2BMrs skrev 2009-08-11 12:08:45 följande:
Har han lovat att följa med så får han väl för fanken göra det med. Frågan där är ju om hans vänner ifrån england är viktigare än vad du är? Svaret är ju givet om han hellre träffar dom. Tycker jag iaf! Ni kan ju gå på festen ett par timmar, sedan träffa hans vänner. Eller som du sa, träffa dom på söndagen.
Fast saker och ting händer ju, planer kan ändras. Och jag tycker inte riktigt att det handlar om ifall TS är viktigare än vännerna, utan i så fall om sambons löfte till henne. Och det händer ju saker. Några vänner dyker oförhappandes upp och han vill gärna träffa dem. För mig handlar det då inte om ifall TS är viktigare, utan om löftet till TS är viktigare. I annat fall kan man ju vända på det, är TSs vän viktigare än hans vänner? Bara för att planen varit att gå på TS väns 30-års fest, kan den då inte ändras om något annat händer?
Men i grund och botten handlar det om att prata om hur man ser på sånt här generellt och hur man agerar. Man kan inte ta för givet att andra ser på saker och ting på samma sätt som en själv och att det som är viktigt för mig per automatik är viktigt för andra. Man måste prata om det och komma överens om hur man gör. Lite generella regler för ens gemensamma liv. Vi har en kalender i köket tex med 3 fält. Ett för oss vardera och ett gemensamt. Står det saker på gemenesamma fältet så pratar vi med varandra först innan man ändrar på planer. Och vice versa, står det något i makens kolumn är det inte mig fritt att boka in oss på något gemensamt utan att prata om det.
Samma sak gäller hur man väljer att fira jul, födelsedagar osv. Vi har tydligt bestämt att den vars familj det är ansvarar för ev present. Vi måste inte följa med på alla födelsedagsfirande i respektive familjer.
Har man pratat om det minskar risken för missförstånd. Och tänk på att man måste kompromissa. Bara för att du ser på sakerna på ett sätt betyder ju inte det att det är rätt. Visst kan du fortfarande känna en viss besvikelse ändå inför vissa saker, men man måste ju acceptera att ibland gör man saker på ett annat sätt än man själv föredrar för det är så det funkar i förhållande.