• Perido­t
    Äldre 25 Jul 18:42
    1625 visningar
    2 svar
    2
    1625

    Ivory färgad slips till brudgummen?

    Har sytt en slips till blivande maken i samma ivoryfärgade sidentyg som överdelen av min klänning, är det ok eller gränsar det till de vita slipsarna vid begravning? Denna blir småmönstrat blommig.
    Skjortan blir även den ivory.

  • Svar på tråden Ivory färgad slips till brudgummen?
  • grönkl­änning­medsva­rtspet­s
    Äldre 31 Jul 18:20
    #1

    I dagens läge spelar ju "vad man brukar" inte lika stor roll som "vad man vill ha" Ta blomspråket som ett exempel. Hur många går efter det när man köper blommor? Jag är florist så jag vet;)

    Så jag röstar för att ni har det ni vill ha, det är ju eran dag! Men eftersom du ändå verkar som du bryr dig lite om vad andra tycker så skulle jag säga att slipsen lugnt kommer fungera bra, den är ju mönstrad och inte kritvit. Så om det är nån äldre generation som tycker att det är alldeles hemskt så får det stå för dem;)

    Pluspoäng för att du syr själv!

  • Äldre 31 Jul 18:47
    #2

    Kanske för att detta "blomspråk" aldrig funnits som något etablerat sätt att kommunicera sina känslor på i vårt land. Enda ndantaget där är väl möjligen röda rosor, en tre eller fler, som man nog ska undvika om man inte vill signalera kärleksintresse, samt vita blommor som tidigare var starkt förknippat med begravning, men numera är en stark modefärg som ffa många yngre kvinnor älskar-helt i linje med den så populära vita inredningsstilen.

    Blomspråket var ju främst ngnt man hade som lite hemliga signaler vid framska hovet när man kurtiserade och skulle meddela sig med sin älskare. Det finns dessutom flera varianter och så länge inget är en etablerad företeelse som alla i samhället förstår, så får det ju heller inget symbolvärde.

    Vit slips på begravning är väldigt etablerat traditionellt sett däremot, så det höjer nog ett ögonbryn eller två hos äldre, medan yngre-som kanske inte ensa varit på begravning, knappast lär reagera.

    En mönstrad slips är ju dessutom inte helvit, så det bör du väl kunna välja. Vad duktig du är som syr.


    grönklänningmedsvartspets skrev 2009-07-31 18:20:00 följande:
    I dagens läge spelar ju "vad man brukar" inte lika stor roll som "vad man vill ha" Ta blomspråket som ett exempel. Hur många går efter det när man köper blommor? Jag är florist så jag vet;)Så jag röstar för att ni har det ni vill ha, det är ju eran dag! Men eftersom du ändå verkar som du bryr dig lite om vad andra tycker så skulle jag säga att slipsen lugnt kommer fungera bra, den är ju mönstrad och inte kritvit. Så om det är nån äldre generation som tycker att det är alldeles hemskt så får det stå för dem;)Pluspoäng för att du syr själv!
Svar på tråden Ivory färgad slips till brudgummen?