• noodi

    Hur gör man med leg vid namnbyte?

    Jag ska byta efternamn, när,var och hur ska man ansöka om nytt ID-kort?
    Och när träder det nya efternamnet i kraft?
    Har skickat in namnändring, och jag gifter mig den 5 september.
    Måste skicka in för barnen också, för dom hänger väl inte med automatiskt vad jag fått höra så. :)

  • Svar på tråden Hur gör man med leg vid namnbyte?
  • SommarNoll9

    Jag har förstått att papper om nytt id-kort och sånt skickas hem när namnändringen är registrerad. Men sedan för typ H&M-kort, Lindex-kort och sådana kort får man fixa själv.

  • mittid

    Efter utsatt datum får du automatiskt papper om namnändringen från skattekontoret.

  • PennyJenny

    När ni gift er skickar vigselförrättaren in pappren till skattemyndigheten om att vigsel ägt rum. Då ändras uppgifterna i folkbokföringen och ni står som gifta istället och din namnändring går igenom. Du får ut ett nytt personbevis med posten (om du har e-legitimation kan du gå in och hämta ut ett nytt själv om du vet, tex via telefonsamtal, att ändringen är gjort) så du vet när det har gått igenom. När ändringen har gått igenom får du om du har körkort automatiskt ut papper för att ansöka om nytt, om det kommer per automatik även för andra id-kort vet jag inte.

    Du kan inte göra nya id-handlingar eller pass innan ändringen har gått igenom. Barnen beror sig väl lite på hur deras namnändring går till. Om de tar sin pappas namn så kan ni kanske göra den innan, men om det är att ändra till ett namn som blir giltigt först i och med vigseln (tex nytt namn eller att du tar hans) är det nog samma sak som med dig.

    Bäst besked får du nog genom att ringa folkbokföringen och fråga.

  • Ore

    Det nya namnet träder i kraft efter att vigseln har registrerat. För oss tog det ungefär en vecka, vår vigselförrättare skickade in dokumenten direkt.

    Jag märkte ändringen när jag var inne på internetbanken en vecka efter vigseln, de hade uppdaterat mitt namn automatiskt.

    Papper om nytt körkort kom hem automatiskt några dagar senare, liksom papper om namnändringen. Pass och bankkort fick jag ändra på egen hand. Kundkort som inte är kopplade till någon typ av betalning har jag inte brytt mig om att byta ut.

  • Bondbönan

    Jag och min blivande har sedan år tillbaka bestämt att vi vill ha min mors flicknamn båda två. Detta visade sig vara lite krångligare än väntat. Först måste jag byta till detta namn för att vi sedan ska kunna heta det båda två. Det visade sig kosta 1500:- + att jag fick specialbeställa personbevis och utdrag ur folkbokföringen att min mamma verkligen är min mamma. Sedan tar nambytet fem veckor + ev. ytterligare fem veckor om namnet måste kungöras i tidningen! (detta gäller främst om man har hittat på namnet själv)

    Verkar lättare att ta sin mans namn, men det är ju mer rättvist om båda måste byta!

  • älskarlivet

    Lindexkortet kom automatiskt!
    Papper om körkort skickas hem.
    Kontokort måste man fixa själv, likaså passet.


    SommarNoll9 skrev 2009-07-28 08:39:10 följande:
    Jag har förstått att papper om nytt id-kort och sånt skickas hem när namnändringen är registrerad. Men sedan för typ H&M-kort, Lindex-kort och sådana kort får man fixa själv.
  • SommarNoll9
    älskarlivet skrev 2009-07-28 09:35:41 följande:
    Lindexkortet kom automatiskt!Papper om körkort skickas hem.Kontokort måste man fixa själv, likaså passet.
    Okej! Låter bra.
Svar på tråden Hur gör man med leg vid namnbyte?