nått för det kryper fram grönt ur den, eller ån slags porslinsblomma av nått slag dom är ju inte bara gröna.. ?

passionsblomman skrev 2009-08-04 12:04:30 följande:
    Jo, det är Anemoner!Vad det är du menar mnan brukar vira runt buketter får du förklara lite mer.
  • passionsblomman

Tja, det är ju någon gren som skulle funka med bra precis vad som helst, och det är ju inget man "brukar" linda runt, det vanligaste är väl mUrgröna, Hjärtan på tråd och "Trollhassel" fast det ju är Ormhassel man oftast menar.

• KatjaB

tycker det på bild nr 2 ser ut att vara murgröna som man plockat bort alla blad på. och visst är det anemoner och inte vallmo, brist på kaffe så man piggnar till i mitt förra inlägg

• Thuss

Galet vad mycket bra svar, tack allihop! :D

• Divina73

Tack Passionsblomman, visste att du skulle lösa mysteriet!

• Cantaton

Hon är bra hon

Divina73 skrev 2009-08-05 00:56:30 följande:
    Tack Passionsblomman, visste att du skulle lösa mysteriet!
  • Soleirolia85

Jag tycker det som är virat runt ser ut som orkidérötter.

• cazan

Hehe....eftersom det är jag som har gjort buketten med det mystiska som är virat runt så kan jag lösa gåtan!
    Det är grenar från en clematis som jag tagit bort bladen från.

• cazan

...och nu hoppas jag för mitt liv att inlägget innan inte räknas som reklam för det var verkligen inte tanken!!

• passionsblomman

Det borde väl verkligen efter allas engagemang i det där "man brukar ha runt" räknas som ren upplysning!

Som sagt, "brukar" kan man ju knappast säga just vad gäller det materialet.
    cazan skrev 2009-08-07 10:55:58 följande:
    ...och nu hoppas jag för mitt liv att inlägget innan inte räknas som reklam för det var verkligen inte tanken!!
  • cazan

Haha, näe och jag har nog bara använt det en gång runt en bukett för det var det jag hittade i trädgården!

• shakynose

Är "ormhassel" mjuk? Trollhassel brukar väl inte gå att forma?

• MilosMamma

tyckte väl det var från nån blomma, det är snyggt med lite mordernare saker med, lite nytänkande!!

cazan skrev 2009-08-07 10:55:58 följande:
  • passionsblomman

Ormhassel är det alla kallar Trollhassel. Den har krulliga lockiga skruvar på grenarna. När den är färsk går den i viss mån att böja, men rätt begränsat.

Trollhassel är mer som långa pinnar som är lite vågiga, de går jättebra att böja om man vill.

shakynose skrev 2009-08-07 13:04:48 följande:
    Är "ormhassel" mjuk? Trollhassel brukar väl inte gå att forma?
Svar på tråden Hjälp! Vad heter dessa blommor?