• Mamli

brudtärna?

först skulle vi ha brudtärna och bestman, men killen känner att han inte har nån han vill ha. så vi tänkte att min syster skulle bara komma upp och hålla min bukett. men känns lite som att de skulle vara nåt att ha brudfölje.

kan man ha bara en brudtärna som går bakom, som sen sätter sig och sen ställer sig för att hålla buketten?

vill ja att hon följer färgtemat och de är rött och vitt. man ska ju inte ha rött på bröllop men skulle hon kunna ha de?

de svåra med allt är att hon kommer vara i 6månaden så hon kommer ha mage.

vet inte alls hur vi ska göra...
    sen ska jag även rulla upp håret på spolar och ut till köpcentrumet för sminkning....kan jag med att gå dit med spolar i håret, folk kommer ju glo och tycka jag är dum i huvet.

• Svar på tråden brudtärna?
  • Mamli

vet nån vart man kan hitta röda skor?
    som inte kostar massor, om de är från internet så en svensk sida och inte högre klack än 5cm???

• Söderlundskan

Hmm, min tärna komm erha vinrött hon.. det kan väl inte göra så mycket vikken färg, e inte emr nå om traditioner o så lr? Det enda jga lyssnar på vad gäller färg o så, det e ju at min tärna int eska ha vit klänning =) men hur man gör det e väl från person till person kan jag tänka.

• Igia

På matildas fest kan ni beställa skor i vilken färg ni vill och hur klack man vill.
    Klart att hon kan ha rött. Mina tärnor kommer att ha svart...
    Jag tycker ni kan ha en tärna bara. Har varit på bröllop då det bara varit en tärna med i följet. Kan ni inte ha en stol där framme åt henne att sitta på?

• ElinDaniel

Hejsan!

Det är erat bröllop, o ni ska ha det precis som ni vill ha det!

Jag tycker inte färgen på klänningen spelar någon roll. Traditionen sägeer annat, men det är vanligt med rött i kyrkan. Har sett brudtärnor som har svart också!

Brudtärna kan ni absolut ha, utan krav på bestman. Är vigseln inte så lång tycker jag att det kan va fint om hon stor brevid hela tiden.

Att hon kommer ha mage är bara sött. Jobbigt för henne kanske... Men om hon har sköna skor och en klänning som passar, kan de bara bli vackert!!!

Det är en ära att va tärna, så uppoffringen att stå en liten stund brukar gå bra :)

Angående spolar i huvudet. Ta en sjal över håret, så kollar färre. Annars, titta tillbaka o säg: Jag ska gifta mig idag :) Bry dig mest om va du vill! MItt råd... ;) Lycka till!

• Mammilon

Varför kan man inte ha rött? Klart att du kan, och även bara ha en tärna, det spelar väl ingen roll. Om hon sitter eller står under vigseln kan ju också kvitta (sitta kan vara bra bra, säger jag som stod och svimmade som tärna en gång). Och om folk har åsikter om dina hårspolar, låt dem ha det, det måste väl ändå ses som ett världsligt problem. De kommer nog att fatta vad som är på gång ändå...

• Pingstdagen2010

Min kille har ingen bestman. Jag kommer att ha en tärna som håller min brudbukett men hon kommer att stå vid altaret och vänta på oss. Man behöver inte ha något stort brudfölje, eftersom det inte är någon svensktradition. I USA har man stora brudföljen men jag tycker att brudparet kommer i skymundan då man har ett helt harem efter sig!

• Mamli

hon hade en röd klänning hemma som hon kan ha, så saken är klar

Titta på mathildas fest men tycker faktiskt de är för dyrt för en färg jag inte ens vet om de stämmer med det jag ser.
    Vill ju gärna ha skor under 400kr om jag inte får pröva dem innan. med porto blir de ju ännu dyrare på mathildas.

hon kommer gå bakom oss, sen säta sig och sen ställa sig upp för att hålla min bukett. hon kommer givetvis ha sin egna bukett när hon går med oss i gången.

• Igia

Jag har bästllt där och supernöjd iaf. De färger jag har sett stämmer mkt bra överrens. För mig passade det bra då jag fick en måttbeställd sko för mina fötter stämmer inte med skomått i allmänhet. Dessutom får man byta om man inte är nöjd. Men man gör som man vill och det var bara ett förslag.

• Mamli

okey vad bra, men tycker fortfarande att de kostar lite för mycket. vi har ett enkelt och fint bröllop och de som ska kosta är min klänning och mitt löshår. så lägga 560kr på skor...nä de gör jag inte.

• Mamli

funderar på om hon kanske ska gå in före oss, går sakta och sen sätter sig och då går vi?

eftersom hon ändå ska sitta så kanske de blir smidigare så inte alla tittar när hon sätetr sig meddans vi precis ställer oss vid altaret.

• Martinaa

Jag var ensam tärna på två av mina bröders bröllop. Gick med dem in, bakom dem. Fick då hålla brudens bukett under ringväxling. Så visst kan man ha en ensam tärna! :)

• Mamli

vad kan tärnan ha över klänningen?
    är ju i december...

• grönklänningmedsvartspets

mantel är jättefint att ha som "ytterplagg"!det finns massor olika att välja bland, känner man nån som syr eller om man syr själv så finns det många bra mönster att köpa i tygaffären.

vad gäller tärna så kan man absolut ha en ensam tärna. Eftersom hon ska sitta så håller jag helt med om att hon borde gå in först. Det är ju på brudparet man ska titta men går det en tärna bakom får ju hon lite av uppmärksamheten.. bättre att hon får sin del uppmärksamhet först:)

• gumzan

Förr så betydde det att man hade haft "ihop det med brudgummen" om man bar rött på ett bröllop.
    Men nu hålls det inte så hårt på den reglen direkt:)
    Jag var tärna och hade vinrött på min M2B bäste väns bröllop och jag definitivt inte haft ihop de med honom.

• Mammilon

Varför skulle någon, förr (som det heter), ha kommit på ett bröllop och skyltat med att man haft ihop det med brudgummen? Verkar vara kvalificerat trams tycker jag, i stil med att man druknar om man badar efter maten. Och förr förresten, var det inte då alla var oskuld på bröllopsnatten?

• Humlan66

är det nån som haft brudfölje som gått FÖRE brudparet ?

• gumzan

Tja inte vet jag men nån MYT tror jag nog inte att det är, mer en "skrämsel" grej från gamla tider.
    Förr i tiden som det nu heter så fick man faktiskt inte bära rött i kyrkan. Min morfar när han komfimerades blev hemskickad för att han hade röd slips. Visst det är länge sen men ändå.

Mammilon skrev 2009-08-04 15:38:45 följande:
    Varför skulle någon, förr (som det heter), ha kommit på ett bröllop och skyltat med att man haft ihop det med brudgummen? Verkar vara kvalificerat trams tycker jag, i stil med att man druknar om man badar efter maten. Och förr förresten, var det inte då alla var oskuld på bröllopsnatten?
Svar på tråden brudtärna?