• workou­tgirl
    Äldre 31 Jul 12:44
    2424 visningar
    3 svar
    3
    2424

    Borgerligt bröllop utomlands?

    Jag börjar få kalla fötter inför det här med hela bröllopsfesten. Har kollat runt på festlokaler där vi bor (stockholm) men hur jag än vrider och vänder på det kommer det bli skitdyrt. Nu har jag kollat lite och ett alternativ är ju att åka utomlands och gifta sig. Men hur går man tillväga?
    Finns det weddingplanners om man vill åka t ex till Italien, grekland eller spanien och gifta sig.
    jag kollade lite på Mallorca men där hittar jag bara info om att gifta sig i svenska kyrkan och det vill jag inte.

  • Svar på tråden Borgerligt bröllop utomlands?
  • grönkl­änning­medsva­rtspet­s
    Äldre 31 Jul 17:10
    #1

    Ska gifta oss i North Carolina, USA och rent tekniskt behöver man bara ansöka om hindersprövning här hemma i sverige. Själva vigselpappren visar man bara upp när man kommer hem och vill ha bröllopet reggat hos skatteverket. De brukar(ingen garanti dock) godkänna alla vigslar så länge personen som viger er är certifierat att göra så i landet där ni gifter er. Om just själva planerandet skulle jag vända mig till en resebyrå, de har säkert fått förfrågningar om sånt här tidigare. Speciellt om man samordnar bröllopet och bröllopsresan.

    Kan bara säga "I hear ya" när det gäller kostnaden. Bara flygbiljettern kommer ju gå på en bra summa. Även om vi bara betalar för oss själva och mina föräldrar. Men det är aldrig nån som påstått att bröllop är billigt;)

  • grönkl­änning­medsva­rtspet­s
    Äldre 31 Jul 17:12
    #2

    glömde ju säga att man ju faktiskt inte behöver kolla om personen i fråga är certifierad. Är personen inte det så är det ju abra gå till rådhuset och göra en snabbvigsel som tar typ 5 minuter på kontoret, för att få det att gillas i sverige:P

  • sici
    Äldre 1 Aug 12:54
    #3

    costeira travel anordnar vigsel i Italien för ca 10000 kr.
    Även fritidsresor har vigslar i Italien.
    Vi skriver papperna i sverige och har vår egen ceremoni på Sicilien

Svar på tråden Borgerligt bröllop utomlands?