• Carla77

Ingen möhippa...

Sitter bara och funderar..ska gifta mig på Mallorca i augusti.
    När vi berättade för våra vänner om detta så sa det att de som kunde komma skulle och naturligtvis skulle de hitta på ngt tok för oss...
    Idag har det fortfarande inte hänt ngt och ingen verkar bry sig alls om att vi ska gifta oss.
    Och nu kommer säkert ni skriva att de bara luras men jag känner dem för väl för det! De LURAS INTE! Det kommer inte ske ngt!
    Jag har alltid uppvaktat dem och fixat fina fester när de fyllt jämnt osv..
    När jag fyllde 30 så fick jag en julblomma...(inget skramlande i gänget för mig alltså)
    Min sambo säger att jag ska inte bry mig för de har ju inte brytt sig om mig tidigare!
    Har jag rätt att vara ledsen?

• Svar på tråden Ingen möhippa...
  • Hawaiiii

Vi är nog flera i samma sits..jag gifter mig på lördag och det ser inte ut att bli någon hippa för min del. Lite trist förstås, m2b hade en alldeles fantastisk svensexa.

• Leje

Är oxå en sån som fixar fester & uppvaktar mm. Jag gifter mig på lördag & jag tror helt enkelt dom glömt och sen kommer att komma på "ja just det en möhippa med tjejerna hade kanske varit kul.." Vet att JAG aldrig kommer missa något sånt iaf!

• ElinDaniel

Hejsan!! Jag ansluter mig till "fixarna". Är den som ordnar, hör av mig och skickar omtanke... Skönt att se att det finns fler som har det likadant. Så lätt att tro att alla andra har vänner huggna i sten...

Nu dröjer det innan jag ska gifta mig, men vet att mina brudtärnor iaf kommer göra något...

Det råd jag kan ge dig, du ledsamma brud, är att unna dig själv något du gillar. Gå på massage eller hys in dig i en bubbelpool. Ta med dig npn o gå ut o shoppa en klänning, o låt kompisen, mamma eller någon annan bjuda på middag.

Ta en drink, sätt dig ner här och snacka med oss andra snällisar ;)

Kramar

• Aeternum

Det är så tråkigt att höra! Och såklart har du rätt att vara besviken arg & ledsen. Men tyvärr är det väl så... den som är den som alltid ställer upp & fixar för andra får inget tillbaka... Jag är också den som alltid fixat för andra, alltid kommit ihåg att gratta. Medans jag allt för ofta blivit uppringd på födelsedagen av kompisar som sagt att de skulle komma men helt plötsligt ändrat sina planer. Eller fått sms dagen efteråt med ett försenat grattis. Jag satte ner foten & sa ifrån till mina närmaste & de tog inte alls illa upp utan istället höll de med om att de alltid förväntade sig att jag skulle fixa medans de fick lite dåligt samvete... Och det blev faktiskt bättre!
    Min största oro inför bröllopet är just att jag inte ska få ngn hippa, men har numera mer lojala vänner runt mig & är ganska så säkra på att de kommer ordna något!
    Var inte rädd för att ta upp frågan hos dina vänner. Eller så säger du som det är, att du är rädd för att du blivit bortglömd & eftersom du ändå vill ha något kanske alla tjejer kan komma hem till dig bara för en liten tjejkväll? Kan de då inte komma på någon överraskning för dig är de definitivt inte värda din vänskap!
    Lycka till!

• mittid

Så klart du har rätt att känna besvikelse... Du brukar ju fixa för andra och nu står du utan deras engagemang!

Det kan finnas en ovana hos dem... den att de aldrig behöver dra igång något, eftersom det alltid är någon annan som ser till att det blir av.... just det, Du! Nu är du ju inte tillgänglig för att dra igång något och då väntar alla andra på att "någon annan" tar initiativet... och så blir det ingenting!!!

Vet inte om det är någon "tröst" direkt att de kanske är bortskämda... för utifrån ditt perspektiv så är det ju fortfarande så att det är elakt. Snudd på oförskämt tycker jag, att ta emot och inte ge tillbaka när det står någon annan på "firarlistan"... Då bör man kanske se till att avsäga sig uppvaktning när man står på tur för det... för att man själv är så jä.....a laaaat helt enkelt!

Hoppas du kan komma över detta... och sen kanske du ska överväga om du i framtiden skall engagera dig så mycket för andra... det är bra om det är ömsesidigt... annars är det inte bra!

• lovvydovvy

Har inte läst svaren i tråden men måste säga att när du valt att lägga ditt bröllop på mallorca så utesluter du ju dina vänner från det hela. Är ju inte många som vill lägga pengar på en resa dit på grund av ett bröllop. Personligen skulle jag inte engagera mig i en väns bröllop om jag inte kunde fira det med henne och därför ej heller fixa en hippa. Väljer man att fly landet väljer man även att fly allt runt om kring.

• Hjartafró
    lovvydovvy skrev 2009-07-28 22:12:47 följande:
    Har inte läst svaren i tråden men måste säga att när du valt att lägga ditt bröllop på mallorca så utesluter du ju dina vänner från det hela. Är ju inte många som vill lägga pengar på en resa dit på grund av ett bröllop. Personligen skulle jag inte engagera mig i en väns bröllop om jag inte kunde fira det med henne och därför ej heller fixa en hippa. Väljer man att fly landet väljer man även att fly allt runt om kring.
    Måste nog hålla med. Om jag inte blir bjuden till en väns bröllop (nu vet jag ju inte om de kanske ändå är bjudna) så tolkar jag det som att min uppvaktning inte är så viktig, och då ska det mycket till för att jag skulle engagera mig i en möhippa, och då är hag ändå en "fixare" i vanliga fall.

Om du "förväntar" dig en möhippa så får du nog helt enkelt påpeka det för dina vänner....
  • Silla69

Håller med..

Flyr man så tycker jag oxå att man inte ska ha någon möhippa.

Hjartafró skrev 2009-07-28 22:24:50 följande:
    Måste nog hålla med. Om jag inte blir bjuden till en väns bröllop (nu vet jag ju inte om de kanske ändå är bjudna) så tolkar jag det som att min uppvaktning inte är så viktig, och då ska det mycket till för att jag skulle engagera mig i en möhippa, och då är hag ändå en "fixare" i vanliga fall.Om du "förväntar" dig en möhippa så får du nog helt enkelt påpeka det för dina vänner....
  • SecretOne

Min allra äldsta kompis sa till mig flera år innan hon gifte sig att hon inte trodde att hon skulle få en möhippa när hon väl gifter sig eftersom hennes vänner inte känner varandra. Och hon tyckte att det var jättetråkigt. De orden kom jag ihåg och naturligtvis ordnade vi en möhippa för henne.

Kan du inte ge en hint till en nära vän, i stil med att "det enda tråkiga med att vi gifter oss på Mallorca är att det kanske inte blir någon möhippa, det hade varit så roligt...." Då börjar ni iallafall prata om det och det kanske kan få dem att rent ut sagt få tummen ur....

Som jag förstod det skulle ju de som kunde komma till vigseln? Då är det klart att de ska fixa en möhippa även om de inte kommer. Själv sitter jag och är nervös på soffan hemma, sambon är på svensexa ikväll, och jag själv är lite nervös för om det blir något för min del.... Är också en av de där "fixarna" för alla kompisar.

• Sommarbrud2010

Om någon av mina vänner skulle resa utomlands och gifta sig så skulle jag nog tolka det som att hon ville "fly fältet" och de vanliga traditionerna kring bröllop. Om det är ett litet bröllop med endast närmaste släkten som närvarar så kan jag förstå om dina vänner inte har arrangerat en möhippa då de inte ska komma på bröllopet. Tråkigt om du hade förväntat dig det (jag känner ju inte till alla detaljer) men jag kan nog förstå att dina vänner inte anordnar någon hippa. Hoppas att ni ändå kan fira med era vänner när ni kommer hem.

• Kallemero79

Jag gifter mig oxå på lördag och är ganska så säker på att jag inte kommer bli hippad av mina vänner.

• Carla77

Vi har bjudit alla våra vänner till Mallorca! Och för de som inte vill komma dit så har vi bjudit in till en fest sen när vi kommer hem! Så alla är bjudna men visst förstår jag om de inte har råd att komma till Mallis. Därför arrangerar vi festen efteråt.
    Anledningen till att vi gifter oss utomlands är att min MB" har släkt där och vi kände att vi är mer "strand människor"!
    Struntar i en möhippa nu men man känner sig inte så uppskattad då folk skickar ett sms med ett grattis och du kan väl visa bilder sen....

Svar på tråden Ingen möhippa...