• Boomtown

Är det ingen mer än vi som tycker det är pinsamt att säga önskelista?

Folk har börjat fråga oss vad vi önskar oss i bröllopspresent. Och det visste vi ju skulle komma. Men vi båda tycker att det är skitpinsamt. Vi vill helst ha pengar till bröllopsresan. Visst det är väl bara att klämma ur sig, men det var gubben som tog emot samtalen och då blev han så blyg så han sa att han visste inte. Kul att ringa upp: hej hur e´läget? Föressten vi önskar oss pengar. Jag tycker sånt är jättepinsamt även vid födelsedagar och jul o sånt kan jag ju tillägga. Hur har ni gjort? Ingen som känner på samma sätt? På ett sätt så är det ju lättare att köpa en present för då behöver det inte framkomma hur mycket det är värt. Det blir lite mer tydligt dåvi önskar oss pengar. Vi bryr oss INTE om summan, tänkte bara att det blev pinsamt för gästen.

Hihi, men spännande är det. Snart är det dags.

• Svar på tråden Är det ingen mer än vi som tycker det är pinsamt att säga önskelista?
  • en dröm blir sann

Vi skrev:

Många har redan ställt frågan vad vi önskar oss denna dag och svaret är entydigt- inga saker.

Vi har nu levt tilsammans i dryga 10år(!) och köksskåpen börjar bli fulle till bredden. Det vi önskar oss är kort och gott ett bidrag till vår kommande bröllopsresa. För att det inte skall bli alldeles för enkelt har vi skaffat oss en kista och likt fångarna på fortet vil vi försöka fylla denna med guldpengar!

Vi är väldigt tacksamma för alla som valt att komma till festen och vet att det för många är förknippat med stora kostnader. Därfor är vi inte alls intresserade av storleken på den eventuella gåvan utan enbart att få veta totala beloppet. Ett trevligt kort från våra gäster skulle vi dock uppskatta.

Har fått en del postitiva komentarer efter detta utskick
    Att tilägga kan jag säga att en del har ganska långt att resa. Så att de kommer är present i sig!!!!

• KatjaB
    Aleta skrev 2009-07-25 19:33:04 följande:
    Fixa så att de kan ge anonyma bidrag. T ex en stor skattkista på festen att lägga kuvert i. Säg även att de gärna kan lägga anonymt och ge ett litet gratulationskort separat.
    var på ett bröllop där de gjorde så, tyckte kistan var lite väl stor och alla kuverten såg bara futtiga ut där i. Dessutom gick den där kistan runt borden precis som kollekten i kyrkan förr.. tyckte hela upplägget var pinsamt faktiskt, vi hade gjort en presentkorg med vin, praliner och ostar och där hade vi även med ett kuvert med pengar i. Och så känns ju iallafall för mig som mer att jag väljer att ge nåt som jag vill ge och som jag tror att brudparet skulle uppskatta.
    Men att ha en kista kringskickandes som rena tiggerier känns faktiskt rätt b.

Hoppas inte någon tar detta som ett påhopp, man kan ju absolut önska sig pengar, men det finns olika sätt att göra det på.

I båda sidor av släkten brukar folk alltid vid födelsedagar och jul o så fråga innan vad vi önskar oss. Vi har en del saker till hemmet som vi faktiskt vill ha, så bidrag till det, presentkort eller de faktiska sakerna vore ju kul att få, eller att få bidrag till bröllopsresa. dock har vi bestämt oss för en 4-dagars weekend till paris som bröllopsresa, så det blir ju inte världens dyraste resa och vi kommer att ha sparat ihop till det redan när vi gifter oss. Vill åka på bröllopsresa rätt snart efter bröllopet.
  • Mammilon

Kistan funkar väl, men skicka inte runt den! Annars tycker jag att det enklaste är att göra en önskelista (alt önska sig pengar) och låta en person ta hand om den. Sen skriver man ansvariges namn och nummer (eller ännu hellre email) i inbjudan (eller säger det när folk ringer), så kan gästerna själva välja om de vill ha hjälp med presenttips, du slipper svara på en fråga som kan vara pinsam och du slipper ett stressmoment i planeringen. Vi gjorde så, fick jättebra presenter, både sånt vi önskat och annat.

• en dröm blir sann

Vi skall självklart inte skicka rundt kistan!
    Hadde också tyckt illa om detta.

Den skall stå på en plats som alla går förbi, typ bredvid bordplaceringstavlan eller något. Och dessutom så skall vi höja bottnen i kistan så att det inte bara blir lite i botten. Har tänkt på detta!

Mne visst tror vi att någon kommer ge present också/istället. Och då får de gärna det.

• 20090822

Vi har en presentansvarig som vi gav numret till i inbjudan. Sen har hon också skickat ut ett mail till alla med lite info om att vi helst vill ha upplevelser och att hon kan samordna om folk vill gå ihop och sådär. Jag hoppas att det kommer funka bra och att våra kära gäster gillar upplägget.

• KatjaB

en dröm blir sann skrev 2009-07-30 12:09:49 följande:

Vi skall självklart inte skicka rundt kistan!Hadde också tyckt illa om detta.Den skall stå på en plats som alla går förbi, typ bredvid bordplaceringstavlan eller något. Och dessutom så skall vi höja bottnen i kistan så att det inte bara blir lite i botten. Har tänkt på detta!Mne visst tror vi att någon kommer ge present också/istället. Och då får de gärna det.
    okej, ja men det är nog bra.. menade alltså inte att ni skulle göra så, utan tog det bara som exempel på hur "fel" det kan bli. Visst fick de ju rätt mycket pengar tror jag , men själva upplägget på det hela var lite konstigt.
  • Skogsälvan

När min syster gifte sig gick vi ihop flera familjer och köpte en kista. Sedan växlade vi in alla pengarna till guldtior samt köpte chokladpengar och leksakssmycken och la i. En riktig skattkista blev det.

• Maalina

När jag gifter mig har jag planerat att göra en bröllopssida på internet med berättelse om oss, lite presentation av gästerna med bilder, en gästbok och även en länk märkt "Tips på presenter". Länken till hemsidan skriver jag med på inbjudningskorten. Därmed har man inte direkt talat om för alla vad man önskar sig, men det finns att hitta på sidan..

I injudan kan man ju skriva exempelvis:

Besök gärna vår bröllopssida (www.hemsida.se). Där hittar du bilder, historier om brudparet och bröllopsgästerna, information om vilka som kommer och inte, tips på presenter och en gästbok.

Typ så...

• Waldekranz

Jag tycker det skulle kännas jätte konstigt att skriva redan i inbjudan att vi önskar oss det eller det eller pengar. Men jag vet inte... kanske jag som är larvig. Men känns som att man förväntar sig att alla ska ge gåvor då.

• Maalina

Jo, att skriva det direkt i inbjudan hade jag också tyckt känts dumt.. Men så som jag beskrev det ovan tycker inte jag är samma sak..

• Boomtown

Tack för att ni delar med er av åsikter, idéer och tips! Uppskattas.

• Waldekranz

Maalina, ja vi tänkte oxå göra en hemsida så kanske gör något sådant...

Tänkte meddela vårat värdpar vad vi önskar oss oxå, så OM folk vill fråga dem när de ringer och säger att de ska komma så kan de berätta, självklart inte annars.

• Aleta

Nej, vad hemskt att skicka runt den! Tiggeri!

KatjaB skrev 2009-07-30 11:58:13 följande:
    var på ett bröllop där de gjorde så, tyckte kistan var lite väl stor och alla kuverten såg bara futtiga ut där i. Dessutom gick den där kistan runt borden precis som kollekten i kyrkan förr.. tyckte hela upplägget var pinsamt faktiskt, vi hade gjort en presentkorg med vin, praliner och ostar och där hade vi även med ett kuvert med pengar i. Och så känns ju iallafall för mig som mer att jag väljer att ge nåt som jag vill ge och som jag tror att brudparet skulle uppskatta.Men att ha en kista kringskickandes som rena tiggerier känns faktiskt rätt b. Hoppas inte någon tar detta som ett påhopp, man kan ju absolut önska sig pengar, men det finns olika sätt att göra det på. I båda sidor av släkten brukar folk alltid vid födelsedagar och jul o så fråga innan vad vi önskar oss. Vi har en del saker till hemmet som vi faktiskt vill ha, så bidrag till det, presentkort eller de faktiska sakerna vore ju kul att få, eller att få bidrag till bröllopsresa. dock har vi bestämt oss för en 4-dagars weekend till paris som bröllopsresa, så det blir ju inte världens dyraste resa och vi kommer att ha sparat ihop till det redan när vi gifter oss. Vill åka på bröllopsresa rätt snart efter bröllopet.
  • Aleta

Om man vill att gästerna ska ge mycket pengar så är det nog bättre att se till att de måste sätta "namn" på bidrag. Då känner de sig tvungna att lägga mer.

För vår del så var det viktigt att det kändes helt frivilligt och det funkade bra. En del la ganska mycket och andra ingenting alls vilket kändes riktigt bra. Hur värderar man att någon tar sig tid och åbäket att resa långt för att fira med oss? Eller att de är glada och att man får umgås med dem? Eller att de hjälper till så att allt flyter på bra?

Räknar man ihop värdet på alla saker man får också och slår ut det på antalet gäster? Det kanske inte heller alltid blir så mycket. Dessutom är det en förolämpning mot gästerna. Om man går runt och säger: "Vi fick bara 50:- per gäst" så har man ju även bakat in dem som lade t ex 500:-!

Nej, vi hade gjort klart att vi inte ville ha några saker, men att de som ville fick lägga ett bidrag till festen.
    Vid ett snabbt överslag räknar jag ut att vi fick ca 160:- per person, men då är inte inräknat tid, omtanke, hjälp, andra presenter, privilegiet att få ha dem här i två dagar osv. Räknar jag in hur mycket jag värderar det så fick vi minst 16.000:- per person. Allt runt omkring är värt hundra gånger mer för mig än pengar.

Maalina skrev 2009-07-29 22:32:17 följande:
    Jag är tveksam till den idén, men det beror såklart på vilken typ av gäster man har. Läs Energy's inlägg i tråden nedan om hur det gick för henne när de hade det så, gästerna la i genomsnitt 50-75 kronor per person:www.brollopstorget.se/Forum-1-7/m3467467.html
Svar på tråden Är det ingen mer än vi som tycker det är pinsamt att säga önskelista?