• Mamli

    Hjälp med PRV!!

    Har 2frågor.

    Ska ta min farmors namn som ogift när vi gifter oss så jag ska byta till det nu.

    1 Enligt PRV så ska jag skriva in mitt namn, personnummer, mitt nya namn och belopp som meddelande när jag betalar via plusgiro. Men hur ska jag få plats med allt detta????

    2 Funderar nu på att behålla mitt nuvarande efternman som mellannamn. Men på deras blankett ska jag fylla i vad jag heter nu och det nya efternamnet jag vill ha. Hur ska jag få behålla mitt namn som mellannamn??

    Papprena måste in snart så är jätte tacksam för den hjälp jag kan få. Gärna av någon som gjort detta förut.

    Betalning och behålla mitt efternamn som mellannamn.

  • Svar på tråden Hjälp med PRV!!
  • Kennethsdotter

    Är du säker på att du måste betala för att ta din farmors efternamn?Vi pratade med skatteverket idag-ska ta min sambos morföräldrars efternamn o det var helt ok utan nån betalning.Tror bara det är när man hittar på nåt eget som man får betala..O min sambo ville oxå behålla sitt nuvarande efternamn som mellannamn-men eftersom båda hans föräldrar bär det namnet så går det inte!!Verkligen en djungel det här med namn..lycka till!! = )

  • Tojk

    Njea.. du fyller väl i hur du betalar och vilket belopp i själva pappret du skickar in.
    Ditt namn, personernr och vilket namn du önskar är det du fyller i som medelande när du betalar.

    Det är knepigt det där, för jag jag för något år sedan var i kontakt med dem att ta ett gamalt släkt namn så skulle det kosta lika mycket som om jag skulle ta ett helt nytt namn. Samt att man skulle skicka med papper på att det var ett gamalt släktnamn. Men det kanske är ändrat nu ?

  • Mamli

    nä de är fortfarande massa papper. personbevis på mig, min pappa, farmor och utdrag ur en födelsebok på farmor

    Men alla paper är fixade, det enda är att jag inte får plats med det jag ska få plats med och att de står bara vad jag vill ha som nytt namn, inte lägga till nytt efternman och behålla mitt.

    Ska jag behålla de? Vad låter bäst??

    Malin Elisabeth Brügg Berg
    Malin Elisabeth Berg

  • Mammilon

    Ja, skippa mellannamn, det låter bökigt. Du kan säkert få plats med hela refensen vid betalning, men har du inte fått något referensnummer på din ansökan du kan använda? Det fick jag.

  • Mamli

    referensnummer?
    nej nej...inget sånt. Bara skrivit ut papprena från datorn som jag ska fylla i. ska betala summan samma dag som jag skickar in papprena då de inte går igenom de förrän man har betalat.

    tänkte d ekunde vara kul att behålla namnet, ovanligt och man använder de ju aldrig.

  • Tojk

    De tar emot ansökan för in den och skickar ut ett brev där du då får ett referensnr för att underlätta kommunikation mellan er. De behandlar dock inte din ansökan förrens de fått in pengarna

  • Mamli

    så jag skickar in papprena och väntar med betalningen tills jag får ett papper av dom?

Svar på tråden Hjälp med PRV!!