• Tindre

Ni som gör egna festprogram, hjälp tack!

Hej tjejjor!

Jag vänder mig åter igen till er för att få råd och hjälp.

Vi håller på och klurar hur vi ska göra våra festprogram och stött på lite patrull. Planen var att vi skulle ha stående A4 och vika dem på mitten så att det blir ett högt avlångt festprogram. Nu när vi sitter och pysslar lite så märker jag att när man "slår runt" omslaget runt resten av festprogrammet (ytterligare ett A4 runt fyra andra A4 sidor) så ser man de innre sidorna.. Hänger ni med? Säg att det yttersta A4 ska vara grönt, så ser man de vita sidorna sticka fram... Visst är det ett klockrent "bridezilla problem" men hur har ni gjort/tänkt?
    Är det bara jag som kommer fundera på det eller är det någon av er som har en lösning?

Jag hoppas det finns någon som kan hjälpa mig med mitt obefintliga problem.

• Svar på tråden Ni som gör egna festprogram, hjälp tack!
  • Aleta

Ha inte vita blad inuti. Välj en färgnyans som inte ligger alltför långt ifrån omslaget och strunta i att det sticker ut.

Eller varför inte ha vita dukar så att bladen som sticker ut smälter ihop med duken. Den enda gången man ser det är ju om man detaljstuderar dukningen. Under middagen så är de antingen uppslagna eller undanstoppade.

De enda som kommer att möjligtvis reflektera över det är andra blivande brudpar som håller på med sina festprogram.

• KatjaB
    Tindre skrev 2009-08-01 22:33:54 följande:
    Där sa du något Katja! Men det är inte så att man stör sig på att de papprena som sitter "i" är mindre än de som är utanför... *klurar* Nej det kanske man inte gör.. Haha, snacka om skruv och mutter-nivå!
    Nej då, det tror jag absolut inte. Iofs tror jag inte att alla tänker på att pappren ens sticker ut, men jag är ju lite likadan och om jag själv vet om något så stör jag mig på det, haha.. iaf när det är saker jag gjort själv.
    Skaffade pappersskärare när jag skulle skära ut egen kakeldekor till badrummet, har efter det haft jättemycket nytta av den, speciellt nu när man ska göra inbjudningskort och allt.
  • Tindre

Tusen tack tjejer! Som vanligt kan man lita på er här på BT. Jag ska klura lite och prova hur det blir när man beskär bladen på insidan.

Åter igen - stor tack!

• Mrs4ever

Vi ska skära bladen på insidan, både på höjden och på sidan,
    det blir mycket snyggare tycker vi, ser mer bearbetat ut,
    men så är man ju perfektionist när det gäller vissa saker =)

• TesshjärtaFred

Vi tänker göra likadant, har köpt omslag och ska göra inlagorna själv, men jag fattar inte hur man ska göra.
    Alltså, vad använder man för program för att det ska bli rätt med sidorna? För när man viker pappren så blir det ju en annan ordningsföljd på sidorna. Fattar ni vad jag menar?

• Thuss
    TesshjärtaFred skrev 2009-08-02 20:35:03 följande:
    Vi tänker göra likadant, har köpt omslag och ska göra inlagorna själv, men jag fattar inte hur man ska göra. Alltså, vad använder man för program för att det ska bli rätt med sidorna? För när man viker pappren så blir det ju en annan ordningsföljd på sidorna. Fattar ni vad jag menar?
    Du får helt enkelt vika en "dummy" där du skriver vad som ska vara på vilken sida, så att du ser vilket innehåll som ska vara på vilka sidor.
  • Thuss

Proffsiga layoutprogram är att föredra, typ InDesign eller PageMaker (om det nu kan kallas proffsigt), eller Quark Express. Men det är lite väl mycket att sätta sig in i för en lekman.

Om du ska skära sidorna, tänk på att spara marginal för detta när du layoutar! (Så att det i slutändan blir samma marginal i höger- och vänsterkant på pappret.)

• Tindre
    Thuss skrev 2009-08-03 23:40:45 följande:
    Om du ska skära sidorna, tänk på att spara marginal för detta när du layoutar! (Så att det i slutändan blir samma marginal i höger- och vänsterkant på pappret.)
    Japp, jag har redan funderat lite på det så tack för tipset!
  • Flygande taxen

Inte direkt en lösning på TS problem. Men jag har själv funderat lite på samma sak, dvs. hur man ska göra när festprogrammen ska vika och läggas in i pärmen och då följaktligen kommer att sticka ut. Jag fundera lite på om man kanske inte skulle vika A4:orna utan helt enkelt klipppa av dom på mitten. Sen lägger man in dom lösa i det vikta omslaget (som gärna får vara liiite för stort för det) och nitar fast med snygga nitar någon mm in från kanten. Lite besvärligare att bläddra i ett sånt program kanske, men det då borde alla sidor hamna jämnt och rakt.
    Kanske man kan böja upp "ryggen" på programmet också lite då man lägger ut som, så de blir lättare att bläddra i.

Har inte riktigt bestämt mig ännu för hur jag ska göra, men jag tänkte dela med mig av mina idéer i alla fall :)

• piggelinbride

Vi hade också sådana festhäftet, stående A4, men vi struntade i att sidorna stack ut lite utanför omslaget.
    Vi orkade inte riktigt bry oss, och jag tror verkligen inte att någon av våra gäster tänkte på detta eller brydde sig.

Vi kände att det fanns viktigare saker att lägga energi på än just detta. Men har man tid och ork så klart det kanske blir snyggare om innersidorna inte sticker ut....men det är ju som sagt upp till var och en vad man prioriterar ;)

• Frulle

Vi hade också stående men man såg inte kanterna som du beskriver. Men kan du inte klippa lite då??

• Frulle

Eller om du lägger omslaget LITE mer åt ena hållet!? Då syns dom bara lite på baksidan! Och det kommer VERKLIGEN inte någon tänka på!

• Mammilon

Jag skrev och designade häftet själv och skickade det sedan till tryckeri för utskrift, då får man väldigt snygga, vikta, häftade och tillskurna häften, inga kanter som sticker ut och annat ofog. Om det nu ska vara perfekt...

• Mammilon

och, då behöver man inte heller oroa sig för att sidorna kommer i fel ordning, gör dem bara i den ordning de ska vara i häftet (1, 2, 3...) så fixar tryckeriet till att de kommer rätt på pappret (fanns nån fackterm för det där dom jag glömt).

• Jag och frugan

Mammilon: och hur mycket betalade du för det? Funderar på att göra det samma!

• Kirsto

Hur mycket pappret sticker ut beror på hur många sidor häftet har. Jag brukar ha omslaget 3 mm bredare än inlagorna för att slippa att det syns, jag är alldeles för papperstokig för att stå ut med sådana kanter. Om ni beställer papper från MAP kan de skära till omslagen från större ark (Riktigt prisvärt om man ska ha många) och då kan de skära omslagen lite större än A4. På så vis slipper man skära alla inlagorna istället.

Flygande taxen: Inte alls dumt tänkt, men jag tror att det är jättesvårt att få pappren att ligga precis rätt när du slår hål och nitar. Eller?

• Bluebride

våra kommer oxå sticka ut, men jag tycker inte det gör något.

Svar på tråden Ni som gör egna festprogram, hjälp tack!