• sarasarasara

Morgongåva till mannen-whiskey?

Jag funderar på att köpa en flaska mackmyra till min m2b i morgongåva. Eller är det tråkigt? Han gillar ju whiskey, och är svår att köpa presenter till. Eller har ni några andra tips?

• Svar på tråden Morgongåva till mannen-whiskey?
  • jantingstrom

Mackmyra whiskyn är lite överreklamerad. finns de som är både bättre och mer prisvärda. mycket hänger på vilken stil man gillar.

Whiskyglas är trevligt, kan rekommendera "Riedel single malt" glas. lite dyra och har en lite udda form, men höjer smakkänslan i drycken.

• 4ever2

Kan precis som jantingstrom rekommendera Riedels whiskyglas. Vill man ge något lite uda så kan man visst köpa aktier och bli delägare i Grythyttan Whisky, ett bolag som är på väg att starta upp och som kommer komma ut med en egen whisky.

• kikel

Varför inte en whisky upplevelse i Skotland? Du får lätt en retur biljet till skotland för ca 500kr jag åker hela tiden fram och tillbaka

• KatjaB

hahaha

Sundance skrev 2009-07-27 17:25:43 följande:
    Fast egentligen fattar jag inte varför vi tjejer håller på med detta. Snackade med en tjej som nyss gift sig och sa "vilket fint halsband du har". "Tack, det fick jag av Henrik i morgongåva". "Åh, va fint! Vad fick han av dig då?". "Inget! Han fick ju mig". Så rätt och så bra egentligen!
    min sambo gillar whiskey och favoriten är Laphroaig (stavas det så?), men det har han fått i födelsedagspresent nån gång o så, så då får han inte det i morgongåva. Däremot har jag funderingar på två olika morgongåvor, nr 1, whiskeyprovningskväll, brukar ju årligen finnas såna tillställningar.
    nr 2, en hyrd vinrad från vingård i frankrike ett år, då han får en låda av deras vin också
  • Anniis

Jag ska ge min biljetter till en Arsenalmatch i London och en whiskey:)

Räknar med att han betalar resan till London *skrattar*

• jantingstrom

gillar han Laphroaig så är Lagavulin eller Ardbeg några riktigt trevliga alternativ, Lagavulin 16 år, är lite dyrare, men han kommer garanterat gilla den :)

KatjaB skrev 2009-10-01 17:37:49 följande:
    hahaha
    min sambo gillar whiskey och favoriten är Laphroaig (stavas det så?), men det har han fått i födelsedagspresent nån gång o så, så då får han inte det i morgongåva. Däremot har jag funderingar på två olika morgongåvor, nr 1, whiskeyprovningskväll, brukar ju årligen finnas såna tillställningar. nr 2, en hyrd vinrad från vingård i frankrike ett år, då han får en låda av deras vin också
  • Nordiskbrud

Tycker att det är en bra present Macmyra har väl även så att man kan köpa in sig på en tunna och få whiskyn när den mognat, under tiden får man "följa" med i processen och de brukar även erbjuda möjligheter att komma dit på provsmakning (om jag inte minns helt fel...)
    Min blivande har börjat intressera sig lite för vin så han ska få en vinrad i morgongåva. Planen är även att vi då även ska passa på att åka dit på en weekend senare under året.

• jofmanytalents

Kanske inte riktigt passar in här men fattar alla m2b´s att man vill ha/förväntar sig en morgongåva?
    Skulle ju vara kul att bli överraskad utan att behöva ge pikar om det först...

• KatjaB

ja, men det är ju lagavulin jag menar förstås, hehe.. blandar alltid ihop de där två.. laphroaig är den jag köpt när jag varit lite mer snål, hehe.. den är ju lite billigare

jantingstrom skrev 2009-10-01 18:37:18 följande:
    gillar han Laphroaig så är Lagavulin eller Ardbeg några riktigt trevliga alternativ, Lagavulin 16 år, är lite dyrare, men han kommer garanterat gilla den :)
  • Nippran
    jantingstrom skrev 2009-10-01 17:14:47 följande:
    Mackmyra whiskyn är lite överreklamerad. finns de som är både bättre och mer prisvärda. mycket hänger på vilken stil man gillar.Whiskyglas är trevligt, kan rekommendera "Riedel single malt" glas. lite dyra och har en lite udda form, men höjer smakkänslan i drycken.
    Lite nyfiken på var man kan hitta sådana glas...
  • KatjaB

nja, jag tog inget för givet utan frågade om vi kanske ska ha en maxgräns för morgongåvan till varandra. Simon (min sambo)undrade då VAD en morgongåva är och om inte det betyder att jag ska få typ ett slott av honom, varpå jag kontrade att jag behöver inget slott, en porsche duger bra, hehe.
    Så nu har vi bestämt en maxgräns på dryga tusenlappen till varandra i morgongåva.

jofmanytalents skrev 2009-10-01 21:45:38 följande:
    Kanske inte riktigt passar in här men fattar alla m2b´s att man vill ha/förväntar sig en morgongåva?Skulle ju vara kul att bli överraskad utan att behöva ge pikar om det först...
  • jantingstrom

he he.. du dricker inte whisky själv antar jag....

KatjaB skrev 2009-10-01 22:21:56 följande:
    ja, men det är ju lagavulin jag menar förstås, hehe.. blandar alltid ihop de där två.. laphroaig är den jag köpt när jag varit lite mer snål, hehe.. den är ju lite billigare
  • KatjaB

hur kan du tro det
    hehe.. helt rätt. Jag dricker för det mesta rödvin, favoriten är Roodeberg.

jantingstrom skrev 2009-10-01 22:26:20 följande:
    he he.. du dricker inte whisky själv antar jag....
  • passionsblomman

Jag med! Jag behöver till mig själv och min Tullamore dew

Hur dyra är de lite mer preciserat?

TS, vad som helst som är givet med omtanke och som prickar in något som mottagaren gillar är ju fint!
    Alltså borde en god Whiskey bli uppskattad:

Det värsta som finns är "skrytpresenter" med gåvor som "alla" vet är as-dyra och fiiiina, men man glömde att mottagaren är allergisk/alkoholist/vegetarian eller vad det nu kan vara som istället gör presenten till ett pinsamt misstag.

Som att ge svärfar som inte kan simma badbrallor typ.
    Då spelar det ingen roll om de så vore sydda med guldtråd.

Nippran skrev 2009-10-01 22:26:12 följande:
  • jantingstrom

Cervera Säljer dom. det är väl dom som är mest spridda över landet, annars NK i Göteborg, säckert stockholm oxå.

kostar ca 315kr/st. Jag lyckades förhandla till mig 15% när jag köpte 16st. blandade Riedelglas på ett bräde. så skall ni ha lite mer än 2 så fråga om ni får rabatt.

Nippran skrev 2009-10-01 22:26:12 följande:
  • jantingstrom

jo just det, Riedel har olika serier, den serien som jag referar till är "Vinum" serien.

• Nippran

jantingström: Tackar så jättemycket!!

• jantingstrom

Enlite känsla jaghade bara ... Roodeberg är trevligt, nu låter det nästan som jag jobbade för riedel, men kolla in deras Merlot glas oxå passar bra till Roodeberg , brukar finnas i typ4-pack för relativt vettiga pengar.

//J

KatjaB skrev 2009-10-01 22:41:19 följande:
    hur kan du tro det hehe.. helt rätt. Jag dricker för det mesta rödvin, favoriten är Roodeberg.
Svar på tråden Morgongåva till mannen-whiskey?